Kviksølv i fisk
Fra : Peter Schrøder

Dato : 14-02-02 11:47

EU har barslet et forslag om at hæve grænseværdierne
for kviksølv i fisk. Det er der ikke noget at sige til;
medlemslandene (inkl. Danmark) har i årevis hældt en
masse kviksølv ud i havet, fordi det nu engang var
det billigste...

Grænseværdier har altid tilpasset sig den aktuelle
markedssituation, som f.eks. da Sverige hævede
faregrænsen for stråling i rensdyrkød, da det ellers
ikke ville kunne sælges, eller da Margaret Thacher
sænkede sultegrænsen dengang arbejdsløsheden toppede...

Næh.. Det betænkelige er, at allerede nu er det vanskeligt
at finde fiskeprodukter, der overholder de eksiterende
grænseværdier.

Tør du servere friskfanget torsk fra Øresund til en gravid,
når du nu ved, at det næsten er mord?

Peter Schrøder
pschATmail1.stofanet.dk
replace AT with @ to reply

Fra : John Frahm

Dato : 15-02-02 23:41

Det er rart at nogle stiller spørgsmål ved, hvad det egentlig er vi putter i
munden?
Jeg har været lystfisker i mange år, men skal ærligt indrømme, at jeg
efterhånden har mistet lysten at spise det, som af ren og skær
tungmetalforvirring sætter sig på min krog....
Er det ikke på tide vi tager afstand fra regeringernes forsøg på at slå os
allesammen ihjel. Det er åbenbart slet ikke nødvendigt at føre krig længere
for at slå landenes befolkninger ihjel, det sørger de folkevalgte så
glimrende for i fortjenestens hellige navn.
Er der virkelig ingen vilje til at redde denne ellers så skønne verden mere?
Ja Ja - selfølge kan jeg da bare slippe fisken fri igen - og lade den leve
lidt længere, indtil den selv synker til bunds, og så iøvrigt nyde naturen
omkring åen,
men det er da lidt trist?

John Frahm
Peter Schrøder <nospample@se> skrev i en