matematik-problem
Fra : Plazm0id

Dato : 13-02-02 14:06

Hey NG

jeg har fået tilstikket en matematik-opgave, jeg umiddelbart ikke kan løse..

3 punkter i et kordinatsysten, hvor jeg skal finde forskriften for den
"tilsvarende" parabel...

punkterne er:
M - (0 ; 77)
B - (-812 ; 257.44)
C - (81 ; 257.44)

jeg har fumlet lidt rundt med at putte dem ind i ax^2 + bx + c - og jeg har
fået 3 ligninger med 3 ubekendte( som jeg ser det ) - men når jeg sætter den
lig hinanden giver det noget fuldstændig underligt :0\

nogen løsningsforslag, hjælp, eller måske løsninger ? :0)
på forhånd tak...

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 13-02-02 14:29

In <3c6a61da$0$62881$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> "Plazm0id" <Plazm0id@Phreaker.net> writes:

> [...]

>fået 3 ligninger med 3 ubekendte( som jeg ser det ) - men når jeg sætter den
>lig hinanden giver det noget fuldstændig underligt :0\

C er nem at finde ved at bruge M. a*0^2+b*0+c=77 <=> c=77

da baade B og C har samme Y-vaerdien, er x-vaerdien for toppunktet (-812+81)/2

Resten overlader jeg til dig selv.

Mvh
Martin

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 13-02-02 14:34

> [...]

> jeg har fumlet lidt rundt med at putte dem ind i ax^2 + bx + c - og jeg har
> fået 3 ligninger med 3 ubekendte( som jeg ser det )

I dit tilfælde bør den ene ligning kun indeholde en ubekendt.
Generelt er det rigtigt at man bør få 3 ligninger med 3 ubekendte.

> - men når jeg sætter den
> lig hinanden giver det noget fuldstændig underligt :0\

Og hvad betyder "noget fuldstændig underligt" så?

> nogen løsningsforslag, hjælp, eller måske løsninger ? :0)
> på forhånd tak...

Du søger tre størrelser: a, b og c.

Som sagt bør den ene af dine ligninger kun indeholde en ubekendt, det
giver den ene af de tre størrelser.

To af dine y-koordinater er ens, det giver muligt for at bruge en
symmetriargument til at finde endnu en af de tre størrelser.

Så bør du have to ligninger tilbage hvor den manglende størrelse indgår
som den eneste ubekendte, løs en af dem.

..Henrik

--
"Det er fundamentalt noget humanistisk vås, at der er noget,
der hedder blød matematik."