The circle of Thales
Fra : Byrial Jensen

Dato : 11-02-02 19:28

Jeg er ved oversætte et geometri-undervisningsprogram til dansk.
(Programmet er kgeo og findes i kdeedu-pakken i den kommende KDE
3.0).

Jeg er i den forbindelse stødt på følgende konstruktion:

Construct the circle of Thales

1. Construct three points at (-2;0), (0;0) and (2;0)
2. Construct a circle around the point in the middle with the
radius 2.
3. Construct a point on this circle.
4. Draw a triangle through this point an the one on the left and
on the right.
5. Measure the top angle.
6. If you move the point on the upper half of the circle, the
angle will remain 90 deg.

Hvad hedder "the circle of Thales" på dansk?

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-02-02 21:37

Scripsit Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk>

> [...]

> 6. If you move the point on the upper half of the circle, the
> angle will remain 90 deg.

> Hvad hedder "the circle of Thales" på dansk?

Jeg har aldrig hørt *cirklen* blive kaldt noget specielt. "Thales'
cirkel" vil vel være en udmærket oversættelse, selv om jeg nok
personligt ville foretrække at kalde øvelsen "Thales' halvcirkel"
eller måske endda "Thales' sætning".

Thales fra Milet (ca 624-547 f.Kr.) er den første græske filosof
hvis navn er overleveret i forbindelse med matematik. Han nævnes som
ophavsmand til bl.a. sætningen om at en vinkel der kan indskrives i en
halvcirkel, er ret. Nogen mener at han har været medophavsmand til
selve ideen om at "bevise" geometriske sætninger mere formelt end
blot "det kan man da se på tegningen".

--
Henning Makholm "Slip den panserraket og læg
dig på jorden med ansigtet nedad!"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-02 22:45

Henning Makholm wrote:

> Thales fra Milet (ca 624-547 f.Kr.) er den første græske filosof
> hvis navn er overleveret i forbindelse med matematik.

Jep. Man kan se en fin tidslinje på
http://www-history.mcs.st-andrews.ac.uk/history/Timelines/TimelineA.html

Naturligvis er oversættelsen »Thales' cirkel«.
(At opgaven også kunne hedde noget andet, er en anden sag.)

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Byrial Jensen

Dato : 11-02-02 23:53

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> skrev:

> Naturligvis er oversættelsen »Thales' cirkel«.

Det vil jeg så bruge. Men jeg kan nu ikke se at det er
"naturligvis". Det kunne jo være at man plejede at kalde
konstruktionen med en indskrevet retvinklet trekant i en
halvcirkel for noget andet på dansk.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-02 00:26

Byrial Jensen wrote:

> Det vil jeg så bruge. Men jeg kan nu ikke se at det er
> "naturligvis". Det kunne jo være at man plejede at kalde
> konstruktionen med en indskrevet retvinklet trekant i en
> halvcirkel for noget andet på dansk.

Okay, det har du ret i.

Jeg kender ikke lige noget navn for selve cirklen, men det er
almindeligt at kalde udsagnet

en periferivinkel der spænder over en diameter, er ret

for »Thales' sætning« også på dansk (selvom der vist også er andre
resultater der går under samme navn).
http://mathworld.wolfram.com/ThalesTheorem.html

Sætningen er et specialtilfælde af

en periferivinkel er halvt så stor som den tilsvarende centervinkel

http://mathworld.wolfram.com/InscribedAngle.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Simon Kristensen

Dato : 12-02-02 11:17

Byrial Jensen <bjensen@nospam.dk> writes:

> [...]
> 6. If you move the point on the upper half of the circle, the
> angle will remain 90 deg.
>
> Hvad hedder "the circle of Thales" på dansk?

Aner det ikke. Til gengæld kan jeg huske konstruktioner af
synsvinkel-buer fra min gymnasietid. Ovenstående er 90 graders
synsvinkel-buen for liniestykket (-2,0)(2,0). Jeg kan ikke lige
erindre lærebogssystemet, men måske kan ordet brugen.

Venligst

Simon

--
The good Christian should beware of mathematicians, and all those who
make empty prophecies. The danger already exists that the

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 12-02-02 18:38

Byrial Jensen wrote:
> Jeg er ved oversætte et geometri-undervisningsprogram til dansk.
> (Programmet er kgeo og findes i kdeedu-pakken i den kommende KDE
> 3.0).

Beundringsværdigt projekt!

--
Mvh. Carsten Svaneborg