En mærkelig en
Fra : Laura

Dato : 24-01-01 14:59

Jeg har lagt et billede af en underlig dims der pludselig sad på
undersiden af mit akvarie på dk.binaer....

Er der nogen her der ved hvad det er?
Den sidder ikke vandet
Den er temmelig hård
men sprød

mit bedste bud er snegleæg, men hvorfor lægger min snegl æg, når jeg kun
har en?
og hvorfor lægger den dem ikke i vandet?

Laura

Fra : Tom Manczak

Dato : 24-01-01 17:39

> mit bedste bud er snegleæg, men hvorfor
> lægger min snegl æg, når jeg kun
> har en?

Mange sneglearter er tvekønnede, hvorfor de er så svære at udrydde.
Hvad er det for en snegl?
--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak
ICQ: 93958379

Fra : Laura

Dato : 25-01-01 09:15

Det er en gyldem mysteriesnegl.
Laura

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-01-01 09:47

Mysteriesnegle plejer at kravle op af vandet og lægge æggene over
vandoverfladen.

Når æggene så er udklækket, så lader de små nye snegleunger sig dumpe ned i
vandet.

Så hvis dine er kommet helt ud på undersiden af akvariet - så vil de ikke
overleve !

Og så som nævnt er de fleste snegle hermafroditter (tvekønnede) - så det er
ikke nogen hindring at der kun er en - den klarer det fint selv !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 25-01-01 20:55

"Jan Vestergaard" <jan@jve.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandet.
>
> Så hvis dine er kommet helt ud på undersiden af akvariet - så vil de ikke

Øh, lidt af en travetur den snegl har været ude på

> Og så som nævnt er de fleste snegle hermafroditter (tvekønnede) - så det
er
> ikke nogen hindring at der kun er en - den klarer det fint selv !

Njah... tror du ikke at det er en anelse ukorrekt? For helt selv gør den det
vel ikke... Der skal da (så vidt jeg ved) også hos hermafroditter to til.
Den enkelte snegl er både han og hun, men ikke samtidig om man så må sige.
En barnagtig forklaring kunne være denne: "En han/hun-snegl kan bolle med en
han/hun-snegl, men en han/hun snegl kan ikke bolle med sig selv."

Men der skulle nok være en god chance (risiko?) for at få købt én snegl, der
allerede er frugtsommelig - altså "undfangelsen" skete inden den blev ensom.

Fra : Laura

Dato : 25-01-01 21:13

Det er altså kun på undersiden af akvarielåget den sidder..
Jeg troede det samme om hermafroditter som jonas...
Den er købt for over et ½ år siden, sålænge er de vel ikke "drægtige"?
Dør en snegl efter den har lagt æg?
Eller kan den flere gange?
Den lavede en ORDENLIG (4-5 cm lang ½cm tyk) lort den samme dag som jeg opdagede
den mærkelige ægsamling.
Er der nogen af jer der har set mit billede på dk.binaer?
JEg kan ikke finde det.. (Hvem sagde IT-mongol?) *s*
Mvh Laura

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-01-01 21:52

Laura skrev i meddelelsen <3A7088C5.4147EBF1@dk2net.dk>...
> [...]

OK - så er det helt normalt - bortset fra det med at der kun har været en i
det seneste halve år.......

Er du sikker på at der ikke er 2, der så skiftes til at vise sig ?

Jeg aner ikke hvor længe de er drægtige ?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-01-01 21:26

> [...]
en
>han/hun-snegl, men en han/hun snegl kan ikke bolle med sig selv."

Jo - det er nok desværre ikke helt rigtigt - jeg har lige slået det op i et
leksikon !

Der findes enkelte slags hermafroditter, der kan befrugte sig selv - men
ellers
kræver så godt som alle tilfælde to af slagsen - en der gør det ud for en af
hvert køn.

Det var i øvrigt ganske interessant - nogle arter er begge køn hele livet -
andre starter som
det ene køn og skifter så køn på et tidspunkt.

>Men der skulle nok være en god chance (risiko?) for at få købt én snegl,
der
>allerede er frugtsommelig - altså "undfangelsen" skete inden den blev
ensom.

Det lyder som et rigtigt godt gæt !

Et andet gæt kan være, at det slet ikke er snegleæg - men hvad det så er
aner jeg ikke !