Internet Explorer 4
Fra : Anders

Dato : 14-02-02 22:20

Så vidt jeg ved, så kan jeg køre IE 4 og IE 6 paralelt med hinanden, men jeg
kan absolut ikke finde IE 4. Er der nogen, der ved hvor den kan findes?

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-02-02 15:09

Du "ved" forkert. Det kan ikke gøres med mindre den ene (IE4) er 16bit
versionen til WIN3.x.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-02-02 15:47

Thu, 14 Feb 2002 13:19:59 -0800, skrev "Anders"
<anders@kaosfoto.dk>:

>Så vidt jeg ved, så kan jeg køre IE 4 og IE 6 paralelt med hinanden, men jeg
>kan absolut ikke finde IE 4.

Det kan de ikke, mit gæt er at du kører XP og du kan installere
en ældre browser end den der følger med.

Der, hvor IE 4 kan køre sammen med en nyere browsere er i win
98-1, som er født med IE 4, her kan man installere IE 5.x, men
ikke IE 6, og vælge ved installation at bibeholde IE 4.

PS.Spørgsmålet hører hjemme i
news:dk.edb.internet.software.browser, det har ikke spor med html
at gøre.
PS. Ret venligst din tidszone til København.

med venlig hilsen
Knud
--
Er du i tvivl om hvilken nyhedsgruppe, du skal bruge?
Du kan læse alt om de forskellige grupper på

Fra : Daniel Pedersen

Dato : 15-02-02 22:47

Anders wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Så vidt jeg ved, så kan jeg køre IE 4 og IE 6 paralelt med hinanden, men jeg
> kan absolut ikke finde IE 4. Er der nogen, der ved hvor den kan findes?

Hvorfor i alverden vil du dog det??? Der er jo ingen der bruger SÅ gamle
versioner af IE mere...

Men hvis du absolut SKAL have fat i den, vil jeg foreslå at du kontakter
Microsoft Danmark, og beder dem enten maile den til dig, eller sende den pr.
post ( så får du nok lov at betale portoen)... Det er det eneste jeg kan komme
i tanke om...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Vebel

Dato : 16-02-02 01:50

"Daniel Pedersen" <Darkey@Darkey.dk> skrev

> Hvorfor i alverden vil du dog det??? Der er jo ingen der
> bruger SÅ gamle versioner af IE mere...

Der er faktisk en del - så mange at mine kunder forlanger at
mit arbejde også skal fungere i IE4.

Det har jeg løst ved at bruge en gammel 486, hvor jeg har
installeret den - og et netværkskort -så kan jeg chekke
koden direkte på den pc jeg anvender - det fungerer fint.

--
Allan

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-02-02 21:47

"Daniel Pedersen" <Darkey@Darkey.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor i alverden vil du dog det??? Der er jo ingen der bruger SÅ gamle
> versioner af IE mere...

På de (globale) statistikker jeg kender ligge den omkring 4%, og det er nok
til at kunne skabe problemer, hvis væsentlige funktioner ikke virker...

/Per

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 16-02-02 22:25

"Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> skrev

> På de (globale) statistikker jeg kender ligge den omkring 4%, og det er
nok
> til at kunne skabe problemer, hvis væsentlige funktioner ikke virker...

De globale statistikker er efter min mening helt irrelevante.

Diskutionen kommer jævnlig op, og jeg ønsker ikke med mit indlæg at
diskutere om hele verden skal opgradere, om NS 4 er noget bras, men blot at
vi bør kende vores brugere og agere ud fra den viden. Jeg bygger mine
påstande på min personlige erfaring.

Men først - hvorfor er globale statistikker værdiløse?
I Zimbabwe finder du ganske givet mange der bruger en gammel browser pga.
den generelle ringe standard på maskinerne. Afrika, Sydamerika - og USA for
den sags skyld - trækker alle ned på den globale statistik. Maskinstandarden
er ringere end i Skandinavien, hvorfor en nyere browser simpelthen ikke kan
trækkes.

For anderledes forholder det sig i Skandinavien.

Hvis man henvender sig til offentlige institutioner eller personer der er
med i en hjemmepc ordning skal du tage højde for de i større udstrækning end
ellers sidder med en browser af ældre dato - så ja, denne del af vores
brugere er på Afrikansk niveau hvad angår browserversion.

Ser vi på Skandinavien som helhed har vi en meget høj standard. Dette giver
sig kraftigst til udtryk i form af vores rimelig gode maskinpark

Vi bør kende vores brugere:
Har vi derfor allerede et site kørende kan vi kigge vores log i gennem for
det sidste års tid og se udviklingen. Hvis en enkelt med MSIE 4.X har været
forbi vores site, og vi i øvrigt ikke designer mod offentlige virksomheder
kan vi med ro i sjælen ignorere denne enlige bruger. Evt. kan man lave et
alternativt stylesheet der gør hele siden tilgængelig til alle, der ikke
bruger de browsere vi optimerer imod.

Hvorfor så ikke blot optimere til w3 eller optimere mod alle browsere og
alle platforme?
Udviklingsarbejdet er temmelig beskosteligt. Det ved man, når man omsætter
sin ide til en side, og bagefter tester den af i forskellige browsere. Ingen
browser følger fuldt ud w3's retningslinier. Der er fejl, mangler og fikse
ideer fra alle browserfabrikanter der kan skabe problemer i
optimeringsprocessen.

Som designer ønsker vi at give vores bruger en oplevelse. Som designer er
oplevelsen den samlede oplevelse af farver, tekst, placering, billeder,
video lyd osv. Alle disse er parametre for, om brugeren kan lide designet -
om han får en oplevelse.

Parametrene samlet set kan give indtrykket af: fart/gang i den, tidløshed,
en tur i rummet osv. En følelse. Nej, det er ikke nødvendigt at klistre sin
side til med roterende gifs, tunge billeder og JavaScript op til halsen, men
disse ting giver samlet set vores bruger den følelse vi ønsker at give ham,
når han ser vores værk.

For at kunne dette, bliver vi nødt til at kende vores bruger. Og hvis vores
bruger alligevel ikke bruder en gammel browserversion er det ligegyldigt at
optimere til den.

Og så vil jeg sige velkommen til dem, der nåede hele vejen ned :)

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 16-02-02 23:32

"Kasper Kyndsberg" <nospam@kyndsberg.dk> skrev i en meddelelse
> "Per Christoffersen" <christoffersen@comonto.dk> skrev

> nok
>
> De globale statistikker er efter min mening helt irrelevante.

Ikke helt men man må tage konkret stilling fra gang til gang.
Når jeg skriver det er nok, med de 4 % er det en vurdering af, at den altså
ikke er helt død, og derfor ikke kan afskrives generelt.

> Ser vi på Skandinavien som helhed har vi en meget høj standard. Dette
giver
> sig kraftigst til udtryk i form af vores rimelig gode maskinpark

Jo da, men jeg ved af egen (bitter) erfaring, at der for eksempel i Norge er
en overrepræsentation af IE 4, også blandt erhvervslivet. (for nu at holde
mig specifikt og konkret til emnet i tråden).

/Per

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-02-02 03:11

> [...]
holde
> mig specifikt og konkret til emnet i tråden).

Enig, min pointe. Vores viden skal være konkret omkring vores målgruppe. 4%
af verden er en tendens, men fortæller intet om, hvem det egentlig er, der
bruger denne browser.

Egentlig var mit indlæg mere møntet på, der er et spørgsmål fra tid til
anden om, hvor mange der bruger hvad - ikke hvem der bruger hvad, hvilket jo
er den information man har behov for.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Per Christoffersen

Dato : 17-02-02 11:27

> Egentlig var mit indlæg mere møntet på, der er et spørgsmål fra tid til
> anden om, hvor mange der bruger hvad - ikke hvem der bruger hvad, hvilket
> [...]

Det var en gevaldig præcis formulering. Jeg kan kun være enig.

/Per

Fra : find clausen

Dato : 17-02-02 15:00

Her på mit site er langt de fleste besøg med IE5 + 6
næststørste er AOL Browser !
ialt 97,5 % - og det er mest besøg fra Danmark og Tyskland,
derefter Norge, Sverige, Canada ...

Mange tyskere bruger tilsynaladende AOL.
Jamen det er jo det samme som IE vil nogen sige !
Nixen, det er der ikke helt :

http://autumnweb.com/Roxys/2WebPageHelp/4aolgrafx.html

The AOL web browser is a version of MSIE. It is a version that has
been modified in ways, and one of the ways is that it "compresses"
graphics to an .ART format so that they will load marginally faster.
The problem is that this compression happens by default. You can turn
it off but people seldom do because they see no reason not to, or they
don't even KNOW about it! When you save images off web pages while
using the AOL browser, they STAY IN THE .ART FORMAT - even if they are
named with .gif or .jpg extensions. There is no paint program that I
know of that will convert graphics FROM .ART format back into .gif or
..jpg.

AOL users DO NOT EVEN KNOW these graphics are in the wrong format
though, because when they put them up on their pages, their OWN AOL
BROWSERS see them correctly. However, they show up broken to the
ENTIRE REST OF THE INTERNET!
I think it's of great importance to get this information out, so that
AOL users who intend to save images off of the internet for ANY USE AT
ALL, will be able to turn off compression of graphics so that the
images will be in the correct format.

Søg selv på Goggle: aol browser

***********

Det er for mig at se det rene tidsspilde, at få tingene til at fungere
korrekt i NS, Opera o.a. - så de er hermed smidt ud d.d. !
Tiden kan bruges mere rationelt !

AOL Browser kan downloades på:
http://www.aol.com/info/international.adp
39 MB

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
e-mail: findclausen at photopress.dk

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 17-02-02 15:45

"find clausen" <noreply@nospam.com> skrev
> Det er for mig at se det rene tidsspilde, at få tingene til at fungere
> korrekt i NS, Opera o.a. - så de er hermed smidt ud d.d. !
> Tiden kan bruges mere rationelt !

Dette er ikke så meget en kommentar til browserudbredelsen, men et tip til
når man optimerer sine sider.

De fleste af mine besøgende bruger ligeledes de forskellige version af IE -
fra 5.0 og op til 6.0.

IE 6.0 er lidt et problem, idet den følger standarderne mere end de
tidligere versioner. Derfor er man faktisk bundet til at optimere mellem de
forskellige nyere IE versioner. Personlig tror jeg at der ikke vil gå lang
tid inden IE 6.0 vil være mere udbredt end IE 5.X.

Eftersom man ikke umiddelbart kan have to versioner af IE installeret på sin
maskine, har jeg faktisk fundet NS brugbar. Jeg har fundet ud af, NS 6.X
faktisk parser meget lig IE 6.0 hvorfor jeg er begyndt at teste mine ting i
NS 6.2.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : scn

Dato : 18-02-02 15:31

http://browsers.evolt.org/

Har vist de fleste browsere og de fleste versioner

--
mvh Søren

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/

Fra : N/A

Dato : 18-02-02 15:04

Fra : find clausen

Dato : 18-02-02 15:04

On Mon, 18 Feb 2002 22:33:31 +0100, Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk>
wrote:

> På biblioteket kan du låne en gammel cdrom med IE4 på.

IE 4.1 ligger på PC pro april 1999
IE 3.0 ligger på Datatid CD-rom 13 1996 - 9 mb

--

find clausen
http://www.photopress.dk/
e-mail: findclausen at photopress.dk