usynlige frames
Fra : Susanne Petersen

Dato : 12-02-02 11:50

Hej,
jeg ville gerne lave et rammedokument hvor rammerne er usynlige, og som
samtidig kan godkendes af W3C's validator.
Jeg skriver f.eks.:

<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN">
<HTML>
<HEAD>
<TITLE>min rammeside</TITLE>
</HEAD>
<FRAMESET ROWS="120,*" FRAMESPACING="0" FRAMEBORDER="no">
<FRAME NAME="logo" SRC="logo.html" FRAMEBORDER="0">
<FRAMESET COLS="25%,75%" FRAMESPACING="0" FRAMEBORDER="no">
<FRAME NAME="menu" SRC="menu.html" FRAMEBORDER="0">
<FRAME NAME="main" SRC="forside.html" FRAMEBORDER="0">
</FRAMESET>
</FRAMESET>
</HTML>

problemet er at validatoren ikke accepterer 'framespacing' og 'frameborder'
indeni frameset-tag'en, og hvis jeg sletter de 2 er rammerne ikke usynlige
længere. Hvad kan jeg skrive i stedet?

På forhånd tak for hjælp,
SP

Fra : jopa

Dato : 12-02-02 12:33

"Susanne Petersen" skrev bla...
> Hej,
> jeg ville gerne lave et rammedokument hvor rammerne er usynlige, og som
> samtidig kan godkendes af W3C's validator.

Nedenstående validerer så prøv selv at sammenligne, og ret din egen, Så kan
du selv lave arbejdet

<frameset rows="110, 1%" cols="1*">
<frame name="toppen" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0"
src="toppen.htm" noresize frameborder="0">
<frameset rows="1*" cols="202, 80%">
<frame name="venstre" scrolling="no" marginwidth="0" marginheight="0"
src="venstre.htm" noresize frameborder="0">
<frame name="midt" scrolling="auto" marginwidth="0" marginheight="0"
src="midten.htm" frameborder="0">
</frameset>
<noframes>

Skal bemærkes at der formentlig kommer tynde hvide streger hvis du har mørk
bagrund, og derfor må du kompensere for det i selve designet.
Hvis du går op i om siderne absolut skal validere.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Carsten Nielsen

Dato : 12-02-02 12:33

Susanne Petersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> indeni frameset-tag'en, og hvis jeg sletter de 2 er rammerne ikke usynlige

Skift din doctype-declaration i toppen ud med nedenstående...

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Frameset//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/frameset.dtd">

... så slipper du for fejl ved frameborder!

Fjern FRAMEBORDER="no" fra frameset-taggene - de hører kun til frame-taggene.

Fejlen ved framespacing slipper du nok ikke for. 'framespacing' er ikke med i
standarden.

Men hvorfor også hænge sig så meget i hvad validatoren siger? - hvis det bare
ser ordentlig ud i de gængse browsere er det da IMHO fuldstændig underordnet
hvad W3C's validator siger...;-/

mvh.
Carsten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Susanne Petersen

Dato : 12-02-02 12:55

"Carsten Nielsen" wrote

> [...]
bare
> ser ordentlig ud i de gængse browsere er det da IMHO fuldstændig

Det er jeg sådan set enig i, grunden til at jeg gerne ville have netop det
her til at validere er, at det site jeg er ved at lave er en
afslutningsopgave til et HTML-kursus.

SP