Filter / Pumpe til 1200 Liter
Fra : Henrik

Dato : 13-02-02 11:37

Jeg står og har et lille problem med mekanisk filtrering i mit 1200Liters
akvarie

Der er pt. 2 stk. Eheim 2228 samt en Sagem 2000.
Problemet er nu at Sagem pumpen er jeg sk... træt af, den larmer for meget
og er et helvede
at få tæt efter rengøring, kan begynde at dryppe efter 14 dage ved
samlingen.
Og nu kan jeg slet ikke få den tæt længere, så den ryger ud.

Er der nogen der har et forslag til en anden pumpe ??
Jeg har set på Eheim 2250 og Eheim 2260, men er lidt bekymret for
udstrømmerrøret som kun er
12mm (12/16 slange).
Det er mindre end på Eheim 2228 (16/22) og gennemstrømningen skulle iflt.
datablad være 1800Liter på 2260 mod
750 på 2228.

Hvad med støjnivau på 2250 / 2260 ?

Mvh
Henrik

Fra : Carsten Bangsgaard

Dato : 13-02-02 15:29

"Henrik" <akvarie@frickes.dk> wrote in message

> Hvad med støjnivau på 2250 / 2260 ?

Min 2250 er mere lydløs, end min 2228, man skal have ørerne 15 - 20 cm fra
pumpen for at konstatere at der er gang i den. Samtidig er der en tydelig
forskel i ydelsen i 2250`erens favør.

2250 er dog ikke så nem at rengøre som 2228,( især ikke hvis man er for
nærig til at købe lynkoblinger... ).

Mvh: Carsten

Mvh: Carsten

Fra : Henrik

Dato : 13-02-02 16:25

"Carsten Bangsgaard" <carsten@(Nospam)bangsgaard.org> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskel i ydelsen i 2250`erens favør.
>
> 2250 er dog ikke så nem at rengøre som 2228,( især ikke hvis man er for

Det var lige noget jeg kunne bruge, hvad med slanger, iflg. datablad er
udstrømmer slange mindre end på 2228.
Giver det ikke et meget større tryk på udløberen i akvariet ?

At rengøringen er lidt mere besværlig er OK, bare jeg ikke skal have
problemer med utætte pakninger o.l, som jeg havde med
min SAGEM2000. Lynkoblinger må være et must.

Mvh Henrik

Fra : Carsten Bangsgaard

Dato : 13-02-02 23:28

"Henrik" <Akvarieno@spamfrickes.dk> wrote in message news:tzva8.11350

> Det var lige noget jeg kunne bruge, hvad med slanger, iflg. datablad er
> udstrømmer slange mindre end på 2228.
> Giver det ikke et meget større tryk på udløberen i akvariet ?

Ikke meget, men mærkbart. Jeg vil skyde på et sted mellem 10 -15 %, vel og
mærke med en beholder ( 2250`eren ) der er fyldt m. godt presset spaghnum i
forhold til 2228, der er opbygget traditionelt m. keramikrør, Ehfisubstrat
osv.

Bliver trykket for stort på udløberen kan du jo altid drosle den ned med
lynkoblingen på udstrømmerslangen.

Mvh: Carsten