Katte og ledninger
Fra : carsten

Dato : 24-01-01 12:43

Hej med jer.
Vi er blevet de lykkelige "forældre" til 2 dejlige katte. Ingen af os har
haft kat før, så det hele er nyt for os. Jeg har dog een bekymring....
Kattene leger selvfølgelig meget med hinanden (og os), og en del af lejen er
at gnaske lidt i ledningerne. Vi prøver at sige "nej" når de forsøger sig
med ledningerne, men mit spørgsmål er... Hvor bekymret skal man være for
katte og ledningsgnaskeri? Vi har bestemt ikke lyst til at der sker ulykker.

Med venlig hilsen
Carsten & Lone

--
\\ ~ ~ //
(@ @)

Fra : Gidde

Dato : 24-01-01 12:54

Hej Carsten
Hvis I har strømførende ledninger er det da bekymrende, hvis ikke kattene lærer
at lade dem ligge. Et kraftigt nej, når de bider i ledningen, og efterfølgende
ros i samme øjeblik de vender sig fra ledningen burde kunne afvænne dem fra det.
Vores katte gnasker ikke i ledningerne, men vi må dog give de tidligere ejere
æren for det. Den ene begyndte dog at vise ineresse for en ledning, eftersom den
udvalgte sig en plads under ledningen som yndlingsplads. Her ligger Freja så
ofte på ryggen, og pludselig fandt hun ud af at ledningen var sjov at trække
i....et godt NEJ fik hende til at ignorere den. Vi besluttede dog, for en
sikkerheds skyld, at flytte lampe og ledning, så ledningen blev gemt af
vejen.....for den hang faktisk så uheldigt, at den blev et nærliggende
legeobjekt. Løsthængende ledninger er nok gode at undgå...og man kan også købe
noget til at skjule ledningerne i.
Hm...jeg har lidt fornemmelsen af, at effekten af nej'et er mindre end effekten
af den efterfølgende ros....for Laban lærer tydeligvis INTET af vores nej, når
han går på køkkenbordet
Mvh. Gitte

Fra : N/A

Dato : 24-01-01 18:56

Fra : Kirstine

Dato : 24-01-01 18:56

In article <eUzb6.2763$LK6.74520@news101.telia.com>,
woopie@mail1.stofanet.dk says...

> .. men ellers anskaf en blomsterforstøver og giv missen et
> sprøjtvand samtidig med et :"NEJ" så lærer mis hurtigt at holde sig fra
> ledninger ...

Tror bare, at det er Tabasco, der er sær - men han er altså ikke bange
for vand. Hvis han fik lov, ville han gå med os i bad. Vi har forsøgt det
med forstøveren, men han er så bedøvende ligeglad, at det næsten er svært
ikke at begynde at grine

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : N/A

Dato : 24-01-01 23:05

Fra : Kirstine

Dato : 24-01-01 23:05

In article <cnHb6.8508$fa3.460993@news010.worldonline.dk>,
sabina@worldonline.dk says...

> hmmm.. heller ikke hvis i laver strålen smal og stærk??? sådan et
> veltilrettet sjask midt i ansigtet kan forskrække hvem som helst......

Hmm...er måske bare os, der ikke er hårde nok tror kun vi har forsøgt
os med de bløde, spredte dråber...

Kirstine

--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Denise

Dato : 24-01-01 14:29

Hej Carsten
Vi havde engang en kat der fik gnavet sig gennem en ledning og fik et
ordentligt stød, faktisk rullede den rund med ledningen i munden indtil vi
fik slukket for kontakten, hvorefter den for ud af stuen. Der skete ikke
noget med katten, men der gik meget lang tid før den turde gå bag sofaen
hvor det skete.
Så derefter, når vi havde killinger, sørgede vi altid for at slukke for
diverse kontakter når vi ikke var hjemme, og hvis vi så det, så var det
skældud med NEJ og et sprøjt vand for en vandforstøver, så lærte de det. Men
det var mest i det stadie hvor de skifter tænder og har lyst til at bide i
noget.
Man kan også smøre tabasco og andre mærkelige ting på ledningerne, det synes
jeg er noget irriterende noget. Hvad der er smart er, at trække ledningerne
gennem nogle elektrikerrør (sådan nogle elektrikere bruger når ledninger
skal ind i en væg - kan vist købes i byggemarkeder). Det kan i jo gøre
indtil de har lært at holde op. Hilsen Denise

Fra : Lisa K

Dato : 24-01-01 17:11

Hej og tillykke med forøgelsen af familien.

Vi havde de samme tanker da vi fik kat i sin tid. Det problem blev løst
meget enkelt:
kør ud i Ikea og køb nogle ledningsrør ( fåes i sorte og hvide til ca. 20.-
for 2,5 meter + 5 plastikstrips, hedder Montera)
og begynd så at montere alle "fritgående" ledninger i hele huset.

En ting er at man sikrer sine katte fra pludselig stød og lign. ulykker, det
ser altså også 10 gange så
pænt ud bagved fjernsynet, computeren og lign.

God fornøjelse

Lisa

Fra : Kirstine

Dato : 24-01-01 18:39

In article <94mv2m$2b86$1@news.cybercity.dk>, lisa@juice.dk says...

> [...]
> for 2,5 meter + 5 plastikstrips, hedder Montera)
> og begynd så at montere alle "fritgående" ledninger i hele huset.

Især Julius er meget glad for ledninger - og han blev som lille noget så
fornærmet over, at han ikke kunne få ledningen trukket med sig ud, midt
på gulvet. Vi løste også problemet med ledningsrør.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Basyrinus

Dato : 24-01-01 17:23

> --
> \\ ~ ~ //
> (@ @)

Tja min ene killing spiste kablerne til min gamle 386sx 16Mzh og kaput den
røg da jeg tændte for den.
Men de har mærkelig nok, har de aldrig haft rigtig fat i rigtige
el-ledninger. Men telefonledningerne er guf guf.

--
Basyrinus
www.dumbass.dk