Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan tjekker man om et digitalt billede~
Fra : Søren Højer Nielsen

Dato : 12-02-02 00:55

Hvordan kan man tjekker om der er blevet fusket med et digitalt billede?
F.eks. om man har givet en person noget andet tøj på o.lign....

Mvh Søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-02 02:22

"Søren Højer Nielsen" wrote:

> Hvordan kan man tjekker om der er blevet fusket med et digitalt
> billede?
> F.eks. om man har givet en person noget andet tøj på o.lign....

Hvis en billedmanipulation er dygtigt lavet, så er det meget svært, ja
næsten umuligt at afsløre.

Men vis mig billedet, så skal jeg se om jeg kan se nogle fejl, der
afslører en evt. manipulation.

Fra : rick

Dato : 12-02-02 10:40

"Søren Højer Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan kan man tjekker om der er blevet fusket med et digitalt billede?
> F.eks. om man har givet en person noget andet tøj på o.lign....

Hvis man fx sletter noget, bruger man ofte et clone-tool (altså kopierer
noget et andet tilsvarende sted fra billedet) - hvis der så ikke er blevet
gjort umage med at tilrettet det ordentligt vil du muligvis kunne finde "en
kopi af orådet" et andet sted på billedet.

- rick

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-02-02 17:15

"Søren Højer Nielsen" <sorenhn@mail.tele.dk> wrote in message
> Hvordan kan man tjekker om der er blevet fusket med et digitalt billede?
> F.eks. om man har givet en person noget andet tøj på o.lign....

Gjort tilstrækkeligt godt, kan du ikke afsløre dette - en pixel er en pixel,
hvadenten den kommer fra kameraet eller fra et eller andet
billedredigeringsværktøj.

Men du kan jo altid håbe på at der er _fejl_ - skygger, der ikke er korrekte
i forhold til hinanden, flere fødder end hoveder (berømt eks) osv.

Men principielt er det ikke muligt at afgøre alene ud fra billedet. At det
så vil kunne lade sig gøre at se om nogle har pillet ved et billede
undervejs fra en bruger til en anden er en anden sag (PGP eller lign.)

mvh
Jan

Fra : HelloKitty

Dato : 12-02-02 17:24

Det tog fx noget tid før fotoet af Tvind-gutten blev erklæret for falsk...

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-02-02 18:16

HelloKitty wrote:

> Det tog fx noget tid før fotoet af Tvind-gutten blev erklæret
> for falsk...

Det skyldes vist nok, at den fotograf der havde taget original-billedet,
mente at han kunne genkende hans eget billede, men når det kommer til
stykket, så er der aldrig ført et nagelfast bevis for, om billedet er
ægte eller en manipulation.

Jeg laver ofte omfattende billedmanipulationer, og jeg har aldrig
oplevet, at mine brugere / kunder har påtalt at de kunne se, at et
manipuleret billede ikke er ægte.