ADSL spørgsmål
Fra : kcdc

Dato : 13-02-02 17:44

Hej alle i NG:

Jeg har netop i dag modtaget besked om hvornår jeg får besøg af en teknikker
(jeg har bestilt hos Tiscali).
Desværre dukker han op i vinterferien hvor jeg er på skiferie. Jeg har dog
arrangeret det sådan at min (ikke særligt hardware orienterede nabo har
lovet at holde "fortet" for mig den dag.

Nu er det så at jeg har et par spørgsmål ang. hvordan det hele kommer til at
foregår, for at hjælpe den stakkels hjælpsomme nabo.

Kan jeg selv bestemme hvor stikket skal komme ind i huset?

Leveres der ledning fra stikket i huset og hen til maskinen/routeren?

Hvilken type ledning går fra stik til router?

Kommer routeren sammen med teknikkeren eller bliver den sendt i forvejen?

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med noget af de ovenstående
spørgsmål

kcdc

Fra : Jacob Rasmussen

Dato : 14-02-02 13:32

kcdc wrote:
> Kan jeg selv bestemme hvor stikket skal komme ind i huset?

Til en vis grænse vil jeg tro. Jeg fik lagt min ledning en lidt anden,
men lige så kort rute, som den teknikeren først foreslog.

> Leveres der ledning fra stikket i huset og hen til maskinen/routeren?

Ja. Der bliver sat et "telefonstik" op, som routeren forbindes til, med
et kabel der kommer sammen med routeren.

> Hvilken type ledning går fra stik til router?

Det ligner en helt almindelig telefonledning bare med andre stik.

> Kommer routeren sammen med teknikkeren eller bliver den sendt i forvejen?

Jeg fik min tilsendt et par uger før teknikeren skulle komme.

> Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe med noget af de ovenstående
> spørgsmål

Husk at der skal være ryddet den vej kablet skal gå, så de ikke skal til
at flytte klædeskabe etc. Det er selvfølgelig lidt svært at gætte præcis
hvor kablet skal trækkes, men prøv at finde ud af hvor din
telefonledning går ud af ejendommen, da det sandsynligvis også er der
den nye ledning skal ind, hvis altså ikke du har en ekstra fri linie
indenfor allerede som kan bruges. Til en vis grænse er det nok dit eget
valg hvilken rute ledning skal trækkes.

Se også Paikins glimragende FAQ: http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml

MVH Jacob

Fra : kcdc