Opstart !Hjælp
Fra : Martin Magnussen

Dato : 24-01-01 15:09

Nu har jeg lige bestilt et 250 liter akvarium, Akvastabil Effect line +
armatur.
Men lige et par spørgsmål:
Hvordan med grus? Jeg vil gerne have sort grus - hvilken størrelse skal jeg
vælge? Hvordan gør jeg det ordentligt rent inden start?
jeg har købt et udvendigt filter, Eheim proffesionel 2226 til 350 liter,
hvad skal jeg komme i ?
Det skal være et selskabsakvarium.

M.v.h Martin Magnussen

Fra : Tom Manczak

Dato : 24-01-01 17:45

> Hvordan gør jeg det ordentligt rent inden start?

hvis du køber det hos en fiskepusher, så er det rimelig rent, men det
skal skylles alligevel. Brug en si, og rod rundt i det mens du
skyller, indtil "udløbsvandet" ikke er grumset mere. eller, held noget
sand i en spand, tilsæt vand, rør rundt, held vandet ud og tilsæt nyt
vand, og gentag processen indtil vandet virker klart. Hvad korn
størrelsen angår, er det meget en smagssag.
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 24-01-01 18:35

> [...]
> vælge? Hvordan gør jeg det ordentligt rent inden start?
> jeg har købt et udvendigt filter, Eheim proffesionel 2226 til 350 liter,

Hejsa!

Jeg har nu været "sidelinieakvarist i 3 år" (min mands hobby), og er først
nu ved at starte mit eget bassin op. De 3 år har jeg brugt på litteratur om
denne dejlige hobby. Jeg forstår simpelthen ikke at nogen går ud og køber et
akvarie uden at have læst de mest basale ting omkring opstart,pleje, indkøb
af fisk m.m.?!?!?

Hvorfor ikke bruge lidt penge på et akvarieleksikon, det betyder så uendelig
lidt i dette budget. Og så kan man glæde sig over altid at kunne finde lidt
fif og gode ideer.

- Nå, men jeg skulle lige af med lidt galde.

Med hensyn til hvad filteret skal indeholde, vil jeg da mene, at også HER
kommer det an på hvilke fisk man ønsker at holde. Det er vel også lidt efter
"temprament", om man er til Ehfisubstrat eller biobolde?
Hermed vil jeg bare sige, at man ikke kan læse sig til alt, men må lære
gennem egne erfaringer.

Mvh.

Renate