Q: Introduktion til "Lounge" genren...
Fra : Nikolaj

Dato : 11-02-02 13:25

Hej Gruppe

Jeg skrev nedenstående indlæg i en anden gruppe, men der er vist ikke meget
gang i gruppen. Er der nogen her der kan hjælpe ?

Hi Group

I think I have found a name for the genre I am looking for: Lounge....
What I am after is an Jazzy, fusion-ich thing with a mellow kind of feeling.
The kind of thing that would fit perfectly in a cocktail-bar with thick
carpets and soft loungechairs. I know this i probably hard to understand,
but I suspect the genre is called Lounge.

Now for my question: What should I listen to for a good introduction to this
genre ? (or ofcourse if someone know the thing I am after by another name I
will be happy to hear about it)

Fra : Peter G.

Dato : 11-02-02 15:59

In article <a48d7b$isa$1@newsreader.mailgate.org>, Nikolaj
<nikolaj@**vibede.dk> wrote...
> [...]
> genre ? (or ofcourse if someone know the thing I am after by another name I

AllMusicGuide er din onkel.

http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=C11925

...Og se under "Some Important Albums" længere nede på siden :)

--
M.v.h. / Kind regards, Peter.
Indfør Systembolaget og begræns privatbilismen.

Fra : Morten Dall

Dato : 11-02-02 16:37

"Nikolaj" spurgte...
> Jeg skrev nedenstående indlæg i en anden gruppe, men der er vist ikke
meget
> gang i gruppen. Er der nogen her der kan hjælpe ?

Jeg vil klart anbefale Saint Germain, når jeg hører din beskrivelse.
Måske kan du også få noget ud af DePhazz med deres ultra-lounge.

Morten

Fra : Invisible Man

Dato : 11-02-02 23:23

"Morten Dall" <dall@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil klart anbefale Saint Germain, når jeg hører din beskrivelse.
> Måske kan du også få noget ud af DePhazz med deres ultra-lounge.

og... man kan jo ikke sige St Germain uden også at sige Llorca... desuden er
Beanfield lidt i den samme dur... søg evt. på cd'er på cddb.com der hedder
lounge eller chill-out o.lign. og tjek deres tracklister...

---i.m.

Fra : Niels Overgård

Dato : 11-02-02 23:46

Hej

Jean Jacques Perrey- Moog indigo (en ultralækker rendez vous i velour, dry
Martini, moog og hammond orgel fra '71)

Lindberg Hemmer Foundation- Brazilian architecture (en ultralækker bossa
sag, med dansk jazz, hammond og Master Fatman, et absolut must fra 2001)

Hotel Costes (en serie CD'ere som er mixet af DJ'en som holder til i det
Parisiske hotel Costes' lounge, de kan købes i GUF eller Loud i Kbh.)

Hvis du alligevel er nede i GUF, kan du også spørge efter CD'erne fra det
italienske pladeselskab IRMA, der er flere spændende ting.

mvh. Niels O`-_-´O

Fra : Nikolaj

Dato : 12-02-02 08:21

Tak skal i have

Så er det jo bare at bruge en lørdag i GUF

Fra : R M Walker

Dato : 12-02-02 16:01

Hold dig helt klart og aldeles væk fra Buddah bar serien.

Som anbefalet af Niels Overgård, så er Costes en
rigtig lækker udgivelse, der samtidigt kan tjene som
inspiration til at dyrke de enkelte artister.

Nu er lounge jo igen igen et forkrampet forsøg
på at lave en beregnende crossover til mainstream
publikummet, ala retrobølgen med easy listening.

Den gang var det vist lidt fedt, at det var ufedt, på
den fede måde, vel at mærke. *bræk*

Jeg tror lounge er en etiket, der dækker over,
de udefinerbare genrer, der lever i bedste velgående
udenfor mainstream publikummets bevågenhed
(Læs : CD købere).

Den indeholder elementer af nysgerrighed og
genreoverskridelser, oftest knyttet sammen af
samplerens mellemkomst.

Med den definition in mente, er det bare at
lede i alle genrer, og finde den røde tråd.

Forslag kunne være:

Titel / Label
Lush life electronica Quango
Spacejazz Quango
Essenchill V2
Travelers 01 Six degrees records
A journey into ambient groove Quango
Cafe Barbara Bui
Barfly 2 George records
Akasha wall of sound
The high llamas/lollo rosso V2

.... samt ikke at forglemme

Aim : Cold water music Grand central
Tipsy Asphodel
Bent : Programmed to love ??
Zero 7 : ep1 + 2, Waiting line Ultimatte dillemma
Telepopmusik : Genetic world ??
Kinobe : Soundphiles Pepperrecords

God lytter

Walker

Fra : R M Walker

Dato : 12-02-02 16:46

.......... ups ...... glemte lige at indskyde den
fabelagtige udgivelse på Bagerens nye label;

Music for dreams.

Lækker bog + 2 cd ´er med, der
er suverænt kompileret.

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 13-02-02 13:55

"R M Walker" <wax@slap-af.dk> wrote in message
> ......... ups ...... glemte lige at indskyde den
> fabelagtige udgivelse på Bagerens nye label;
>
> Music for dreams.
>
> Lækker bog + 2 cd ´er med, der
> er suverænt kompileret.

Er det den med appelsinen?

Forresten tror jeg du har misforstået det originale spørgsmål. Det kan godt
være betegnelsen for det musik du beskriver er Lounge, men i mine øjne er
lounge noget helt andet. Dit er vel nærmere chill-out-musik, uden at kunne
lide at bruge det begreb. Den lounge, /jeg/ tror den originale post
refererer til, er den slags med en Arne Jacobsen æggestol i tigerfarvet
plys, et højstiklet cocktailglas (med bær!), en penthouselejlighed, hvidt
jakkesæt og nogle lyshårede bimbos på isbjørnetæppet foran den falske kamin.
"Music To Watch Girls By" er en af de nyere compilations jeg kan komme i
tanke om, men genren er også iblandet lige dele bossa nova, mambo, osv. Jeg
tænker Les Baxter, et lille 4-mands hornorkester, og noget i stil med Delta
Lab (www.deltalab.dk)...

Jacob

Fra : R M Walker

Dato : 14-02-02 16:25

> Er det den med appelsinen?

Den kender jeg ikke lige, men nej, det er det ikke.

Du kan se den på www.musicfordreams.com

Formatmæssigt svarer den til Selvsving´s udgivelse,
og er på samme måde udført i lækkert tykt karton,
med glitrede sider.

Indholdsmæssigt er der info om de enkelte kunstnere.

> Forresten tror jeg du har misforstået det originale spørgsmål.

Jeg skal ikke kunne sige, hvem der har misforstået det

>Det kan godt være betegnelsen for det musik du beskriver er Lounge, men i
mine øjne er
> lounge noget helt andet.

Rimeligt nok som udgangspunkt, og ubetinget godtaget hvis
du udtaler dig på baggrund af et indgående kendskab til
mine plademæssíge forslag.

Hvis ikke, vil jeg glæde mig til at høre din mening om
mine anbefalede skiver..

>Dit er vel nærmere chill-out-musik, uden at kunne
> lide at bruge det begreb.

Så må jeg spørge, rører de omtalte definitioner ikke
ved det samme i lytteren ?

Kan man ikke godt forestille sig at høre lounge musik
i en chill out sammenhæng ?

Kan man høre chill out i en lounge ?

> [...]
> "Music To Watch Girls By" er en af de nyere compilations jeg kan komme i
> tanke om, men genren er også iblandet lige dele bossa nova, mambo, osv.

Det forstår jeg godt, og de nævnte genrer er afgjort "loungy", selv om de
hver især er hhv mambo, bossa nova, osv - de er IKKE lounge.

Lounge er en fornemmelse.

Kan man tale om lounge, som du opfatter det, som værende præ-electronica,
altså en mere "spillet" / akustisk form, med elementer af cocktails, manerer
og skødesløshed ?

>Jeg tænker Les Baxter, et lille 4-mands hornorkester, og noget i stil med
Delta
> Lab (www.deltalab.dk)...

Var inde og kikke på siden, og det er for gennemført til mig.

Måske er det en velment hyldest til en stil, en periode, men for mig
fremstår det fortænkt og udtryksmæssigt smadret af markedsføringsmæssige
kræfter som Marabou, Diesel eller for den sags skyld Nasa i Kbh.

mv

Walker