Cisco 677 NAT/bridging
Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-02-02 18:39

Hej

Ingen kan åbenbart svare i dk.edb.netvaerk, så jeg prøver, om nogen har
styr på den slags her

Vi ligger inde med en Cisco 677 på mit arbejde.

Nu er vi efterånden ved at være nået op på et uoverskueligt antal
NAT-regler i routeren, og da der alligevel står en linux-firewall på
bagsiden og gør næsten det samme, ville jeg gerne flytte så mange regler
til firewallen for kun at have et sted at vedligeholde...

Det, jeg kunne tænke mig var at forwarde al indkommende trafik til
firewallen i stedet for enkelte porte. Kan:

set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 udp
set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 tcp

gøre dette? Og hvordan gør man med ICMP - der er jo ikke defineret
portnumre?

Aller helst så jeg firewallen sidde med den globale IP selv. Men jeg er
lidt bekymret for at bruge "set rfc1483 enable". Kan jeg blot gøre det - og
stadig blot tage strømmen uden at have brugt "write" og sidde med den gamle
konfiguration igen?

Kan det overhovedet lade sig gøre at slå RFC1483 bridging til (jeg kender
jo netmaske, IP og gateway fra routerens WAN-konfiguration)? Det ser ud til
at der bruges noget PPPoe, men kan jeg blot hardkode IP-konfigurationen på
firewallen bag routeren?

Pft.
Rasmus

Because I don't want to force you to follow my philosophy, even though
it happens to be the only possible correct philosophy.
-- Ted Lemon

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 13-02-02 18:49

Rasmus =?ISO-8859-15?Q?B=F8g?= Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk>
wrote in news:a4e8bt$c57$1@carlsberg.amagerkollegiet.dk:

> [...]
>
> set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 udp
> set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 tcp

Ja

Og hvordan gør man med ICMP - der er jo ikke defineret
> portnumre?

Det lyder ulogisk, men ICMP bliver rent faktisk forwardet med denne NAT-
entry:

set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 icmp

> Kan det overhovedet lade sig gøre at slå RFC1483 bridging til (jeg
> kender jo netmaske, IP og gateway fra routerens WAN-konfiguration)?

Ja, det kan sagtens lade sig gøre - såfremt udstyret på centralen er
konfigureret til det. Det skal du dog ikke regne med det er. Men mon ikke
din udbyder kan tilbyde dig en løsning?

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-02-02 20:30

Simon H. Pedersen wrote:

> [...]
> entry:
>
> set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 icmp

Ah, takker mange gange. Det vil jeg prøve næste gang, jeg er på arbejde!

> Ja, det kan sagtens lade sig gøre - såfremt udstyret på centralen er
> konfigureret til det. Det skal du dog ikke regne med det er. Men mon ikke
> din udbyder kan tilbyde dig en løsning?

Det er af ren komfort. Hvis jeg skal have udbyderen til at tilbyde noget,
gider jeg ikke rode med det. Det var bare rart at have slået til, hvis man
kunne klare det out-of-the-box NAT af alle porte burde jo være næsten
lige så godt...

Rasmus

There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
-- Dr. Who

Fra : jakob wolffhechel

Dato : 14-02-02 18:11

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message
> [...]

er det seriøst? ehehe... sort.

/j

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 14-02-02 18:36

"jakob wolffhechel" <themuss@it.removethis.com> wrote in news:a4gs8t$bqa$2
@sunsite.dk:

> er det seriøst? ehehe... sort.

Helt seriøst.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : jakob wolffhechel

Dato : 14-02-02 22:24

"Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message
> "jakob wolffhechel" <themuss@it.removethis.com> wrote in news:a4gs8t$bqa$2
> @sunsite.dk:

> Helt seriøst.

still pitch black

/j

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-02-02 01:39

jakob wolffhechel wrote:

> "Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> er det seriøst? ehehe... sort.

Egentlig også for mig...

Hvad sker der, hvis man bruger 1-4, 110-1000, 5273-22 eller andre fjollede
portområder? Porte giver jo ikke rigtig mening ifm. ICMP...

Rasmus

The day Microsoft makes something that does not suck,
is probably the day they start making vacuum cleaners.

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 15-02-02 11:18

> Egentlig også for mig...
>
> Hvad sker der, hvis man bruger 1-4, 110-1000, 5273-22 eller andre fjollede
> portområder? Porte giver jo ikke rigtig mening ifm. ICMP...

Korrekt, men jeg må være dig et svar skyldig. Jeg har blot konstateret at
67x'ere videresender ICMP-requests når man laver en sådan NAT-entry.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : jakob wolffhechel

Dato : 15-02-02 14:14

> Korrekt, men jeg må være dig et svar skyldig. Jeg har blot konstateret at
> 67x'ere videresender ICMP-requests når man laver en sådan NAT-entry.

hvorfor ikke bare lave en forward uden protokollerne... så tager den jo alle
protokoller med.. osse 47 eller hvad det er den der vpn protokol hedder...

/j

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-02-02 17:20

jakob wolffhechel wrote:

> hvorfor ikke bare lave en forward uden protokollerne... så tager den jo
> alle protokoller med.. osse 47 eller hvad det er den der vpn protokol
> hedder...

Hvordan gør man det - undlader man blot protokollen såsom her?

set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er imponeret af Ciscos dokumentation...

Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE" never
figured out the difference between the WWW and a Word Perfect 4.2 Document.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-02-02 19:15

Rasmus Bøg Hansen <moffespam@amagerkollegiet.dk> writes:

> Hvordan gør man det - undlader man blot protokollen såsom her?

set nat entry add 10.0.0.9

> Jeg må nok indrømme, at jeg ikke er imponeret af Ciscos dokumentation...

Jeg synes nu at
<http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c600s/cbos/cbos240/03chap02.htm> er rimelig let at forstå.

--
Jacob - www.bunk.cc
One family builds a wall, two families enjoy it.

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 16-02-02 00:14

On Fri, 15 Feb 2002 19:15:16 +0100, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:

>set nat entry add 10.0.0.9

>Jeg synes nu at
><http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c600s/cbos/cbos240/03chap02.htm> er rimelig let at forstå.

Smag og behag er som sagt forskellig, men sammenlignet med ordentlig
og solid teknisk dokumentation, er det et mangelfuldt til elendigt
dokument.

Det er muligt, at det kan finde nåde til hobbybrug, hvor det ikke
betyder så meget, at en person skal bruge timer på at finde ud af
"sammenhænge" eller "grænser", men til f.eks. seriøs brug, er
dokumentet ikke noget at råbe hurra for (jeg ved, jeg ved... mange
laver det endnu værre, og i Linux verdenen er dokumentation noget, der
altid kommer om tre måneder eller "real soon now", men alligevel

Åh... det lettede!!!!

Venlig hilsen og smil

Kurt Friis Hansen - almost: kfriis#kfriis:dk
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 16-02-02 19:31

Kurt Friis Hansen <nospam@kfriis.dk> writes:

> Smag og behag er som sagt forskellig, [ ... ]

Hmmm, tjo.

> [ ... ] og i Linux verdenen er dokumentation noget, der
> altid kommer om tre måneder eller "real soon now", men alligevel

Jeg oplever lige det modsatte så længe vi snakker om de lidt mere
seriøse projekter.

> Åh... det lettede!!!!

Ja, det håber jeg

FUT til dk.snak.off-topic

--
Jacob - www.bunk.cc
Disk crisis, please clean up!

Fra : Peter Jensen

Dato : 13-02-02 22:48

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 udp
> set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 tcp

Så vidt jeg ved kan du kun forwarde cirka 200 porte, så det der burde i
teorien ikke holde!!
Dog ville jeg kigge i min dejlige uforståelige manual eller prøve at spørge
i en netværksnyhedsgruppe. Måske endda
snakke med Cisco support!

IMCP har jeg ikk styr på - ikke engang begrebet :)

Mvh.:
Peter Jensen

Fra : Simon H. Pedersen

Dato : 13-02-02 23:25

"Peter Jensen" <mentor@haiku.dk> wrote in

> Så vidt jeg ved kan du kun forwarde cirka 200 porte, så det der burde i
> teorien ikke holde!!

Men kan forwarde alle de porte man har lyst til. Begrænsningen ligger i
antallet af NAT-entries. De 116 som 67x'eren kan klare er dog mere end
rigeligt for stort set alle.

> Dog ville jeg kigge i min dejlige uforståelige manual eller prøve at
> spørge i en netværksnyhedsgruppe. Måske endda
> snakke med Cisco support!

Hvorfor? Han er jo blevet svaret.

--

Mvh. Simon Pedersen

Fra : jakob wolffhechel

Dato : 14-02-02 18:12

> Hvorfor? Han er jo blevet svaret.

gu er han så... gentleman

/j

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-02-02 19:19

jakob wolffhechel wrote:

> "Simon H. Pedersen" <simon@SPAMNEJTAKemail.dk> wrote in message

Ja, men jeg får først afprøvet det mandag

> gu er han så... gentleman

Rasmus

[...] Note that 120 sec is defined in the protocol as the maximum
possible RTT. I guess we'll have to use something other than TCP
to talk to the University of Mars.

Fra : Regnar Ingversen

Dato : 17-02-02 21:41

Cisco 677 kan sættes til:

RFC1483 briding
RFC1483 routing (statisk IP)
PPP (loginnavn + adgangskode)
DHCP

I langt de fleste tilfælde anvender udbyderne (eksempelvis Tiscali og
Cybercity) PPP med et navn/adgangskode til login for at få en IP-adresse på
Internet. Det er så denne IP-adresse routeren NAT'er til.

Det er ikke muligt at erstatte RFC1483 routing eller PPP med
RFC1483-bridging og derefter sætte en Linux/W2K bag Cisco-routeren i bridge
mode.

Hvis du derimod har en udbyder, der anvender PPPoE (eksempelvis TDC), kan du
sætte routeren i bridge mode, og her skal Linux/W2K blot køre PPPoE-klient.
Denne funktion har XP i øvrigt fra starten.

mvh

Regnar Ingversen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-02-02 00:10

Regnar Ingversen wrote:

> [...]
> du sætte routeren i bridge mode, og her skal Linux/W2K blot køre
> PPPoE-klient. Denne funktion har XP i øvrigt fra starten.

Ah, tak for det klare svar.

Jeg dropper bare bridfing-ideen så

Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Kasper Baas

Dato : 19-02-02 13:23

> [...]
> set nat entry add 10.0.0.9 1-65535 <ip> 1-65535 tcp
>
> gøre dette? Og hvordan gør man med ICMP - der er jo ikke defineret

denne forfarder alt fra ydersiden af din 677 til specificeret ip nummer her
10.0.0.1 dette ipnummer skal lægge på samme LAN som 677'erens ethernet
interface (eth0) og eth0 skal køre samme ip net f.eks. 10.0.0.2/24

set nat entry add 10.0.0.1

Mvh. Kasper