ADSL installation
Fra : Hunter

Dato : 24-01-01 14:47

Hej!

Vi får snart installeret ADSL på arbejdet og i den forbindelse har jeg lige
et par spørgsmål.

Planen er at installere en Cisco pix firewall (vistnok en 506) - skal man
herudover også have en router (eks. Cisco 1401)? Kan firewall'en ikke også
route?

Det nager mig iøvrigt lidt at Tele-DK (de er de eneste, der kan levere) står
for vedligeholdelsen af routeren - alternativt kan man jo selv investere i
en 1401 router (hvis det da er nødvendigt) - er det til at sætte op hvis
bare man har ADSL modem'et? Erfaringer/råd?

Mvh.
Kim

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 24-01-01 23:59

On Wed, 24 Jan 2001 14:46:57 +0100, "Hunter" <4198@po.ia.dk>
wrote:

> [...]
>
> Planen er at installere en Cisco pix firewall (vistnok en 506) - skal man
> herudover også have en router (eks. Cisco 1401)?

Typisk vil ADSL-leverandøren levere en router sammen med
forbindelsen, og så er der måske ikke så megen idé i at købe en
selv.

> Kan firewall'en ikke også route?

Det afhænger lidt af din definition af 'routing'. Den er i stand
til at forwarde pakker baseret på L3-information (IP-adresser),
men den kan ikke terminere en ATM25-forbindelse, som eksempelvis
er, hvad Tele Danmark levere en ADSL-forbindelse i.

> [...]
> en 1401 router (hvis det da er nødvendigt) - er det til at sætte op hvis

Ja, man kan lave en aftale, hvor man selv har fuld adgang til
routeren, hvis man ikke har tiltro til, at ADSL-leverandøren er i
stand til at gøre det ordentligt.

-A
FAQ : http://www.net-faq.dk/