Guppy pædofili og incest.
Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-02-02 12:12

Hej

Hvor tidligt kan en guppy blive gravid ?

Hvilke regler skal man følge for at lave stabil linieavl ? Kan man
avle på søskende ? Kan man avle mor-søn og far-datter ?

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-02-02 19:46

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87sn87hs3m.fsf@marvin.lan.haabendal.dk...
> Hej
>
> Hvor tidligt kan en guppy blive gravid ?
>
> Hvilke regler skal man følge for at lave stabil linieavl ? Kan man
> avle på søskende ? Kan man avle mor-søn og far-datter ?

Jeg tror du vil få mest ud af at læse om det i en bog, der findes flere
bøger om emnet.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-02-02 01:39

> Jeg tror du vil få mest ud af at læse om det i en bog, der findes
flere
> bøger om emnet.

Det kan ikke svares på entydigt, om regler ang. stabil linieavl.
Søskende og familie kan avle, Ja. Men om det er hensigtsmæssigt er en
anden sag. Som Carsten skriver, er der skrevet en del om det. At forstå
det fuldt ud kræver måske lidt indsigt i forholdsvis simple begreber
inden for genetik, eller matematik.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Der pr. 1 maj mangler tag over hovedet,
og søger leje/eje/andelsbolig et sted i København,
Andelspris max. 200.000
Tlf. 40833010, døgnet rundt.

ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 13-02-02 08:44

"Tom Manczak" <tfishymanczak@12move.dk> writes:

> [...]
> anden sag. Som Carsten skriver, er der skrevet en del om det. At forstå
> det fuldt ud kræver måske lidt indsigt i forholdsvis simple begreber

Ok. Det var da også planen. Jeg tænkte bare det var interessant at
høre eventuelle erfaringer fra andre her på gruppen.

Men hvad med spørgsmålet om hvor tidligt sådan en guppy hun kan blive
"gravid" ? Jeg har en hun der omkring 2 centimeter, og jeg syntes
allerede hun er ved at blive lidt rigelig tyk. Men jeg har svært ved
at se hvordan hun skal have plads til et kuld unger i bugen. Hvis det
sker, så er det desuden med en helbror hvilket er grunden til
spørgsmålene om linieavl.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Heidi Sjursen

Dato : 13-02-02 10:32

[Esben Haabendal Soerensen]

> at se hvordan hun skal have plads til et kuld unger i bugen. Hvis det
> sker, så er det desuden med en helbror hvilket er grunden til
> spørgsmålene om linieavl.

Jeg har guppy som jeg har latt avle "fritt" en periode, og har brukt
yngelen som foder til salamandre. Jeg vil ikke anbefale å avle på
beslektede individer (da spesielt foreldre/barn eller søsken), med
mindre du driver bevisst linjeavl og ikke bare tilfeldig innavl. Skal
du drive linjeavl skal det være fordi det er en bestemt egenskap du
ønsker å forsterke, og du skal heller ikke da avle flere ganger på
nært beslektede individer - etter ett eller to innavlskryss bør du
krysse utover for å unngå innavlsproblemene. Jeg har sett flere ganger
med innavlede guppyer at avkommet både blir mindre, har oftere
fysiologiske defekter, og i sin tid avler færre avkom. Dessuten blir
resultatet ofte "kjedelige" farger (selv om utganspunktet er to fargerike
individer) når det innavles i flere generasjoner. Mine egne guppyer har
nå helt sluttet å produsere avkom, så nå går jeg over til utavl igjen!

Heidi Sjursen

--
http://www.sofar.dk