HJÆLP - skalaryngel
Fra : Karsten Feddersen

Dato : 12-02-02 17:46

Hej

UPS - jeg regnede ikke med at min skalarer nogensinde skulle lægge æg,
men nu er der vel et par hundrede æg hæftet på et blad. Nu kunne det jo
være sjovt at der også kom noget ud af det. Så spørgsmålet er om der
overhovedet skal gøres noget specielt eller om de klarer det helt selv -
hvad med de andre skalerer - 6 flere - vil de spise æggene/ynglet?

Der er 200l at boltre sig på og forældrene vogter æggene - bliver de ved
med det når vi taler yngel?

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : J@N

Dato : 13-02-02 09:29

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> UPS - jeg regnede ikke med at min skalarer nogensinde skulle lægge æg,

Det er også helt utroligt at de har lagt æg under de forhold du byder dine
fisk, et 200 l, temp 22 C, 8 scalarer og du skriver i det forrige indlæg at
fiskene gisper, utroligt som dyr kan tilpasse sig.

> [...]
> med det når vi taler yngel?
>
> --
> Med venlig hilsen / Best regards / Mit freundlichen Grüßen

200 liter at boltre sig på er ikke meget plads, har du andre fisk end
scalarene?

Du skal se at få styr på dit akvarie:

- Få hævet temp. til 26 C.
- Sørge for en ordentlig vandkvalitet (vandskift ca. 25% om ugen)
- Suge skidt ud af bundlaget ved vandskift (slamsuger)
- God filtrering og gennemluftning
- Finde det rette (lave) antal fisk.

Følger du ovennævnte har du en god chance for at dine scalarer kvitterer med
at lege mange gange i fremtiden og måske kan du være heldig at det ender med
unger.

Jan

Fra : Lars Steen

Dato : 13-02-02 11:12

Det er ret almindligt at de ligge æg i et 200 l. akv. jeg har haft et mindre
prof. opdræt af bla. scalere og de havde altid mindst 200 unger som jeg
talte, når de var ca. 1 cm. lange, og det gik MEGET FINT i 45 l. akv. så klø
bare på, det er sjovt at se forældrene passe derres unger.
hilsen Lars Steen

Fra : Kim Jensen

Dato : 13-02-02 17:58

Hej,

Er det forøvrigt muligt forholdsvis nemt at kønsbestemme scalarer?

Mvh. Kim Jensen