Malawi eller tanganyika cichlider?
Fra : Maizz

Dato : 13-02-02 17:33

Jeg var nede og få nitritværdien for mit akvarie målt idag - den var fin, så
nu er jeg klar til at putte de første fisk i. Men jeg har endnu ikke bestemt
mig for om det skal være
malawi eller tanganyika. Hvad skal jeg dog vælge?
Giv et råd til en nybegynder!!
mvh
Mads

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-02-02 19:50

Maizz <madsbertelsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c694ab5$0$89092$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

bestemt
> mig for om det skal være
> malawi eller tanganyika. Hvad skal jeg dog vælge?

Thja! hvad synes du bedst om?? Men skaffer du dig Malawi ciklider, så
hold dig til dem og omvendt.

Malawi cikliderne er som regel livligere end de andre, men tilgæld og
større. I Tanganyika søen findes der nogle meget
spændende former på cikliderne, som Malawi søen ikke byder på.
Hvor stort er akvariet i hele taget??

Carsten

Fra : Maizz

Dato : 13-02-02 23:47

> Hvor stort er akvariet i hele taget??

250l.
Mads

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-02-02 11:38

Maizz <madsbertelsen@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c699f4e$0$22260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> 250l.

Når akvariet ikke er større end 250 L vil jeg ikke anbefale Malawi
ciklider,
tilgengæld, er der en vrimmel af meget egnede ciklider fra Tanganyika
søen.
1 par sneglehusciklider, 1 par orange leuipi, 1 par Julidochromis'er, 1
par comresissips
samt et par hestenæseciklider. De har alle nogle sjove faconer og
levevis.
I begyndelsen vil de måske ikke fylde så meget i akvariet, men
efterhånden som de vokser til
fylder de mere, men da de alle har noget territorie som de skal
forsvare, vil jeg ikke anbefale flere fisk.

Carsten

Fra : anja

Dato : 11-02-02 08:17

Det er svært og komme med forslag uden at vide noget om stort er dit
akvarium er og hvad der interessere dig, er der farverne, adfærden etc.

Fra : Aardvark

Dato : 13-02-02 00:25

"Maizz" <madsbertelsen@hotmail.com> wrote in
> [...]

>ikke bestemt mig for om det skal være
>malawi eller tanganyika. Hvad skal jeg dog vælge?

Som de andre nok har skrevet...kommer an på hvad du synes er spændende.
Malawi er hovedsagelig mundrugende, men ret aggressive (som hovedregel).
Og..Malawi er nemme at holde, som regel.
Altså...der er både for og imod.
Som du kan se af svarene, er der...ingen nemme svar og hjælp til dit
spørgsmål *S*

/Aardvark

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 13-02-02 12:38

On Wed, 13 Feb 2002 17:32:43 +0100, "Maizz"
<madsbertelsen@hotmail.com> wrote:

>malawi eller tanganyika. Hvad skal jeg dog vælge?
>Giv et råd til en nybegynder!!
>mvh
>Mads

Nu er malawier ofte meget stærke fisk, der kan tåle en del. Men hvis
der sker dødsfald kan du så få en ekstra hun f.eks. hos din forhandler
? Pointe: Vælg fisk du kan supplere med nyindkøb, specielt da du er
nybegynder.

carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Wheelie

Dato : 14-02-02 09:57

"Maizz" skrev d. 13-02-02 17:33 dette indlæg :
> [...]
bestemt
> mig for om det skal være
> malawi eller tanganyika. Hvad skal jeg dog vælge?

Jeg har selv malawier gående i et 250 l akvarie - og kan bestemt ikke
forstå hvorfor Carsten ikke vil anbefale at man holder dem i "kun" 250
l. Syntes selv at Malawierne er meget livligere end Tang. - der sker
noget HELE tiden. At de skulle være meget aggresive .... tja, når hunnen
går med æg så er hannen meget om sig, og jager lidt rundt med alle der
kommer for tæt på. Men egentelige slagsmål har jeg ikke oplevet. Med
lidt omhu mht. indretningen af skjulesteder og territoriegrænser, så er
det ikke noget problem at anskaffe dig malawier. Lang de fleste "alm."
arter er altså også til at skaffe flere af hvis det skulle blive et
problem - det kan måske ved enkelte arter tage lidt tid / penge men i
både Aalborg og Skanderborg skulle der være en rigtig god chance. (mail
mig hvis du vil ha nogle numre).
Tag og lån/køb Ad Koonings bog om malawier (fra nature guide serien), og
se hvilke fisk du kunne tænke dig, og om de er egnet til et 250 l akv.
Held og lykke med projektet.

Wheelie
jsigh@hotmail.com

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-02-02 13:27

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:cQKa8.9223$5L3.461441@news010.worldonline.dk...
> [...]
> Tag og lån/køb Ad Koonings bog om malawier (fra nature guide serien), og
> se hvilke fisk du kunne tænke dig, og om de er egnet til et 250 l akv.

Grunden til at jeg foreslog Tanganyika ciklider, er at de har en meget
mere intersant yngle
adfærd en Malawi cikliderne! Det skal dertil siges at jeg selv har
Malawier, så det har bestemt ikke
noget med "religion" at gøre. En anden grund til at jeg ville vælge
Tanganyikaer, er at de ikke bliver så store som
Malawierne, jeg er meget vel klar over at verdens største ciklide netop
kommer fra Tanganyikasøen.
Selvfølgelig skal man ikke være blind for fordelen ved Malawierne, en af
dem er at det er meget lettere at få nogle sikre par,
hvorimod Tanganyikaerne, ikke altid er til at se kønsforskellen på, men i
praksis er de ikke særligt kræsne med valg af
partnere.

Hvis man skal være sikker på at have gemmesteder nok i et Malawiakvarie,
så kommer det meget hurtigt til at lige en stendynge,
for der skal mange sten i, hvorimod Tanganyikaer ikke i samme grad har
brug for så mange sten. vil man også have lidt planter i
akvariet, så er der kun et valg Tanganyikaer.

Det burde heller ikke være noget problem at finde de arter man vil have i
Tanganyikaer,
med mindre det er nogle helt specielle varianter, men de problemmer vil
man også have med Malawier.

Carsten