Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Brug af blitz ved lav opløsning [Digital]
Fra : U. Pedersen

Dato : 14-02-02 18:57

Hej.

Jeg var ude og tage et par billeder her ved skumringen, og kom i snak
med en mand der var på job, og også tog digitale billeder med blitz.
Hvortil jeg ssagde, at det kunne han godt opgive.

han gav det råd, at jeg skulle bruge en lavere opløsning.
Og minsandten om ikke det gav resultat.

Men hvad er forklaringen, at jeg ved at gå fra 1600x1200 og ned på
1024x768 kunne få et brugbart resultat ?

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)
http://www.pbase.com/luf123/root

Fra : Palle Justesen

Dato : 14-02-02 21:16

"U. Pedersen" <ulf.pedersen@it.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> Men hvad er forklaringen, at jeg ved at gå fra 1600x1200 og ned på
> 1024x768 kunne få et brugbart resultat ?

Det lyder særdeles interessant.

Uden at jeg skal gøre mig klog på emnet (er selv ny indenfor _digital_
fotografering) så minder det om digitalkameraers ISO-indstilling. Ved større
ISO får man ganske som på almindelig film et mere grovkornet billede.
Formentlig fordi grupper af nærtliggende pixels registreringer af lys
kopieres til de andre nærtliggende pixels. Man er altså ikke afhængig af, at
hver eneste pixel registrerer lys, men får til gengæld et mere grovkornet
billede. Ved at gå ned i opløsning burde man kunne programmere kameraet så
de mange pixels udnyttes på samme måde som ved det øgede ISO-tal, men
gruppen af pixels samles så til een pixel med forøget skarphed til følge, på
samme måde som når et billede formindskes i billedbehandlingsprogrammet.

Det var bare et bud.

Iøvrigt undrer jeg mig en del over at mit eget Olympus på automatisk
ISO-indstilling anvender skæve ISO-tal. !?

Og så synes jeg det er synd, at ingen har kommenteret dine billeder. Der er,
efter mit hoved, rigtig mange gode motiver, med enkle linier og/eller flotte
kontraster. Blandt Aalborgbillederne er især nr. 1 og 3 meget flotte.

Vh
Palle Justesen

Fra : Jan

Dato : 19-02-02 23:12

Det er fordi vi andre har set dem, han viser de samme billeder igen og igen.
Han stiller også de samme spørgsmål igen og igen, jeg tror sku han glemmer
svarene.