Kold Ild.
Fra : Rex

Dato : 13-02-02 20:04

Jeg har en diskussion med en om kold ild.

Jeg mener der findes ild der ikke varmer (bruges i film)

Hvis dette er korrekt, hvad er det lavet af?

Hilsen Rex

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 13-02-02 20:21

Et viskestykke dyppes i 50% vand og 50% sprit (volumen procent) og antændes.
Vandet "opfanger" varmen fra det brændende sprit og viske stykket bliver kun
lunt.....

Fra : Jesper Villadsen

Dato : 13-02-02 22:31

Det er fuldstændig rigtig det Brian A. siger.
Jeg har selv brugt det meget til ildshows, i forbindelse med en opvisning

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 14-02-02 19:31

Er du nu sikker på det Jesper..... :)

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 13-02-02 22:29

Brian Axelgaard skrev :
> Et viskestykke dyppes i 50% vand og 50% sprit (volumen procent) og
antændes.
> Vandet "opfanger" varmen fra det brændende sprit og viske stykket bliver
kun lunt.....

- til gengæld er selve flammen lige så varm som "normale" flammer

Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Simon Foldager

Dato : 18-02-02 21:22

"Regnar Simonsen" <regnar.simo@image.dk> skrev i en meddelelse

> - til gengæld er selve flammen lige så varm som "normale" flammer

Hvor varm er en normal flamme? Efter min mening så er der stor forskel på
varmen af flammer alt efter iltforhold og hvilket stof der afbrændes. Som
eksempel kan bruges indstilling af en skærebrænder

Mvh.

Simon

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 14-02-02 10:05

> [...]
antændes.
> Vandet "opfanger" varmen fra det brændende sprit og viske stykket bliver

Det er selvfølgelig sjovere med en pengeseddel...

Jeppe

Fra : Michael

Dato : 13-02-02 23:53

"Rex" <rex03@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg har en diskussion med en om kold ild.
>
> Jeg mener der findes ild der ikke varmer (bruges i film)
>
> Hvis dette er korrekt, hvad er det lavet af?
>
> Hilsen Rex

Ild er som bekendt en fysisk proces, hvor et stof omdannes til et andet
under kraftig varmeudvikling. Vi kender vel alle det lille trick med at
dyppe en finger i snapsen nytårsaften, holde den over et stearinlys og tænde
en cigar med fingeren uden at brænde sig, blot man ikke er for længe om det.
Forklaringen er den at snapsen i sig selv (og alle andre stoffer) ikke kan
brænde i sig selv, men at det ved en given temperatur, alt efter
sammensætning, afgiver brændbare dampe, som så forbrændes. En forbrænding af
et stof sker altid hurtigst opad..Man siger at det drejer sig om sekunder
opad. Minutter udad og timer nedad..Men "kold" ild...Nej, det findes ikke..

/Mik...