Nyresvigt :-(
Fra : Jens U. K.

Dato : 11-02-02 15:17

Hej i gruppen

Vi har en sød og dejlig sort persermis (Albert) som vi har fået fra
kattens værn for 2 år siden til juni.

For ca. en uge siden lagde vi mærke til at han var meget sløv og at han
ikke ville spise (han var interesseret i maden, men spiste den ikke). Vi
kontaktede dyrlægen som straks tog en blodprøve. Den viste desværre at
Albert havde nyresvigt Det tal som beskriver hvor godt blodet er
renset af nyrerne skal være under 16, Alberts tal var over 50! ) Dyrlægen
sagde at når tallet er så højt, så er der ikke mange chancer for at han
overlever. Onsdag, torsdag og fredag fik han drop hos dyrlægen og hver dag
blev der taget en blodprøve. Fredag var tallet kommet ned på 45,5. Vi
havde ham hjemme hele weekenden og der fik han ikke drop. Han spiste lidt
og drak meget og var relativt frisk. Nu har vi lige fået tallet fra
blodprøven idag og det er nu igen over 50 dyrlægen havde advaret os
imod at dette kunne ske, men vi var jo begyndt at håbe). I mellem linierne
har dyrlægen i dag sagt til mig at alt håb er ude, men for at finde den
egentlige årsag anbefaler dyrlægen at vi får ham scannet for at se om han
har "cystenyrer" som åbenbart er udbredt blandt persere.

Vi vil for alt i verden have at Albert kan leve videre uden
smerter/kvalme/osv. som følge af dårlige nyrer, men vil selvfølgelig
heller ikke have at han lider (hvilket han formodentlig gør lige nu)...
Det er bare så mærkeligt, for han virkede rimelig frisk i weekenden og så
er han faktisk så syg.

Er der nogen som har erfaring i lignende tilfælde?
Kan man evt. udføre dialyse/nyretransplantation (vores dyrlæge siger man
ikke kan)?
Er der evt. andet man kan gøre?

Bør vi kontakte en anden dyrlæge og få en anden vurdering eller er det
(som jeg desværre tror) en klokkeklar diagnose der er stillet?

/Jens Ulrik

Fra : Helle_Andersen

Dato : 11-02-02 16:44

"Jens U. K." skrev d. 11-02-02 15:17 dette indlæg :
> [...]
nu)...
> Det er bare så mærkeligt, for han virkede rimelig frisk i weekenden og

Først og fremmest er jeg meget ked af at høre om jeres kat. Det er
frygtelig trist og jeg føler med jer.

> Er der nogen som har erfaring i lignende tilfælde?

Jeg har haft en kat med nyresvigt. "Heldigvis" havde han en alder af 14
år, da det skete, så jeg havde mange rigtige gode år med ham.

> Kan man evt. udføre dialyse/nyretransplantation (vores dyrlæge siger
man
> ikke kan)?
> Er der evt. andet man kan gøre?

Din dyrlæge har ret - man transplanterer ikke nyrer på en kat. Selvom
man gjorde, er det nok en af de situationer, hvor man måske skal spørge
sig selv om det er forsvarligt at lade katten gennemgå de lidelser, der
ville være forbundet med operationen.

Nyrerne er desværre et organ, der ikke kan re-generere sig selv, dvs. at
det væv som er ødelagt, er tabt for altid. Så jeg er bange for, at jeg
ikke kan komme med nogle opmuntrende ord til jer.

> Bør vi kontakte en anden dyrlæge og få en anden vurdering eller er det
> (som jeg desværre tror) en klokkeklar diagnose der er stillet?

Hvis I selv vil have det bedre med at få en anden dyrlæges mening, synes
jeg bestemt at I skal gøre det. Bagefter er det jo for sent og der er
ikke noget værre end i årevis at gå og gruble over, om man gjorde det
rigtige. Men gør missen den tjeneste, at gøre det hurtigt, så den ikke
skal lide længere.

Hilsen Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Jens U. K.

Dato : 11-02-02 19:54

"Helle_Andersen" <Helle_Andersen.news@kandu.dk> wrote in message
> nu)...
> så
>
> Først og fremmest er jeg meget ked af at høre om jeres kat. Det er
> frygtelig trist og jeg føler med jer.

tak

> [...]
> man gjorde, er det nok en af de situationer, hvor man måske skal spørge
> sig selv om det er forsvarligt at lade katten gennemgå de lidelser, der

Ja, det er jo fordelen ved dyr, man kan være human og aflive dem når der
ikke er nogen "vej tilbage". Det er bare svært at vide hvornår der ikke er
nogen vej tilbage...

> Nyrerne er desværre et organ, der ikke kan re-generere sig selv, dvs. at
> det væv som er ødelagt, er tabt for altid. Så jeg er bange for, at jeg
> ikke kan komme med nogle opmuntrende ord til jer.

Det viste jeg desværre godt

> [...]
> ikke noget værre end i årevis at gå og gruble over, om man gjorde det
> rigtige. Men gør missen den tjeneste, at gøre det hurtigt, så den ikke

Det er jo det der er så svært. for hvis nu han kan leve mage år mere ved
f.eks. at få drop i et stykke tid og primært leve af nyrediætmad, så skal
han det, men hvis nu det ikke hjælper noget så skal han aflives, spørgsmålet
er bare lige hvornår vi er "sikre" på at der ikke kan gøres mere.

> Hilsen Helle

Nu er vi kommet hjem fra dyrlægen (som btw. er en ny en, vi bruger Skovlunde
dyreklinik, som også er tilknyttet Kattens Værn og de har altså et par
stykker, som åbenbart tager på ferie og er syge lige for tiden).
Albert fik i dag scannet nyrerne for at se om der var noget slemt at se, men
det var der ikke rigtig. Der var i hvert fald ikke det som man kalder
cystenyrer, og der var heller ikke sammensunkne nyrer (noget med at
nyrebarken har adskilt sig fra nyremarven). Nu vil dyrlægen lave en analyse
af urinen fra Albert i morgen, for at se om den kan sige noget om hans
tilstand. Hvis han efter drop i et par dage mere viser tegn på bedring, og
urinprøven ikke viser noget negativt, kan det være han kan få taget en
biopsi af nyrene, som kan fortælle præcis hvordan tilstanden er, men vi har
endnu ikke besluttet om Albert skal udsættes for biopsi.

/Jens Ulrik

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-02-02 20:38

"Jens U. K." <jk.no@spam.please.developit.dk> skrev...

Hej Jens - først og fremmest vil jeg sige, at også jeg føler med jer og
katten - det er aldrig rart, når ens dyr kommer ud for sygdomme og lidelser

> Ja, det er jo fordelen ved dyr, man kan være human og aflive dem når der
> ikke er nogen "vej tilbage". Det er bare svært at vide hvornår der ikke er
> nogen vej tilbage...

Nu kan jeg jo læse, at I bruger Skovlunde Dyreklinik, og så er jeg bestemt
sikker på, at I vil få ordentlig besked om, hvornår man mener, at der ikke
er nogen vej frem - men kun udsigt til tilbagegang. Det kendskab jeg har til
Skovlunde (og specielt Tom Schantz-Kristensen) er meget positivt.

> Bør vi kontakte en anden dyrlæge og få en anden vurdering eller er det
> (som jeg desværre tror) en klokkeklar diagnose der er stillet?
SNIP
> [...]
spørgsmålet
> er bare lige hvornår vi er "sikre" på at der ikke kan gøres mere.

Hvis I beslutter jer for, at I gerne vil have en second opinion, vil jeg
bestemt anbefale Raiku Sarvå, Felina Katteklinik (der som navnet antyder,
kun behandler katte, og derfor har en enorm viden om diverse kattesygdomme)
på Frederiksberg. Dog er jeg temmelig sikker på, at I kan regne med
ekspertisen hos Skovlunde Dyreklinik...

> [...]
har
> endnu ikke besluttet om Albert skal udsættes for biopsi.

Det lyder umiddelbart godt, at det ikke er PKD (selvom nogle katte kan leve
godt i mange år efter diagnosen er blevet stillet!). Lad os håbe, at det er
en form for sygdom, som relativt let kan begrænses, så jeres kat kan nøjes
med diæt-foder osv.
Og husk i øvrigt, at langt de fleste dyrlæger - og ihvertfald de
"professionelle" (under hvilken kategori jeg bestemt mener jeres dyrlæger
hører) - slet ikke er interesserede i, at pine dyret unødigt. De anbefaler
aflivning, hvis de skønner, at det er det rigtige i situationen. Så hvis
jeres dyrlæge nævner muligheden for biopsi for nærmere bestemmelse af
lidelsen, så overvej det. I nogle tilfælde gør man det, at biopsien bliver
analyseret på stedet, mens katten stadig er i bedøvelse efter indgrebet, og
hvis man så finder, at det er et tilfælde hvor aflivning anbefales, så kan
man gøre det mens katten stadig er i narkose. Om man kan det med en
nyrebiopsi, ved jeg ikke - men det er værd at høre om muligheden for det.

Mvh. Camilla

Fra : Jens U. K.

Dato : 18-02-02 13:44

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
til
> Skovlunde (og specielt Tom Schantz-Kristensen) er meget positivt.

[...]

Albert fik drop mandag til torsdag. Torsdag fik Albert taget en ny
blodprøve, den viste desværre at hans nyretal var blevet værre igen, efter
at have snakket lidt med dyrelægen (den fjerde hos Skovlunde) blev vi
enige om at der ikke var nogen udvej, det bedste for Albert var at blive
sendt til himlen Det var godt nok sørgeligt og underligt, for Albert
hverken jamrede eller pev, han var bare lidt træt og ikke rigtig sulten...
men det er jo det der kendetegner en rigtig missekat: den viser ikke nogen
svage tegn for ude i den vilde natur vil det lynhurtigt blive opfattet af
andre rovdyr som vil udnytte det.

Vi kunne under forløbet ikke snakke med den samme dyrlæge, men hver anden
dag skulle vi snakke med en ny en, pga. ferie/sygdom/osv... Det var
selvfølgelig lidt belastende fordi man ikke fik indtrykket af at de
snakkede indbyrdes sammen. Til gengæld fik vi mere end en dyrlæges mening
om Alberts tilstand...

Vi har nu begravet det lille kræ i en trækasse 1 meter nede i jorden så
han ikke bliver forstyrret.

Det er simpelthen så sørgeligt at gå rundt i huset nu, for der er absolut
ingen "knirkelyde" eller små bump inde fra stuen når køleskabet åbnes,
ingen mjav om morgenen når Abert synes vi skal op... ingenting

Hvad gør vi? Skal vi se om der evt. kunne være en lille sød mis et sted
derude der godt vil have os, og skal misseren være samme race som Albert,
samme farve? Skal vi vente lidt? Skal vi droppe at få en mis? Vil Albert
sidde oppe i himlen og blive ked af det hvis vi finder en mis der ligner
ham på en plet og bliver glade for ham? Øv, øv, øv...

/Jens Ulrik

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 18-02-02 14:01

Hej Jens Ulrik

Åh hvor trist
Men godt at Albert ikke mere skal lide. Sender tanker til ham.

Det er svært ja, når missen ikke er der mere og alt er bare så stille.

Jeg er sikker på at der sidder mange missere rundt omkring, som gerne vil
have jer
Om det skal være en som Albert, eller om det ikke skal - det er helt op til
jer. Uanset valget så bliver Albert ikke ked, han løber omkring ved
regnbuebroen og hygger sig *S*
Om i skal vente er også helt op til jer, men helt at droppe at få en ny
misser - det synz jeg da ikke i skal. Men det skal i gøre op med jer selv,
om i kan undvære sådan en dejlig ven.

Kender du historien om regnbuebroen? Ellers så kig på min hjemmeside - klik
på hjertet *S*

Tanker herfra
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Jens U. K.

Dato : 18-02-02 14:22

"Joan Frederiksen" <joan.frederiksenSLETDETTE@mail.tele.dk> wrote in
message news:a4qtl0$rfe$1@sunsite.dk...
> Kender du historien om regnbuebroen? Ellers så kig på min hjemmeside -
klik
> på hjertet *S*

Den er helt sikkert sand!

Fra : AEK

Dato : 18-02-02 15:46

Hej Jens !

Åhhh, jeg sidder her med tårer i øjnene , over at have læst dit indlæg.
Det er så skrækkeligt, når ens bedste ven må aflives.

Der er , desværre, så mange katte , der har dårlige ejere.
Hvor var Albert heldig at få Jer som " forældre ".
Og hvor bliver han glad, når han ser , at I tager en ny kat til Jer - og
giver den lige så meget kærlighed og omsorg.

Al mulig held & lykke fra

Anya.

Fra : TM

Dato : 18-02-02 16:17

Hej Jens..

Har virkelig meget ondt af dig, men som Anya skriver, så var Albert meget
heldig, at have netop JER som forældre, han kunne ikke have ønsket sig noget
bedre.
Husk i smerten, det der er sket, er gjort af kærlighed til Albert - han er
fri for sine lidelser.

Der er mange små mislinger, som kunne bruge Jer, og I måske dem????
Kender et par små pige-misser, som ville blive henrykte....

Mange tanker

T.M.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-02-02 16:13

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad gør vi? Skal vi se om der evt. kunne være en lille sød mis et
sted
> derude der godt vil have os
Hvad I skal gøre findes der desværre ikke en patentløsning på ... det
er helt afhængig af ens personlige opfattelse og temperement ... nogle
vil foretrække at der går nogen tid fra de har sagt farvel til en
elsket kat eller hunde ... inden de igen får kat eller hund andre
f.eks jeg .. er mere til at få den nye hund hurtigst muligt efter man
har sagt farvel ..hvis man altså i det hele taget vil have et nyt dyr
... jeg ved at jeg når mine to gamle misser ikke er mere så ikke vil
have ny kat ..men ved også at jeg den dag min nuværende eneste hund
ikke er mere så hurtigst muligt skal have en ny lille uldtot .. dog
selvfølgelig ikke totalt panikkøb idet jeg vil tage hensyn til race
osv ..

, og skal misseren være samme race som Albert,
> samme farve? Skal vi vente lidt? Skal vi droppe at få en mis?
Om jeres evt nye mis skal være samme race som Albert, samme farve osv
må I helt selv afgøre .. hvis i holdt af og satte pris på Alberts race
var det jo måske en god ide at tage en lille mis af samme race .. men
igen det er et temperement spørgsmål ... farven har jeg altid synes
var ligegyldigt på et dyr .. det er indholdet jeg ser på .. men uanset
om I anskaffer en mis med samme farve som Albert og samme race vil det
aldrig blive Albert .. heller ikke selv om i måske endda giver missen
samme navn ..

Vil Albert
> sidde oppe i himlen og blive ked af det hvis vi finder en mis der
ligner
> ham på en plet og bliver glade for ham? Øv, øv, øv..
Nej det ved jeg i al fald Albert ikke vil blive for for det første
tror jeg forbindelsen mellem det døde dyrs sjæl og jorden er kappet ..
det ville jo være forfærdelig hvis det døde dyr skulle kunne følge os
og dermed savne os .. Så hvad det angår kan I roligt anskaffe en mis
der ligner Albert .... blot I ikke forventer at den bliver som Albert
... for det vil den aldrig blive .. hvert dyr er et lille selvstændigt
individ og ikke en kopi .. men jeg tror helt sikkert I finder ud af
hvornår I er klar til igen at få kat .. og til den tid vil I slet ikke
kunne lade være at købe den .. uden alle de overvejelser I nu har ..

Jeg føler med jer i jeres sorg over tabet af Albert og sender
trøstekram
fra Ami
..

Fra : Trine Piltoft

Dato : 18-02-02 20:49

> ........det bedste for Albert var at blive
> sendt til himlen

Hvor må det være trist for jer lige nu.

Jeg håber I beslutter jeg for at købe en ny lille mis - ikke en ny
Albert, men en der er mindst ligeså god og speciel på sin egen måde, og
som kan bringe sine egne vaner ind i huset. Det gør da ikke noget den
ligner Albert lidt - I finder nok alligevel ikke en der ligner helt -
selvfølgelig kan I også vælge en der ser helt anderledes ud, men jeg er
sikker på I ved hvilken killing der er den rigtige for jer når den
kigger på jer :0)

Jeg synes ikke I behøver at vente - det er bestemt ikke at svigte Albert
at få en ny mis i huset hurtigt igen, og det vil hjælpe jer af med den
tomhed der må være i huset lige nu.

Mange hilsner og tanker
Trine

Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Kate

Dato : 19-02-02 18:42

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in

> [...]
> en mis? Vil Albert sidde oppe i himlen og blive ked af det hvis vi
> finder en mis der ligner ham på en plet og bliver glade for ham?

Hej Jens

Jeg kan selvfølgeligt ikke sige jer hvad i skal gøre, men kun fortælle
hvad jeg ville gøre. Jeg ville få en ny missekat.
Det er meget sørgeligt med Albert og jeg er ked af det på jeres vegne.
Om i skal få en helt anden type, tjaaa, det ville være mit valg.
Jeg måtte sige farvel til min dejlige Oliwer, en helt almindelig
stribet huskat, i April 2001 og selv om jeg har to andre misser var der
helt klart et hul i flokken. Efter grundig overvejelse indkøbte jeg i
November 2001 en 2 år gammel Somali kastrat, som kammerat til min gamle
huskat, Johan. For mig var det vigtigt ikke at få en stribet igen,
selvom det faktisk er min ynglingstype. Selvom min somali absolut ikke
ligner oliwer, så sammenligner jeg nu lidt alligevel. Lante, som
somalien hedder har do g helt tydeligt sin egen personlighed. Det vil
din nye mis også have.
Jeps, du skal da helt klart ha' en ny mis og Albert vil helt sikkert
ikke synes det er en dårlig idé og i glemmer ikke Albert pga en ny
mis, det tror jeg ikke.

God jagt efter den helt rigtige mis.

Kate

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-02-02 21:34

"Jens U. K." <jk.no@spam.please.developit.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
spørgsmålet
> er bare lige hvornår vi er "sikre" på at der ikke kan gøres mere.

Jeg tror, at det eneste man kan gøre er at finde en
dyrlæge, som man stoler på og lytte til dyrlægens
anbefaling. Og så selvfølgelig lytte til de signaler, som katten sender én.
Da min gamle hankat blev
aflivet, var jeg ikke i tvivl. Han blev aflivet samme
dag, som hans nyrer svigtede. Det lyder nok dumt,
men uden at jeg vidste noget om, hvad han fejlede,
kunne jeg se i hans øjne, at det var slut og det blev
hans sidste dag.

> [...]
har
> endnu ikke besluttet om Albert skal udsættes for biopsi.

Skovlunde er en god dyreklinik, så der er i godt
hjulpet. Hvis katten måske alligevel har en chance
(det kommer jo an på, hvor meget af nyrerne, som
er ødelagt), så spørg dyrlægen, hvilke
konsekvenser, der er ved behandling, så I har de
bedste forudsætninger for at træffe det rigtige valg.
Og spørg evt. hvad han ville gøre, hvis det var hans
kat. Jeg krydser fingre for jer !

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Hedda

Dato : 11-02-02 22:05

Kære Jens Ulrik

Jeg har ingen erfaring med nyresvigt, ej heller en trylleformular at
vende situationen med.

Blot vil jeg sige, at jeg føler med Jer og kan kun prøve at sætte mig
ind i, hvor svært I har det nu.

Håber det bedste for Jer og Albert.

Trøstende tanker fra
Hedda

Fra : Anita Christensen

Dato : 12-02-02 00:59

"Jens U. K." <1jk2@3bsopatent4.dk> wrote in message
> Hej i gruppen

Hej Jens

> [...]
> ikke ville spise (han var interesseret i maden, men spiste den ikke). Vi
> kontaktede dyrlægen som straks tog en blodprøve. Den viste desværre at

Det samme oplevede jeg desværre også med min 10 år gamle perserblanding i
starten af december måned. Desværre var Horus så syg at aflivning var den
eneste forsvarlige udvej overfor katten. Hans nyrer havde simpelt hen taget
for meget skade

> Bør vi kontakte en anden dyrlæge og få en anden vurdering eller er det
> (som jeg desværre tror) en klokkeklar diagnose der er stillet?

Jeg kender ikke pågældende dyrlæge, men det lyder umiddelbart som om at han
har rimelig god forstand på katte og vil gøre hvad der er til kattens
bedste. Ellers kan Raiku, som Camilla anbefaler et andet sted i tråden,
klart anbefales til katte.

> /Jens Ulrik

Vil krydse fingre for at Albert kan behandles og får det godt igen.

Mange tanker,
Anita