Link problem mellem tabeller??
Fra : Torben Jørgensen

Dato : 13-02-02 05:58

På min side har jeg nu fået sat to tabeller op. I tabellen yderst
til venstre vil jeg lave en menu. Der er pt en knap der hedder
litteratur, med mouseover selvfølgelig.

I den store tabel ved siden af menuen vil jeg gerne have indlæst
en ny side, der viser forfattere i alfabetisk orden. Jeg kan ikke
finde ud af at linke mellem disse to tabeller?

Jeg har kigget på frames, men vil helst undgå dem, så hvad gør
man så?

side adresse: http://home.worldonline.dk/~tjf

Hilsen Torben

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bo Dudek

Dato : 13-02-02 08:22

> [...]

>finde ud af at linke mellem disse to tabeller?
>
>Jeg har kigget på frames, men vil helst undgå dem, så hvad gør
frames er ellers en god løsning til dette.. hvorfor vil du gerne undgå
frames???

>side adresse: http://home.worldonline.dk/~tjf

HVIS der overhovedet findes alternativer til frames, som kan løse dit
problem, så skal du nok over i JavaScript; argumentet for folk der
ikke vil bruge frames er som regel, at det ikke er 100% sikkert, at
brugerens browser understøtter frames. Men i disse virus tider skal du
slet ikke regne med, at JavaScript fungerer i alle browsere.

Jeg stemmer for frames :)

Mvh
Bo Dudek
http://www.bodudek.dk
http://www.bodudek.dk/cd (dsl or faster connections only)

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 13-02-02 09:26

"Torben Jørgensen" <viflert@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde ud af at linke mellem disse to tabeller?
>
> Jeg har kigget på frames, men vil helst undgå dem, så hvad gør

Din holdning til Frames er et rigtig godt udgangspunkt.

Som bo er inden på er dit eneste alternativ dog at bruge JavaScript, hvis
det skal være på samme side.

Men, hvorfor ikke blot lave en ny side? Brug et stylesheet og lav en
template af din nuværende side side. Genbrug billederne på den nye side - så
vil browserne genbruge dem fra deres cache - kort sagt; jeg kan ikke se
nogle ufordele i en ny side.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk

Fra : Torben Jørgensen

Dato : 13-02-02 18:41

> [...]
> vil browserne genbruge dem fra deres cache - kort sagt; jeg kan ikke se

Jeg tænkte nok at det ikke var helt så simpelt som jeg troede, men nuvel..
ideen om at genbruge forsiden på en ny side er egentlig også det jeg selv har
eksperimenteret mig frem til. Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad
templaten er. Kunne nogen komme med en udybende forklaring?

Og mange tak for svarrene

Fra : Kasper Kyndsberg

Dato : 14-02-02 14:10

"Torben Jørgensen" <vilfert@hotmail.com> skrev
[SNIP]
> [...]
> eksperimenteret mig frem til. Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad
> templaten er. Kunne nogen komme med en udybende forklaring?

Med template mener jeg blot, du har en standardside, eller skabelon om du
vil, du bruger til at lave alle dine andre sider ud fra.

Jeg starter altid med at tegne mine sider på et stykke papir. Derefter går
de en tur igennem Photoshop. Det omsættes derefter til html.

Det starter med en forside og nogle få undersider for at se, hvordan det
virker. Derefter ryger det nogle gange tilbage i Photoshop, eller også
begynder jeg blot at rette siden til direkte med html og tester det i lidt
forskellige browsere og optimerer koden, således der er så lidt som muligt
og strukturerer min side, således jeg kun meget få steder skal fylde indhold
på. Dette frem for man har lavet en htmlstruktur der betyder man skal rette
sin tekst rigtig mange steder, når man retter siderne til.

Dvs. jeg nu har lavet en perfekt skabelon (template) som kun skal rettes få
steder til undersiderne. Allerhelst lægger jeg mine menuer, min top og min
bund i eksterne filer, således jeg næsten ingen kode skal overskue eller
forstyre mit overblik, når jeg retter undersiderne til med billede -og
tekstindhold.

--
/Kasper
http://www.kyndsberg.dk