Kattegrus - Billigt vs. dyrt
Fra : Allan Jensen

Dato : 11-02-02 16:18

Hej NG

Jeg er såmænd bare nysgerrig om hvilket kattegrus I bruger.

Selv bruger vi det billigste man kan få til ca. 10-15 kr. pr. kg. Det er jo
alligevel det samme materiale som det sugemateriale man kan få i
byggemarkederne i 25 kg. sække.

Så var det lige jeg så noget "smart" noget i en dyreforretning (og ja jeg
ved at det er ekstra dyrt her). Noget der klumpede sammen, så man kunne
skifte det grus ud der er gennemvædet.

Men virker det ?

Det koster jo 4-5 gange så meget.

Problemet med det billige syntes jeg er at kattens efterladenskaber siver
til bunden hvor det så stinker. Jeg har prøvet at fjerne det fugtige sand
LIGE! efter katten har været i bakken, men det kan ikke rigtig fjernes uden
at få alt for meget ubrugt med.

Pyyyh ha!!

Derfor dette indlæg. Er jeg faldet for reklameteksten - eller virker de dyre
mærker kattegrus virkelig.

Mvh.

Allan

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 11-02-02 16:34

Hejsa

Her er der Super Carino i kattebakken. Det koster 98,- kr for 20 kg (hos
www.petgo.dk)
Det klumper og tager lugten effektivt. Og så er det meget drøjt. Tror jeg
skifter alt gruset hver 14. dag og det selv om jeg har 2 katte til 1 bakke.
Jeg har ikke holdt så nøje øje med, hvor længe sådan 1 sækfuld holder
(tjecker den næste sæk) - men det er læææænge.
Så prisen er egentligt slet ikke så høj.

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Kirstine

Dato : 11-02-02 17:06

In article <3c67dfff$0$62902$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
allan.jensen@oncable.dk says...

> Så var det lige jeg så noget "smart" noget i en dyreforretning (og ja jeg
> ved at det er ekstra dyrt her). Noget der klumpede sammen, så man kunne
> [...]

Klumpende kattegrus kan du også få i supermarkeder. Jeg bruger det fra
Fakta. Det koster 23.95 for 9 liter, og det klumper fortrinligt. Eneste
minus er, at det støver som bare f...., når man hælder det op i bakken.

--
Kirstine

*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-02-02 17:37

"Allan Jensen" <allan.jensen@oncable.dk> wrote in message
> Hej NG
>
> Jeg er såmænd bare nysgerrig om hvilket kattegrus I bruger.

jeg bruger biocat som koster ca 98 kr for 20 kg...

> [...]
>
> Så var det lige jeg så noget "smart" noget i en dyreforretning (og ja jeg
> ved at det er ekstra dyrt her). Noget der klumpede sammen, så man kunne

det er netop pointen.

> Men virker det ?

JA.... det virker.. vi har tre katte og to kattebakker ( overdækkede) og
lugter faktisk aldrig bakkerne... heller ikke når det er ved at være tid til
en hel udskiftning...
klumperne fjerner jeg dagligt og det går nemt..... de er lige til at skovle
op og putte i en pose.. knude på og ud i skraldespanden..

> Det koster jo 4-5 gange så meget.

ikke i længden... jeg har netop købt 40 kg kattegrus gennem petgo for under
200 kr.. leveret til døren på anden sal..... jeg har en pose IHVERTFALD i en
måned til halvanden.... hvis ikke mere ( jeg er ikke helt sikker)... jeg
købte sidst i januar og har stadig 1½ sæk tilbage...... og dete til tre
katte......

> [...]
> til bunden hvor det så stinker. Jeg har prøvet at fjerne det fugtige sand
> LIGE! efter katten har været i bakken, men det kan ikke rigtig fjernes

det er jo netop det der er pointen med det klumpende..... at man kan fjerne
klumperne ( også uden at skulle gøre det umiddelbart efter katten har været
på bakken) og stadig bevare det grus der er uberørt.......

> Pyyyh ha!!

i know*G* har tidligere brugt det billige fra bilka til 40 kr for 20 kg....
havde røde potemærker i hele lejligheden og brugte alt for meget grus......
plus havde en konstant stank af kat i min lejlighed..... det til trods for
at min daværende kat var ude/indekat......

> Derfor dette indlæg. Er jeg faldet for reklameteksten - eller virker de
dyre
> mærker kattegrus virkelig.

JA!!! det virker... prøv det da en enkelt gang og du vil selv opleve
fordelen hvis ikke så har du prøvet og fået syn for sagen.......
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Hedda

Dato : 11-02-02 22:14

Vi bruger også Biocats - den grønne som dufter lidt af .. æh.. ja, jeg
ved ikke rigtig hvad. Græs, tror jeg det skal forestille.

Men det dufter ihvertfald af noget, og både kattene og deres mennesker
er glade for det.

Det klumper fint og der lugter ikke fælt i og omkring bakkerne (lige
med undtagelse af, da Chanelmissen var syg i sin mave - der skulle
mere end græs-smell-a-like til at tage det. Pjew..)

Vi har to kattebakker (til 2 katte) og skifter gruset ca. hver 14.
dag. 20 kg. koster omkring kr. 110,-

Hilsninger fra Hedda

Fra : Christina K

Dato : 11-02-02 18:18

Allan Jensen <allan.jensen@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c67dfff$0$62902$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
jeg
> ved at det er ekstra dyrt her). Noget der klumpede sammen, så man

Hej

Jeg kunne aldrig finde på at bruge andet end klumpende kattegrus, det er
nemt og drøj i brug. Her i huset bruger vi Biokat Classic, 20 kg for ca.
85 kr. Hvis man køber 40 el. 60 kg. bliver det billigere. Det er hos
Pethouse i Odder. Har også prøvet at blande Faktas klumpende kattegrus
i, men det støver simpelthen for meget.

Så du kan roligt tro på at det virker *S* jeg tror faktisk også at det
er billigere end det andet i længden, for der skal det hele vel skiftes
ud hver dag?

Missehilsener Christina

Fra : Camilla Baird

Dato : 11-02-02 18:20

Klumpende kattegrus kan langt bedre betale sig end det ikke-klumpende.
Fakta's er fint men støver meget ved ophældning.
Ellers er kompaktgrus det mest effektive og billige i længden.

Vi har 9 katte - vi bruger 10 pakker EverClean HD på 3 måneder.

mvh Camilla

Fra : Fie

Dato : 11-02-02 19:47

Hej Allan

Vi stod netop denne weekend i den situation, at Petgo ikke havde leveret til
os endnu og derfor købte vi en eller anden pose ikke-klumpende grus i ISO
til 10 kr............addrrrr baddrrrr!! Det stinker af gammel-kone-parfume
og støver som bare p*****. Kattene (de forkælede skarn) nægtede simpelthen
at gå på kassen i 1½ dag!
Vi plejer at bruge Biokat fresh, som har den bedst duft at
forårs-æble-græsplane-agtigt...........mmmmmmmhhhhhh. Vores venner plejer at
sige, at man overhovedet ikke kan lugte at vi har 2 katte i en 70 m2
lejlighed, og det er jeg lidt glad for

Jeg har ikke lavet regnestykket med det ene grus frem for at det andet, men
jeg glææææææder mig simpelthen så meget til at få mit gamle grus igen, så
jeg kan få stanken af kattepis og gammel parfume ud af lejligheden! Desuden
synes jeg nemlig også, at det er lidt ulækkert at man ikke kan få klumperne
ud af bakken.

Men det er vist nemmest at købe en prøvepakke og blive overbevist

Hilsen
Fie

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 11-02-02 22:06

> [...]
jo
> alligevel det samme materiale som det sugemateriale man kan få i

Hej Allan.

Vi bruger det klumpende fra Aldi, det har lige skiftet navn fra Amigo til
Ko-Kra (Ja, samme navn som deres rædselsfulde kattemad) men gruset er godt,
billigt (20 kr for en pose) støver ikke særligt og jeg bruger 2 poser på 3
uger til én stor bakke som bruges af 2 katte. (Nej Bøv skal ikke ind i en
kasse med låg...) Jeg synes det virker rigtig godt til prisen.

Hilsen
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Lille mig

Dato : 11-02-02 22:57

Hejsa.
Vi køber altid kattegrus i Kvickly eller Dagli' brugsen. Vi bruger den
klumpende blå pose med en kat uden på og en rød top - husker ikke hvad den
hedder.
Vi giver omkring 32 kr for 10 kg og jeg synes det er rigtig godt. Til at
tage klumperne op med bruger vi en slags skovl med huller så man kan si
gruset fra klumperne og dermed KUN fjerne det som SKAL fjernes. Det lugter
ikke og jeg synes det er rigtig godt.

Hilsen Helle og Buster

Fra : Brian Olsen

Dato : 12-02-02 08:57

I BILKA har de noget gnske udmærket klumpende. 15 kilo for 40 kr eller noget
i den stil.
jeg smider alt grus ud hver gang jeg skifter da det ikke holder lugten nede
ret længe. Sidste gang jeg skulle have grus troede jeg at jeg var smart og
købte noget ikke klumpende. Ny skal jeg skifte bakke to gange dagligt for at
holde lugten væk. FØJ.

jeg har gået og kigget lidt på det der grus der er i en meget lille blå pose
og selve indholdet ligener små krystaller. hvad er det og virker det bedre
end det I andre køber hos pet-et-eller-andet (måske man skulle omlægge
kattebudgettet)??????

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 12-02-02 09:43

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> wrote in message

> [...]
> og selve indholdet ligener små krystaller. hvad er det og virker det bedre
> end det I andre køber hos pet-et-eller-andet (måske man skulle omlægge

Angående de små perler, så se lige her:
http://makeashorterlink.com/?Z5992276
Vi har nemlig diskuteret de perler op til flere gange herinde. Der er
ikke mange der er begejstrede for dem.

Hilsen
Lisbeth
~ http://cutiecats.tripod.com ~

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-02-02 09:57

> [...]
> købte noget ikke klumpende. Ny skal jeg skifte bakke to gange dagligt for

det klumpende er jo netop effektivt fordi det indkapsler lugten sammen med
vædsken...

> [...]
> og selve indholdet ligener små krystaller. hvad er det og virker det bedre
> end det I andre køber hos pet-et-eller-andet (måske man skulle omlægge

jeg har ikke selv brugt litter pearls ( som det hedder det jeg tror du
mener) men som en anden nævner har det været til debat flere gange men de
fleste er ikke begejstrede for det...... så vidt jeg har forstået er det
noget med at de små kugler(krystaller) suger væden op og det så skulle
fordampe.... men ved mange ender det med at det ikke kan suge den væde og
det derfor ligger i bunden og søbber rundt.... det er vist også noget med at
kuglerne nemt kommer med ud af bakken og så ligger spredt over hele
huset.... ( av fødder)

jeg handler som sagt hos www.petgo.dk der kan du se deres udvalg af
kattegrus og få det leveret ved døren.....
som sagt sværger jeg til biokat... jeg har på et tidspunkt brugt den med
duft..... men det var på et tidspunkt hvor min hankat var fertil og derfor
lugtede blandingen af hankattepis og græs/æble ikke særlig godt......

Fra : Pernille Scharff

Dato : 12-02-02 10:14

Jeg har endnu ikke fundet "det optimale grus" men jeg arbejder på sagen!
I øjeblikket kører vi med en blanding af 75% Super Carino og 25% BioKats
Fresh. Ren BioKats dufter fantastisk godt men jeg syntes det var for
stærk en duft! Så derfor tilsætter jeg det i mindre mængder. Med 2 katte
holder det i 10-12 dage før jeg synes det hele skal skiftes - men jeg er
også meget sart. Jeg synes i øvrigt Super Carino er bedre til at ta'
lugten end BioKats Classic er. Har også fået anbefalet Vitakraft Compact
så den står på "prøve-listen" næste gang jeg skal købe grus.

/Pernille

Fra : Kirsten Hess

Dato : 12-02-02 13:13

Allan Jensen skriver:

> [...]
>
> Så var det lige jeg så noget "smart" noget i en dyreforretning (og ja jeg
> ved at det er ekstra dyrt her). Noget der klumpede sammen, så man kunne

Vores Frida holdt op med at bruge kattebakken, da jeg prøvede et
billigmærke. Jeg har ellers brugt Cathrine, der er dyrt, men dejligt.
Det klumper godt, så det er let at fjerne det brugte og ellers fylde
efter. Det betyder, at man ikke behøver at bundskifte bakken så ofte, da
der heller ikke er lugt fra bakken.

Så nu skal jeg have vænnet hende til bakken igen, inden hun får de små,
for de skal altså bruge kattebakke.

Med venlig hilsen

Kirsten Hess

Fra : Allan Jensen

Dato : 12-02-02 17:03

[snip]

Mange tak skal I alle have for jeres erfaringer med gruset.

Jeg havde aldrig hørt om petgo før, og har nu bestilt 2 x 20 kg af det
dersens BioCats.

Så må vi jo bare se om den kan lide det. Intet er for godt til det lille
kryb.

Den så også efter bare et par dage, med helt nyskiftet sand, så sørgmodig ud
(hvis katte altså kan det), når den skrabede i kassen. Sådan lidt "Øv det er
sivet ned til bunden, så det nytter næsten ikke at dække det til.avi"

Mvh.

Allan Jensen (Snart ny kattegrus-ejer)

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-02-02 17:10

> [...]
er
> sivet ned til bunden, så det nytter næsten ikke at dække det til.avi"

hvis den er vant til et andet grus ( dvs du har brugt det samme mærke hele
tiden) og du er bange for at den ikke vil acceptere det nye grus så kan du
blande de to grustyper iover en periode.... det kan være nødvendigt hvis det
nye grus er meget større eller mindre end det gamle.....
vores katte er ligeglade... vi har aldrig haft problemer i den retning...
men jeg ved der er nogle katte der ikke bryder sig om at få andet end det de
kender "mellem tærerne"....

Fra : Louise Viborg

Dato : 12-02-02 16:37

Hej Allan!
Vi bruger Everclean. Det koster 99 kr for 6 kg og 149 kr for 11,5 kg. Det er
rigtig drøjt i brug og så er det ligeså fint som sandkasse sand og det kan
mine katte bedst lide. Man kan få det i forskellig slags, og det er både
fugt og lugt absorberende, og det dufter faktisk godt

Mvh.
Louise Viborg
DK Shuno Zahra's norske skovkatte
http://www.shunozahra.dk

Fra : jensenjs

Dato : 13-02-02 16:50

> Jeg er såmænd bare nysgerrig om hvilket kattegrus I bruger.

Super Carino.
ca 100 for 20 kg, det klumper, det støver ikke
Kom rigeligt i kattebakken så når urinen ikke
når bunden, så kan du nøjes med at fylde op efter
det du har fjernet, skift det enten når der er
tegn på at det ikke vil klumpe eller efter 2-3 uger
afhængig antallet af katte.

mvh jensenjs