Spm ang løbetid.
Fra : Ann K

Dato : 11-02-02 10:48

Hejsa.
Ja, så lykkedes det igen Dise at tage r**** på os
Hendes første løbetid kom sidste år den 10 juni og blev kun opdaget,
fordi hun blødte - dvs at hun altså var gået hen og blevet højløbsk
_uden_ at vi anede noget om hendes "tilstand"...
Vi har siden december så holdt nøje øje med hende, bla ved at kigge
hende bagi (tegn på hævelse e.lign), flere gange om ugen, men der har
ikke været noget at bemærke...
Vi har selvfølgelig gået til træning og været sammen med hanhunde,
nøjagtig som vi plejer...
Og så i fredags begyndte hun at bløde... løbetid igen - og igen først
opdaget, da hun var højløbsk ;(
Det underlige er, at hun altså har været sammen med hanhunde flere gange
i den forløbne uge, og INGEN af disse har været særligt interesserede i
hende!???

Er det almindeligt, at en tæve sådan kan "skjule sin tilstand"??

Og kan jeg tillade mig at tage hende med til træning igen, lige så snart
hun holder op med at bløde? Sidste gang varede blødningen 7 dage - og
derefter var hanhunde, vi mødte på lufteture, heller ikke interesserede
i hende, selv om hun jo faktisk stadig var i løbetid i ca 1 uge....

Jeg er tilmeldt en "for sjov" agility-konkurrence, der foregår mens hun
stadig mangler 2 dage af løbetiden... bør jeg melde fra til denne ?
Eller er der specielle regler for løbske tæver??? Jeg er meget
interesseret i at komme afsted, da det vil blive Dise's 1'ste rigtige
konkurrence på fremmed grund, og vi derfor vil få nogle erfaringer....

Gode råd og svar???

Mvh Ann - og "blodhunden" Dise.

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-02-02 11:29

Hej Ann !

Nogle tæver skjule løbetid bedre end andre tæve. Nogle så godt så man har
svært ved at opdage det. Andre, så som min..hun bløde MEGET, men er så også
god til at holde sig rent, men der hvor hun har ligget er det meget
tydeligt, så jeg opdager det altid fra første dag.

Du siger I har kigget efter hævelse siden december. Min tæve, og mange
andre, hæver faktisk først når de har startet løbetiden. Min tæve hævede
denne gang faktisk først da hun var højløbsk !! Så det er ikke det jeg vil
kigge efter hvis jeg var dig.

Jeg ville der når jeg begyndte at have en ide om at snart blev løbsk, ja så
ville jeg ligge et hvidt håndklæde eller lign. der hvor hun sover om natten
! Det gør jeg selv. Ja og mange andre steder her sidste gang, da jeg ville
vide præcis hvornår hun kom i løb (da hun skulle parres).

En anden ting man kan holde øje med at når hunden begynder at tisse temmelig
ofte. Men er vist heller ikke alle der gør det. Min kan dog på en ganske
kort tur nå at tisse 20-25 gange når hun er ved at komme i løb.

Nogle tæver lugter mere/bedre end andre når de er i løb. Min tæve "kom jeg
til" at træne med da hun var i løb første gang. Tror ikke alle yngre tæver
lugter af så meget de første par gange.

Jeg ville trække hende fra den agility konkurrence. Det er iflg. reglerne
forbudt overhovedet at komme med en løbsk tæve. Aner ikke om man kan få
"bøde" eller hvad, man kan vel højst blive bortvist OG blive utrolig
upopulær hos hanhunde ejerne, ja og jeg kan faktisk godt forstå dem (jeg har
også selv en hanhund).

Ved agility skal hun hen over, og igennem ting, hvor andre også skal. Såsom
tunnel, og store A er steder hvor jeg kunne forestille mig hundene rigtig
kan "dryppe lidt"....

Mvh

Jo-Ann

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-02-02 11:41

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "bøde" eller hvad, man kan vel højst blive bortvist OG blive utrolig
> upopulær hos hanhunde ejerne, ja og jeg kan faktisk godt forstå dem (jeg

Nææh, det er ikke forbudt alle steder.
I BHU under DKK står der i reglerne at løbske tæver gerne må aflægge prøver
og deltage i konkurrancer men skal aflægge prøverne sidst i programmet efter
de andre hunde.

> Ved agility skal hun hen over, og igennem ting, hvor andre også skal.
Såsom
> tunnel, og store A er steder hvor jeg kunne forestille mig hundene rigtig
> kan "dryppe lidt"....

Netop derfor aflægger løbske tæver prøverne tilsidst i programmet.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-02-02 12:14

meen...det gælder ikke agility ! Læs du bare nærmere efter ! Grunden til det
ikke gør, er jo nok at man så enten skal stille alle banerne op "på ny" til
sidst for at de løbske tæver kan komme til, eller at man skal "vaske dem af"
mellem hver runde.

Løbske tæver må de fleste steder deltage i lydighedsprogrammer, men kommer
helt korrekt op til sidst. Det gælder bla. DKK, men også DcH osv.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-02-02 14:43

> [...]
til
> sidst for at de løbske tæver kan komme til, eller at man skal "vaske dem

Stille banerne op på ny. ? Vaske af ?. Hvorfor dog det ?.
Løbske tæver er ligeglade med hinanden.

> Løbske tæver må de fleste steder deltage i lydighedsprogrammer, men kommer
> helt korrekt op til sidst. Det gælder bla. DKK, men også DcH osv.

Ikke kun lydighed men også spor og forsvarsarbejde, du må sågar stille til
VM med en højløbsk tæve.

Men der er nok andre regler i agility kan jeg forstå men agility hører jo
heller ikke und under BHU.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-02-02 15:38

Næ, det gør det ikke..

Til et agility stævne har man 3-4 løb (eller mere) på en dag. På lige så
mange forskellige baner. Alle hunde løbe en bane igennem, og så laves den
om. Så løber alle igennem igen... osv osv.

HVIS der skulle være løbske tæver med. Så ville man jo engen skulle lade dem
løbe igennem sammen med de andre, og så vaske tingene af når næste bane
skulle sættes op. Eller man skulle lade dem alle løbe til sidst, og så sætte
alle 3-4 baner op igen - you see ?

Huha hvor lyder jeg klog - må lige tilføje jeg aldrig set har deltage i et
agility stævne, men har da trænet det, og set det nogle gange.

Fra : Jo-Ann

Dato : 11-02-02 15:41

tilføjelse..

Den eneste "brugsprøve" jeg kan komme på en løbsk tæve ikke må deltage i er
UHP. Ja, og hvad med FP, der kan det jo nok også været ret svært, men har
ikke læst det ikke skulle være lovligt der. Ved det ikke er med UHP'en.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-02-02 18:53

> [...]
> UHP. Ja, og hvad med FP, der kan det jo nok også været ret svært, men har
> ikke læst det ikke skulle være lovligt der. Ved det ikke er med UHP'en.

Ja det er rigtig at løbske tæver ikke må aflægge UHP prøve.
Ang. FP prøver står der ikke noget om dette så de samme regler som de øvrige
er nok gældende her.

I øvrigt må en tæve der er drægtig (over 4 uger henne) ikke aflægge prøver.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Perhaps

Dato : 13-02-02 00:02

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K

Dato : 11-02-02 12:08

Hejsa.
Dise sover i vores seng med pæne lyse lagner... Tro mig, hvis der havde
været nogle tegn inden i fredags, så ville vi have opdaget dem
Hun har ikke tisset/afmærket mere end hun plejer på lufteturene... Der
har ikke været noget at bemærke i forbindelse med træning og/eller
samvær med andre hunde... Hun har ikke været hævet...
Det eneste som (måske!?) har været lidt anderledes, er at hun har været
meget kælen... men Dise er en stor kælepotte i forvejen - og har af og
til perioder, hvor hun nærmest er sat fast til "kælehånden" med
burrebånd...
Når hun er højløbsk, som nu, så er det noget helt andet... hun
tisser/afmærker konstant på lufteture... hun letter ligefrem ben ...
hun hæver vildt omkring skeden... er KUN interesseret i hanhunde - tæver
afvises kraftigt!... kan ikke koncentrere sig om nogen form for
træning/leg... og sover, lige så snart hun kan se sit snit til det...
Ingen tvivl om at denne uge er anstrengende for hende!
Men, hvis det er lige som sidst, så varer det altså (heldigvis) kun 1
uge... og så er hun "helt normal" igen Dvs blødningen stopper... hun
tisser kun for at tisse... kan igen lege med tæver osv...

Men jeg vil da lige tage kontakt til prøvelederen, som Finn foreslår...
Det ville være dejligt, hvis vi kunne komme til at prøve
"konkurrence-alvoren" i en konkurrence, der for så vidt ingen betydning
har :)

Mvh Ann

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-02-02 11:43

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en meddelelse news:a484k7$s47$1@sunsite.dk...

> [...]
> konkurrence på fremmed grund, og vi derfor vil få nogle erfaringer....

I BHU under DKK står der i reglerne at løbske tæver gerne må aflægge prøve
men denne skal forgår efter de andre hunde har aflagt deres prøver.

Prøv evt. at tjekke med prøvelederen der hvor du skal aflægge prøve om disse
regler også gælder i den pågældende klub.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carina Enevoldsen

Dato : 11-02-02 15:47

Man må ikke ifølge agilityreglerne møde op med en hund i løbetid til en
konkurrence, du kan finde reglerne på Dkk's hjemmeside, Såfremt man gør det,
vil man blive bortvist. Da de fleste uofficielle stævner også følger Dkk
reglement, så må man ikke møde op med en hund som er i løbetid.

Det med at lade den vente til sidst med at løbe er jo heller ikke
løsningen, da man jo derefter skal bygge banen om til næste gennemløb og så
er man nødt til at vaske alt af, og hvem gider det for én hunds skyld.

Men jeg ville også tage mig en snak med arrangørerne, da du skriver, at det
skulle være så tæt på sluttidspunktet for hendes løbetid, du kan også
alliere dig med et par drevne hanhunde, som så kan fortælle dig om det er
slut.......

Fandt dette på netvet.:

Tæverne bløder kun i starten af løbetiden. Omkring tidspunktet for
ægløsningen vil flåddet fra skeden ændre sig fra blodigt til mere gulligt og
klart slimet. Dette sker forskelligt fra tæve til tæve, men mest normalt i
perioden mellem 8. dagen og 14. dagen. Det er på dette tidspunkt at tæven er
villig og en parring vil kunne føre til drægtighed.

/Carina

Fra : x Vuf x

Dato : 12-02-02 18:18

Mon, 11 Feb 2002 10:47:50 +0100, Ann K wrote:

> [...]

>Det underlige er, at hun altså har været sammen med hanhunde flere gange
>i den forløbne uge, og INGEN af disse har været særligt interesserede i

Jamen Ann tæver er altså ikke højløbske, før EFTER de har blødt.
Når udflådet bli'r kødsaftfarvet, skal du nok ikke komme for tæt
på hanhundene med hende...

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com/

Papillonhvalpe: 17/10 tricolour 2 piger

Updatet 06.02.2002
-

Fra : Perhaps

Dato : 13-02-02 00:24

Hejsa Ann K og Dise.
Jo Ann "siger" noget ganske fornuftigt med at nogle tæver er bedre til
at skjule deres løbetid en andre (for os mennesker) men for han hundene
er det en ganske anden sag de kan godt lugte når der er "sjove" lugte i
luften. så et godt måle instrument er de signaler der er mellem Dise og
Han-H.ene. Det med løbske tæver på trænings pladser og konkurrencer er
og bliver en meget omtåligt diskutionsemne. (Agility er det praktisktalt
umuligt at afvikle en kunkurrence med både løbske tæver og ikke løbske
tæver/og han hunde.) Men de fleste andre konkurrencer har man ret til at
komme og stille op sidst i "selskabet". Det meget sjove i mine øjne er
så at ejeren af den løbske tæve som så stiller op sidst i konk. parkerer
bil + tæve et godt stykke væk og går så hen og ser på, og hvis han
hundene ikke kan lugte noget via ejeren , så ved jeg ingen ting !!!? Min
holning er at han hundene skal lære at alt arbejde med mor el. far
kommer frem for hvad en løbsk tæve prøver at /kan tilbyde. ( jeg har sel
Hanhund, har haft tæver) men som sagt Agility er en anden sag i
forbindelse med løbske tæver. Ann jeg håber du kan bruge dette.
mvh ph

http://www.kandu.dk/

Fra : Ann K

Dato : 13-02-02 00:51

Hejsa.
Hmmm - nu er jeg ved at lande på en "mig ikke forstå"?
Som sagt er Dise skøøøøn lige nu, mens hun bløder (bare spørg naboens
stakkels gravhundeblanding! ;)
Men, hvis det går lige som sidst, er det så også dét! Altså hun er
uinteressant de næste 2 uger (må det jo være - jeg har nemlig ingen
grund til at betvivle de, som har fortalt at blødningen faktisk er
starten på løbetiden! ;))
Men hvorfor det???
Jeg mener... det er jo så dér, hun burde være højløbsk og dermed
allermest tiltrækkende!?

Nå men, jeg vil da "teste" hende på stakkels Vaks (nabo-hunden) de næste
par uger... Han er i hvert fald et mægtig godt barometer Lige siden
i fredags har naboen ikke kunne slææææbe ham forbi vores havelåge - og
han skal under ingen omstændigheder gå "den anden vej"! Ret sjovt at se
dem _bære_ deres hund ud på luftetur ;-D

Ang "for sjov" konkurrencen... Hvis Dise på dagen viser sig forholdsvis
uinteressant for nogle ikke-deltagende hanhunde, som vi mødes med et
stykke fra stedet, så må vi gerne være med Utrolig pæn behandling
fra arrangørene, synes jeg! Som sagt er det jo "kun" en test for
begyndere i agility, men det er jo netop sådan et sted, man henter
værdifulde erfaringer, inden det går løs for alvor...

Mvh Ann og "blodhunden".
Lige en eftertanke: Alle spørger hvorfor vores lab-x blev
steriliseret... Jamen er det ikke klart nu? Jeg kan ikke engang genkende
en helt normalt forløbende løbetid, fordi jeg er vant til noget meget
problematisk og anstrengende! Og vi har ellers altid haft tæver her i
huset....

Fra : Finn Jensen

Dato : 13-02-02 07:46

> [...]
> uinteressant de næste 2 uger (må det jo være - jeg har nemlig ingen
> grund til at betvivle de, som har fortalt at blødningen faktisk er

Det er først når tæven er henne omkring 12-16 dagen at de vil "stå".
Lidt forskellige fra tæve til tæve hvornår dagen kommer men som *Vuf*
skrev så bliver blodet næsten klar og ved man ikke det så kan man
forledes til at tro at løbetiden er overstået men den er faktisk på sit
højeste og der hvor tæven er parringsvillig.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Alex Linaa

Dato : 13-02-02 14:05

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> forledes til at tro at løbetiden er overstået men den er faktisk på sit
> højeste og der hvor tæven er parringsvillig.

Tja, der røg din teori omkring ligheden mellem hunde og kvinder Finn.
Hunde sender meget mere entydige signaler

(Nu får jeg s'gu nok også en på hatten

Alex

Fra : x Vuf x

Dato : 13-02-02 16:05

Wed, 13 Feb 2002 14:05:10 +0100, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote:

>Tja, der røg din teori omkring ligheden mellem hunde og kvinder Finn.
>Hunde sender meget mere entydige signaler
>(Nu får jeg s'gu nok også en på hatten

Du ka' ta' en tur i denne her, ka' du! *G*
o o O O
,________, ____ O
|________| |__|_|_|}
oo----oo 00--oo\\

Fra : Alex Linaa

Dato : 14-02-02 11:46

"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du ka' ta' en tur i denne her, ka' du! *G*
> o o O O
> ,________, ____ O
> |________| |__|_|_|}
> oo----oo 00--oo\\

Betyder det at jeg skal sætte FUT til en anden nyhedsgruppe?

/Alex

Fra : x Vuf x

Dato : 14-02-02 20:22

Thu, 14 Feb 2002 11:45:48 +0100, "Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***tdcadsl.dk> skrev...

>Betyder det at jeg skal sætte FUT til en anden nyhedsgruppe?

Du risikerer da, at en eller anden FUTter dig..

Fra : René Kofoed

Dato : 18-02-02 21:36

"Alex Linaa" <@nospam@a@linaa.com> wrote in message news:<3c6a6489$0$232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
>
> Tja, der røg din teori omkring ligheden mellem hunde og kvinder Finn.
> Hunde sender meget mere entydige signaler

Hejsa!

Ja gu` FAN... får I på hatten!!
Det er dog utroligt hvor dumme og uvidende mænd kan være!!

Måske I MÆND indimellem glemmer at tænke jer om!!! En hund har faser(
efter min overbevisning, hele livet), hvilket vi MENNESKER også har!
Vi kan ikke opføre os ens, hver evig eneste dag året rundt! Det har
noget at gøre med den psykiske tilstand, hvad enten den er hormonel
eller ej!!
Det samme er det vel med hunden, kan læse andre stedet i NG, at der
omtales traumer hos hundene.
MEEEN hvad det har med kvinder at, gøre er, for mig svært at se????
Vi er individuelle indivder alle sammen, og kan/ skal/ bør ikke
sammenlignes, der er for nogens vedkomne ingen ændring, når de har
mens eller ej !!!!
Nogen lider af PMS, men prøv dog for HEL.... at forestiller jer, at i
bløder som ind i FAN... i 5-8 dg. har ondt i maven og lænden, bliver
trætte af den pludselig blodmangel, og manden som sædvanlig, altid
lige skal af med alt sit brok, DEN uge!!???

Hvis vi KVINDER for en gang skyld skulle tage os sammen, og brokke os
en smule, ja så er FANDEN selv, løs!! -Og mig bekendt har i MÆND ingen
undskyldning, at forklare jer med!!!!!!!!!!! Hverken af fysisk eller
psykisk art!!!???
Jeg ser dog frem til yderligere informationer, med glæde!! )))
MVH en meget undrende Susanne.

Fra : Finn Jensen

Dato : 18-02-02 22:46

"René Kofoed" <rko@korsoerkom.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> psykisk art!!!???
> Jeg ser dog frem til yderligere informationer, med glæde!! )))

Så så så Susanne.....tag dig et glas rødvin og sæt dig hen foran pejsen til
det er gået over

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Pia

Dato : 18-02-02 23:37

> Så så så Susanne.....tag dig et glas rødvin og sæt dig hen foran pejsen
til
> det er gået over

tja, når man ikke har svar på tiltale, kan man altid være nedladende....

:P

Fra : ulla

Dato : 18-02-02 23:58

Hvor nærigt!!!!
ét sølle glas !!!

Tsk tsk tsk

Finn dog!!!!

Forarget hilsen fra
Sannie

Fra : John

Dato : 19-02-02 00:53

"ulla" <ull@city.dk> skrev i en meddelelse news:a4s0h0$2id7$1@news.cybercity.dk...
> Hvor nærigt!!!!
> ét sølle glas !!!
>
> Tsk tsk tsk
>
> Finn dog!!!!
>
> Forarget hilsen fra
> Sannie

Ja, Finn dog, din nærrige s...!!! - Læser du aldrig
Emma Gad´s Takt og Tone / Vejledning i god opførsel ....? :)

Må jeg byde de NG damer EN HEL FLASKE Château de Luc fra det bedste bord anno 1998,
2 lys på et bord, Lammekølle med kiwi-hollandaise og søde kartofler, is-dessert og en lille dans til
salsa de la rouge ).....

Der er jo nogen mænd der har forståelse for Pli!.

Nethils
Jhn.

øhh glemte liiiiige:

.....bagefter er der s/h videofilm om racerene avlsmetoder, et glas postevand og Netto chips over
hos Finn - (Inn) ;)...

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-02-02 06:30

"John" <fox_one@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> øhh glemte liiiiige:
>
> ....bagefter er der s/h videofilm om racerene avlsmetoder, et glas
postevand og Netto chips over
> hos Finn - (Inn) ;)...

Med den rødvin du vil serverer samt lammekøllen så skal mit "Home Party" nok
blive en succes .
Men det er nu ikke helt sandt det du siger for det er *ikke* videofilm men 8
mm smalfilm !

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ulla

Dato : 19-02-02 10:30

> [...]
bedste bord anno 1998,
> 2 lys på et bord, Lammekølle med kiwi-hollandaise og søde
kartofler, is-dessert og en lille dans til

Dét (især) med Lammekølle med kiwi-hollandaise kan virkelig godt
friste min svage sjæl

Sannie (der bliver helt sulten)

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-02-02 06:28

"ulla" <ull@city.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor nærigt!!!!
> ét sølle glas !!!
>
> Tsk tsk tsk
>
> Finn dog!!!!

Jaah, det skal jo ikke være noget drikkegilde !

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : V.Lerche & S.Anderse~

Dato : 13-02-02 13:28

Hej
Da det lyder som om du tager Dise med til prøven kan du prøve at give hende
klorofyltabletter nogle dage op til. Det tager det meste af duften, der kan
nemlig godt være en slags "efterduft" så hanhundene vil reagere selvom
løbetiden er slut.
Held og lykke!
Vibeke Lerche

Fra : Pia

Dato : 13-02-02 14:39

tja, jeg er i hvert fald glad for at Max ikke skal igennem banen efter
Dise... Skiftevis fuld skrue forbi alle forhindringer med pauser på halve
timer, der hvor han skal slikke græsplænen.

:Pia

Fra : x Vuf x

Dato : 13-02-02 16:07

Wed, 13 Feb 2002 13:27:44 +0100, V.Lerche & S.Andersen wrote:

> [...]
>nemlig godt være en slags "efterduft" så hanhundene vil reagere selvom

Det er meget nemmere at ta' noget japansk pebermynteolie på
fingrene og tørre fingrene af i hundens "bukser"!

Fra : Heidi Sjursen

Dato : 13-02-02 15:45

["V.Lerche & S.Andersen"]

> Da det lyder som om du tager Dise med til prøven kan du prøve at give
> hende klorofyltabletter nogle dage op til.

Hvorfor klorofyll i tablettform? Er det ikke billigere å gi henne en
dusk persille eller annet grønt hvis hun vil spise det?
Og hvor er det dokumentert at klorofyll har en effekt på hundens
utskillelse av luktstoff?

Heidi Sjursen

--
http://www.sofar.dk