Plotter/c-map
Fra : Frank Kristensen

Dato : 24-01-01 15:37

God vinterhilsen,

Vi har lige købt en Raytheon Raychart 520 plotter med DGPS antenne og
Raytheon ST6000+ selvstyrer med lineær træk (altså træk direkte på
rorkvadranten).

Nu er spørgsmålene til gruppen:
Er der noget, man skal være opmærksom på ved installation og brug. Altså
noget som _ikke_ står i manualerne?

Hvad er jeres erfaring ved brug af C-map kort? Vi har tænkt os at købe et
detailkort over vores primære sejladsområde og så købe oversejlingskortet
som dækker hele Danmark - er det helt hen i vejret?

Disse C-kort er jo temmelig dyre, så hvis der er nogle er jer i gruppen, som
ser en ide' i at bytte/låne/købe/leje hinanden kort, fx. ifbm.
sommerferier, så vil jeg gerne oprette en hjemmeside hvor dette er emnet.

Venter spændt på at hører fra jer!

Og nu er det snart forår!

Med venlig hilsen
Frank Kristensen
"West Wind"
"Scanmar 40"
"Sailing is life....
Everything else is just details"

Fra : Arne Poulsen

Dato : 24-01-01 22:54

Til lykke med din kortplotter.
Jeg købte Raytheon 520 kortplotter samt Raytheon RL72 radar i sommer, og det
kører helt fantastisk, sammen med den hydrauliske Raytheon selvstyrer.

Jeg har ikke haft problemer installationen, som jeg selv har foretaget.
Indstillingen af selvstyreren tager lidt tid for at afstemme den til bådens
karakteristik, men derefter kører den helt perfekt.

Min hydrauliske selvstyrer kører med hydraulikcylinder direkte på
rorkvadranten. Den manuelle styring er mekanisk. Kræfterne i trykcylinderen
er meget store og jeg har derfor indbygget en sikkerhedsventil for at den
ikke skal ødelægge noget såfremt at rattet ved uheld bliver låst af "et
eller andet", - tovværk, tøj etc.

Jeg ved ikke hvorledes dit rorsystem er opbygget, men giv en tanke
sikkerhed/nødsystem. Evt. en passende sikring foran drevmotoren og/eller en
manuelt betjent kontakt så "skidtet" kan kobles fra i en fejlsituation. Giv
også en tanke til om du rent fysisk ( med skruenøgle ) rimeligt enkelt kan
frakoble trækstangen såfremt elektronikken går i hårdknude. Jeg håber og
tror ikke det sker, men....

Jeg har også Raytheon vindinstrumenter og de kører så også ind over systemet
ved hjælp af Sea Talk, og man kan derved holde konstant kurs til vinden.
Autopiloten giver besked såfremt et vindspring giver en kursafvigelse på
mere end 1o grader fra den indstillede kurs

Fordelen ved at have Raytheon radar og Raytheon kortplotter er at de kan
arbejde sammen via High Speed Bus. Jeg har radardisplay monteret i cockpit
og kortplotter monteret i kahyt ved kortbord. Via HSB kan jeg aflæse radar i
såvel cockpit som ved kortbord, og det samme gælder for kortplotter. Det
giver god information og sikkerhed idet såvel kort som radarinformationer er
til stede begge steder.

Med hensyn til C-map kunne jeg godt ønske mig en byttecentral, eller et sted
man kan købe "brugte" .

Jeg sejlede sidste sommer fra Cuxhaven til Vila Real San Antonio i
sydportugal. Hele strækket findes på to kassetter og indeholder mange kort.
Set i dette lys er prisen jo ikke så slem, med ca. 1600 dkr. pr kasette. Fra
Brest og ned langs Spanien og Portugal havde jeg ingen papirkort, men brugte
udelukkende C-map samt en god pilotbog. Såfremt man ikke skal have
havneinformationer er oversejlingskortene efter min mening helt
tilstrækkelige.

Hvis der er nogle som vil sælge "brugte" C-map for Middelhavet er jeg meget
interesseret.

Håber du bliver lige så glad for din kortplotter og selvstyrer, som jeg er
for min.

Med venlig hilsen

Arne Poulsen

www.drive.to/viking

Fra : N/A

Dato : 26-01-01 01:03

Fra : Arne Poulsen

Dato : 26-01-01 01:03

Hej Frank!
Nu skal jeg ikke være den der starter en tråd omkring vindror og/eller
autopilot, den bliver traditionelt meget lang og meget følelsesladet..
En professionel autopilot korrekt monteret tror jeg sagtens kan klare de 3 -
5 uger et oceankryds varer, og jeg tror også den holder meget meget længere,
hvilket den naturligvis også skal. Problemet er nok snarere om vi kan skaffe
tilstrækkelig med strøm. Min hydrauliske bruger efter spec. ca. 60 watt. ~ 5
amp pr. time og der skal jo en god vindgenerator samt et godt solpanel til
for at skaffe dette hjem. Det er dog min erfaring at når båden er godt
trimmet bruger den noget mindre energi til styring. Jeg hører dog også til
de som ikke er så nervøs for at lade motoren køre et par timer hver dag,
hvis der mangler vind eller der mangler strøm på batterierne. Den kolde øl
er enhver sejlers rettighed.

Glæder mig til at se bytteside for C-map.

Med venlig hilsen

Arne Poulsen

www.drive.to/viking