Cisco 806 router - Hvorfor i hede fucking ~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 20:02

Jeg har netop testet 2 Cisco 806 routere i forbindelse med NetExpres hos
TDC og selvom jeg har prøvet at komme ind i routeren med:

iCab 2.71
Internet Explorer 4.5
Internet Explorer 5.0
Netscape 4.76
Netscape 6.21
Opera 5.0

så er den eneste browser der kan nå ind i interfacet er iCab'en, men den
står bare og kører i ring og kommer aldrig videre end:

"Checking the router model, IOS version and IOS features. Don't click on
anything until this messagebox disappears."

I IE 5.0 går der 5 sekunder så kommer der en Java fejl og forsøger man
derefter at quitte browseren crasher den med en fejl.

Jeg har nu i skrivende stund også prøvet med Virtual PC og Explorer 5.0
og der har en stået i 15 minutter nu, hvor den checker:

"Checking the router model, IOS version and IOS features. Don't click on
anything until this messagebox disappears."

Med et blodtryk på 500/12000 ringer jeg så til TDC og spørger hvad
fanden det er for noget lort de har sendt på markedet, og får så det
svar at jeg kan blive ringet op på lørdag af en Mac supporter, som først
på torsdag tester routeren.

Meget mærkeligt da deres chef Carsten Kildal Holm sagde at den
selvfølgelig fungerer på Mac uden problemer.

Hvad hulen er det for noget ?????????????

--
Ciao Jesper ) http://www.gylling.net/
How do you tell a communist? Well, it's someone who reads

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-02 20:21

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> Hvad hulen er det for noget ?????????????

Tja, det er jo prisen når man ikke er mainstream bruger...
806'eren har et ganske fancy web-gui, men du kan altid bruge IOS direkte
ved at telnette til routeren.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 20:22

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> [...]
>
> Tja, det er jo prisen når man ikke er mainstream bruger...
> 806'eren har et ganske fancy web-gui, men du kan altid bruge IOS direkte

Hvilket jeg har prøvet med ZTerm, men det virker heller ikke !

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-02-02 20:53

On Mon, 11 Feb 2002 20:21:43 +0100, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Hvilket jeg har prøvet med ZTerm, men det virker heller ikke !

Hvad går galt ?

Det sidste lyder som pilot fejl.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 21:00

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> Hvad går galt ?
>
> Det sidste lyder som pilot fejl.

Det er umuligt at komme ind i routeren med en browser. Den når ikke
længere end til at vise web interfacet og så staller den. Lad har ladet
den køre i 30 minutter.

Patch kabel (det medfølgende) fra computer til router patch kabel fra
router til ADSL modem.

Det mærkelige er at jeg heller ikke kan komme ind i den med Virtual PC
?!

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-02 21:03

> Det er umuligt at komme ind i routeren med en browser.

Du skal IKKE bruge en browser men en telnet-klient

> Det mærkelige er at jeg heller ikke kan komme ind i den med Virtual PC

Som er?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 21:07

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
> direkte
>
> Du skal IKKE bruge en browser men en telnet-klient

I følge det meget flotte farveprint jeg har fået fra TDC, så skal man
bruge en browser for at konfigurere routeren. Der er fine screendumps,
så det burde virke.

> Som er?

Virtul PC er et program man kan installere på en Mac så den emulerer en
PC 100% - den kan endda få blå skærm og så videre. Men heller ikke her
virker det.

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-02 21:10

> I følge det meget flotte farveprint jeg har fået fra TDC, så skal man
> bruge en browser for at konfigurere routeren. Der er fine screendumps,
> så det burde virke.

Men det virker jo ikke med din maskine, så jeg foreslår at bruge telnet
istedet...

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 21:11

> [...]

> "Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse
>
> Men det virker jo ikke med din maskine, så jeg foreslår at bruge telnet

Men det kan jeg jo heller ikke få til at virke. Kan det stadigvæk gøres
via Ethernet porten og et patch kabel ?

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 11-02-02 21:14

On Mon, 11 Feb 2002 21:11:26 +0100, Jesper Haaber Gylling wrote:

> Men det kan jeg jo heller ikke få til at virke. Kan det stadigvæk gøres
> via Ethernet porten og et patch kabel ?

Ja, tag dit telnet program, og log ind i den ip adresse routeren
har.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 21:53

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

> Ja, tag dit telnet program, og log ind i den ip adresse routeren
> har.

Nu har jeg prøvet at logge ind og det kræver et username og det username
jeg fået fra TDC accepterer routeren ikke !

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 00:44

In article <1f7gndu.hyyqyc1kx0a7xN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Nu har jeg prøvet at logge ind og det kræver et username og det username
> jeg fået fra TDC accepterer routeren ikke !

Nu er det ikke en af de nyere Mac'er (iBook, TiBook, G4 eller iMac), der
er ligeglad med om det er et krydset eller alm kabel, vel?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-02-02 01:07

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er det ikke en af de nyere Mac'er (iBook, TiBook, G4 eller iMac),
der
> er ligeglad med om det er et krydset eller alm kabel, vel?

Der er jo forbindelse til routeren når han bliver bedt om username..

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 01:16

In article <3c685c43$0$17209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

> Der er jo forbindelse til routeren når han bliver bedt om username..

Ja, men de netkort har det med at opføre sig lidt sært i visse tilfælde,
bl.a kan man ikke konfigurere en Laserwriter med et kabel sluttet
direkte til den, selvom man tydeligvis har forbindelse. Det skal over en
hub eller switch.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-02-02 01:21

> Ja, men de netkort har det med at opføre sig lidt sært i visse
tilfælde,
> bl.a kan man ikke konfigurere en Laserwriter med et kabel sluttet
> direkte til den

Så har vi da svaret på spørgsmålet i subject:
Konstruktørerne af Mac har besluttet sig for at blæse på standarder
"Hvorfor overholde standarder når det her er meget smartere?"

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-02-02 01:24

In article <3c685fa1$0$17231$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 12-02-02 04:54

Hej Martin

Nå!?! - Det er ikke nødvendigvis Mac'en, der har problemet. Jeg har på det
seneste været med til at sætte en del IT forbindelser op for nogle venner
og for kunder, der har valgt TDC, og i ingen af tilfældene ville det virke
med de passwords og usernames, de havde fået opgivet af TDC. Og den support
de fik fra TDC var så mangelfuld, at den var lig nul!

- Og i alle tilfældene var det flintrende ligegyldigt, om det var en ISDN,
ADSL eller kabelforbindelse via hybridnet. Først da vi gik ret hårdt på
supporten indrømmede de, at der var fejl i deres system, så der var mange,
der fik enten forkert username eller forkert password, så forbindelse ikke
kunne etableres. - Og for øvrigt drejede det sig om både Mac'er og PC'er,
der ikke kunne etablere forbindelse, - så find på en bedre undskyldning!

mvh. Erik Richard

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> tilfælde,
>
> Så har vi da svaret på spørgsmålet i subject:
> Konstruktørerne af Mac har besluttet sig for at blæse på standarder
> "Hvorfor overholde standarder når det her er meget smartere?"

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Torben Hansen

Dato : 16-02-02 09:33

Hej,

Allerførst, jeg ved ikke om jeg snakker lidt ved siden af her, men måske
jeg kan være lidt behjælpelig her? Jeg har også lejet en Cisco 806
Router hos TeleDanmark sammen med min bredbånd løsning, og fik ligeledes
et flot farveprint med oplysninger, og en hjemmeside/ipnummer jeg skulle
gå ind på, for automatisk at få konfigureret routeren. Tjaaa.. ligemeget
hvilken browser jeg brugte, ville den skide javeapplet bare ikke køre..
og længere gad jeg altså ikke lave den hos mig.

I mit tilfælde var TeleDanmark og deres Mac support dog meget
behjælpelige, og jeg var yderst tilfreds med supporten.. Men de vidste
desværre ikke hvad de skulle gøre, de havde ingen løsning på problemet -
og dog.

De ombyttede min Cisco 806 Router med en Router/switch af mærket
SpeedStream, som endda kun koster 16 kr. om måneden i leje - og her
virker online konfigurationen uden problemer med Macintosh og MacOS.

Daaadaaaah.. nu er jeg online med begge macs.

Men det skal så siges at SpeedStream er en langt mere simpel router. Her
er kun plads til at koble et Ethernet kabel på, man kan derfor kun have
en computer tilsluttet direkte til routeren, men routeren er blot sat
til en Ethernet hub, og så er alle macs tilkoblet den jo på. Det dækker
mit behov, ved ikke om det kan dække behovet for brugeren der startede
tråden her?

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 16-02-02 10:10

Torben Hansen <tsh@gameon.dk> wrote:

> [...]
> til en Ethernet hub, og så er alle macs tilkoblet den jo på. Det dækker
> mit behov, ved ikke om det kan dække behovet for brugeren der startede

Godt at høre at du fik en løsning som fungerer for dig. Jeg har også
haft en SpeedStream router fra TDC, som virkede.

Det der tiltalte mig ved netop Cisco 806 routeren var at jeg her selv
havde mulighed for at konfigurere/lege med den via en browser. Den
skulle i følge TDC kunne sættes sådan op at fx. kun 10% af båndbredden
blev dedikeret til en server og deslige.

Jeg er et legebarn og kan godt lide at lære nye ting - derfor mit ønske.
Desværre har TDC og for den sags skyld også mange andre leverandører af
computeren gizmos den holdning at alle bruger Windows og derfor er det
pisse ligemeget om tingene virker på Mac.

Da jeg forespurgte på Cisco 806'eren gjorde jeg tydeligt opmærksom på at
jeg udelukkende kører Mac (bortset fra Virtual PC) og teknikeren som jeg
talte med forsikrede at den uden problemer kunne konfigurers via en Mac
browser. Når jeg så har brugt henved 6 timer på at prøve routeren på 2
forskellige Mac'er samt i mindst 5 forskellige browsere, så bliver jeg
eddermame pissed. Når jeg så kontakter TDC og forklarer at de har et
problem med deres lorte router og så for at vide af Carsten Kildal Holm
(chef) at der desværre har været nogle enklete af Cisco 806'eren som
have fejl i hukommelsen !!!!!!

Derfor fik jeg endnu en Cisco fætter tilsendt - nej først modtog jeg en
tom returkasse, hvori der sagtens kunne have ligget en ny router, men
sådan foregår det ikke hos TDC, så derfor ringede jeg og spurgte om det
ikke havde været en ide at putte en router i returkassen, når de nu var
igang ? Jamen, nu forholdt det jo sig sådan at de var løbet tør for
Cisco routeren, men de ville straks finde en alligevel og så sende den
til mig. Et par dage senere dukkede der en op.

Jeg brugte nu endnu et par timer på at forsøge at konfigurere den skide
router, men den havde pudsigt nok nøjagtigt de samme symptomer som den
første - altså java lortet fåkker totalt op. Selv i Virtual PC med IE.

Nu var jeg fanden fåkme sur og ringer så til deres support og spøger
hvad i hede hulen helvede det er der foregår i den skide koncern ? Her
får jeg så at vide at Cisco 806'eren slet ikke er testet på Mac og det
vil den først blive om torsdagen, men jeg kan blive ringet op om
søndagen, da det er deres første ledige tid til Mac support.

For satan..........................

Nu har jeg imidlertid fået ProAccess i stedet og ser frem til at prøve
den router, som netop er kommet med pakkepost.

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Peter Kiil

Dato : 16-02-02 12:33

in article 1f7ozdq.55fft881d8p8N%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
at jesper@gylling.net wrote on 16/02/02 10:09:

> For satan..........................
>
> Nu har jeg imidlertid fået ProAccess i stedet og ser frem til at prøve
> den router, som netop er kommet med pakkepost.

Den kan du jo så bare ikke rigtig komme til at pille ved.
--
/peter

"Where's my burrito?"
Homer Simpson.

Fra : Danny B.

Dato : 18-02-02 09:27

Peter Kiil wrote:

> Den kan du jo så bare ikke rigtig komme til at pille ved.

Måske også bedst sådan.

--
Danny

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 18-02-02 11:17

Peter Kiil wrote:
> in article 1f7ozdq.55fft881d8p8N%jesper@gylling.net, Jesper Haaber Gylling
>
> Den kan du jo så bare ikke rigtig komme til at pille ved.

Joh, det kan han nu godt.
(det kunne jeg i hvert fald, både på en Speedstream 5711 og en 5781)
Der følger en serielport adapter med, der sætter man et RJ-45 kabel til
console stikket, holder en tandstikker i det lille hul der er ved siden
af, så går den i recovery mode. Kan ikke huske om det skulle være et
krydset kabel.
Derefter kan man logge ind (jeg brugte HyperTerminal i win98SE) med det
nummer der står på undersiden af routeren, bare drop det bogstav der
står først. (mærkat m. stregkode, bogstav + 7 cifre)
Herefter kan man lave om på konfigurationen som man vil.
Kræver måske at man ikke er uvant med en kommando-prompt :)
Husk at man ikke behøver at skifte passwd i routeren, bare man bruger
den recovery mode til at stille det hele tilbage som det var, når man
engang skal aflevere den igen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-02-02 20:28

In article <1f7ghs2.8uaimkt9d1l8N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvad hulen er det for noget ?????????????

har du password til routeren?

<icq:131382336>

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 20:40

> har du password til routeren?

Ja.

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Karl Antz

Dato : 11-02-02 22:17

> Ja.

.... bare en strøtanke: hvis det er passwordet til TDK du bruger dutter
det nok ikke. Dette password gælder nemlig til serveren på TDK, mens
routeren skal have sit eget.

Prøv med "admin" som password. Da jeg fik min router (ganske vist ikke
fra TDK i tidernes morgen skulle jeg bruge "admin" for atkomme ind i
routeren åg så hurtogst muligt ændre det til et af mig selv valgt.

Hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-02-02 22:49

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> [...]
> fra TDK i tidernes morgen skulle jeg bruge "admin" for atkomme ind i
> routeren åg så hurtogst muligt ændre det til et af mig selv valgt.

Jeg har prøvet med andre log ins og jeg har også prøvet at bladre alle
de papirer som der fulgte Cisco routeren, men intet virker.

Det underlige er at der i TDCs beskrivelse af hvordan man konfigurer
routeren står at man skal bruge sit 12 cifrede kundenummer, men hvordan
pokker skal routeren kunne vide at det præcist er det nummer ? Så skal
hver eneste router jo være konfigureret til den enkelte kunde ?

Der er i øvrigt fint hul igennem til routeren, da jeg sagtens kan pinge
den.

--
Med venlig hilsen Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 11-02-02 23:13

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) writes:

> [...]
> pokker skal routeren kunne vide at det præcist er det nummer ? Så skal
> hver eneste router jo være konfigureret til den enkelte kunde ?

Ja, og?

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : AL

Dato : 12-02-02 01:54

In article <1f7gpu9.97254x1izrqjwN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net says...

> [...]
> hver eneste router jo være konfigureret til den enkelte kunde ?
>
> Der er i øvrigt fint hul igennem til routeren, da jeg sagtens kan pinge

Hvis routeren ikke er konfigureret er Log/Pass cisco/cisco
eller ingenting (bare tryk ENTER)
Jeg har cisco677 men jeg tror,at det er det samme.

AL

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 12-02-02 23:00

> [...]
>
> "Checking the router model, IOS version and IOS features. Don't click on
> anything until this messagebox disappears."

Jeg havde for et års tid siden bøvl med et 3Com ISDN LAN Modem, hvor
hverken IE 5 eller Netscape 4.7x kunne komme ind fra en PowerBook G3. Så
prøvede jeg i stedet Netscape 4.08 - og bingo - så kunne kalorius
konfigureres.

Ikke at det med garanti virker med et Cisco-produkt, men måske et forsøg
værd.

Thomas Tvegaard

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 13-02-02 00:50

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
> konfigureres.
>
> Ikke at det med garanti virker med et Cisco-produkt, men måske et forsøg

Tjah, jeg har netop haft samme oplevelse, men blev nu adviceret af
sælger, at mit 3Com ISDN LAN Modem 3C891 skulle opsættes med en ældre
version af Netscape. Så jeg fandt gamle NS 3.0 Gold frem .... oh, et
herligt gensyn!

Cisco har jeg ikke erfaringer med.

--
venlige hilsner, Mich. Ottosen