Debat: tanker vedr. Folketællings ophavsre~
Fra : Michael Hedeman

Dato : 11-02-02 10:05

På baggrund af Lotte og Brian´s tvist om folketællings ophavsret, er et
generalt spørgsmålet nu, hvad gør man som slægtsforsker, med folketællinger
når man gerne vil have disse med på sin non kommerciel hjemmeside ?

Jeg mener ikke Brian på nogen måde har handlet i "ond tro" når som Brian
selv skriver

"Hver gang jeg har indsendt en FT får jeg et brev, hvor der står,
at min FT er frit tilgængelig for ikke-kommerciel anvendelse."

Er det rimeligt at når en folketælling er udgivet af DDA at man så skal
kontakte indtasteren og skal have lov af indtasteren til at ligge
folketællingen på sin hjemmeside.

Som slægtsforsker ved man at folk har det med at dø
Hvad gør man så hvis den pågældende indtaster er død, skal man så til at
kontakte de pårørende for tilladelse ?
Ville du som pårørende have det godt med at blive kontaktet af folk du ikke
kender.

Selv ved jeg at det kan være hårdt at blive kontaktet som pårørende, selv et
1 år efter, for når telefonrøret er lagt på sidder man tilbage med sorgen
meget tæt på.

Venlig hilsen

Michael Hedeman
michael@alternativ-forum.dk
Nordisk Slægtsdatabase: http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/
Alternativ behandling og selvudvikling: http://www.alternativ-forum.dk

Fra : Arne Eckmann

Dato : 11-02-02 11:15

On Mon, 11 Feb 2002 10:04:44 +0100, "Michael Hedeman"
<genealogi@alternativ-forum.dk> wrote:

>På baggrund af Lotte og Brian´s tvist om folketællings ophavsret, er et
>generalt spørgsmålet nu, hvad gør man som slægtsforsker, med folketællinger
>når man gerne vil have disse med på sin non kommerciel hjemmeside ?

Såvidt jeg har forstået, er dit udgangspunkt kommercielt.

Hvis ellers jeg har forstået andre indlæg her i gruppen korrekt,
sælger du genealogiske oplysninger til andre mennesker, som andre
steder er gratis til rådighed for alle, og som du ikke selv har
frembragt.

> [...]
>
>"Hver gang jeg har indsendt en FT får jeg et brev, hvor der står,
>at min FT er frit tilgængelig for ikke-kommerciel anvendelse."

Disse udsagn er en grov nedvurdering af vi andres evne til at kunne
tænke selv. Det er jo selvindlysende, at DDA ikke kan disponere over
folks private ressourcer, som hvad de fx. har liggende på deres egne
hjemmesider.

Det eneste DDA kan disponere over, er det fysiske materiale, der er
afleveret til dem. Og hvad nogen har liggende - af egne ting - på
deres egne hjemmesider, er selvklart en helt anden sag.

>Er det rimeligt at når en folketælling er udgivet af DDA at man så skal
>kontakte indtasteren og skal have lov af indtasteren til at ligge
>folketællingen på sin hjemmeside.

Hvis du vil lægge (undskyld mit dansk) noget på din hjemmeside, som
DDA har udgivet, og som DDA kan råde over, må du naturligvis
henvende dig til DDA.

Hvis du vil lægge noget fra Lottes hjemmeside, på din egen hjemmeside
- hvor det mest relevante ellers ville være, at nøjes med at placere
en henvisning - så må du naturligvis henvende dig til Lotte først.

Og disse elementære forhold kan ikke gradbøjes på nogen måde.

> [...]
>kontakte de pårørende for tilladelse ?
>Ville du som pårørende have det godt med at blive kontaktet af folk du ikke

Når nu du har bragt døden på bane, kommer jeg automatisk til at tænke
på dengang, jeg boede til leje i en lille andelsboligforening, hvor
formanden så frygtelig gerne ville overtage min lejlighed til brug for
hans teenagerdatter. På den omtalte tid blev formandens
medmenneskelighed så stor, at han låste sig ind i min lejlighed hver
evige eneste dag, for - som han forklarede - lige at tjekke, om jeg
evt. lå og var død.

På den anden side vurderede jeg, at formanden måske havde nogle helt
andre motiver til at lukke sig ind i min lejlighed, hver evige eneste
dag.

med venlig hilsen
Arne

Fra : Michael Hedeman

Dato : 11-02-02 13:58

"Arne Eckmann" <arne@eckmann.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> sælger du genealogiske oplysninger til andre mennesker, som andre
> steder er gratis til rådighed for alle, og som du ikke selv har

Arne nu skal det hele jo ikke handle om mig, derfor skrev jeg "generalt"
"slægtsforsker" ( bemærk i flertal )
"non kommerciel hjemmeside"
Derfor kan det ikke ikke handle om mig og min biks, så hold venligst det
uden for, da det ikke har med noget med sagens kerne at gøre, medmindre DU
forsat vil skabe personfnider.

Tak.

Fra : Michael Hedeman

Dato : 11-02-02 14:47

> [...]

> sælger du genealogiske oplysninger til andre mennesker, som andre
> steder er gratis til rådighed for alle, og som du ikke selv har

Arne, jeg vil venligst henvise dig til at læse:
http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/oss.htm

læs især afsnittet "Hvad er der lavet af forbedringer siden opstart ?"
så vil du finde ud af at jeg også frembringer en del og arbejder seriøst med
databasen.
Så kom ikke at påstå at jeg ikke selv frembringer noget og lad venligst være
med at fremkomme med det mere da nu nu ved det er løgn.

Venlig hilsen

Michael Hedeman

*** ved næste opdatering i marts af Nordisk Slægtsdatabase vil ***
*** over 150 danske adelsslægter være indtastet, dette findes så ***
*** vidt jeg ikke andre steder steder på nettet.
***

Fra : Arne Eckmann

Dato : 11-02-02 15:24

On Mon, 11 Feb 2002 14:47:16 +0100, "Michael Hedeman"
<genealogi@alternativ-forum.dk> wrote:

>Arne, jeg vil venligst henvise dig til at læse:
>http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/oss.htm

Nej, vel vil jeg ej!

Intet kan interessere mig mindre, og endnu lever vi trods alt i et
relativ frit land!

Jeg påstår intet særskilt om dig, men henviser udelukkende til det
indtryk jeg har fået her i gruppen. Og, i det omfang det er relevant,
vil jeg fortsætte med at henvise til indtryk, jeg har fået her i
gruppen.

Fra : Bent Fleron

Dato : 11-02-02 11:15

"Michael Hedeman" <genealogi@alternativ-forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
folketællinger
> når man gerne vil have disse med på sin non kommerciel hjemmeside ?

Jeg ved ikke i hvilken form Brian har videregivet Lottes folketællinger,
men i almindelighed bør man henvise til kildematerialet. Ved projekter af
enhver art - skal - man angive sine kilder. Prøv blot at spørge en
studerende hvilken karakter han/hun ville få for et i øvrigt vel udført
projekt, hvis kilderne mangler.

> Jeg mener ikke Brian på nogen måde har handlet i "ond tro" når som Brian
> selv skriver

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret for Brian har jo forklaret at han
ønskede at samle folketællingerne for et bestemt område, der i sig selv er
en fornuftig handling.

> Er det rimeligt at når en folketælling er udgivet af DDA at man så skal
> kontakte indtasteren og skal have lov af indtasteren til at ligge
> folketællingen på sin hjemmeside.

Såvidt jeg er orienteret så fjerner Lotte sine folketællinger fra
hjemmesiden når DDA har gjort dem tilgængelige for os andre. Det ændrer
ikke 'kravet' om kildehenvisninger.

> Som slægtsforsker ved man at folk har det med at dø

Ja, pokkers osse'

> Hvad gør man så hvis den pågældende indtaster er død, skal man så til at
> kontakte de pårørende for tilladelse ?

Michael, - jeg tror nok de fleste af os i starten blev lidt indignerede på
Lottes vegne, men nu er sagen blevet grundigt belyst og jeg har en god
forståelse for Brians hensigter. Lotte lever skam i bedste velgående og er
særdeles aktiv, så vidt jeg ved den afgjort mest aktive indtaster i
Danmark, så DIS-Danmark burde gøre hende til æresmedlem så hendes navn,
gerninger og gode rygte bevares for eftertiden, - men tilbage står så dit
spørgsmål hvis indtasteren er død. Jeg vil fortsat klynge mig til
kildeproblemet. Hvis man citerer Sokrates, så skriver man det som kilde på
trods af 2 væsentlige ting - han har været død i mange år og han har endda
ikke selv efterladt sig skriftlig materiale (det er Platon der udtrykker
sig i Sokrates navn).
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Michael Hedeman

Dato : 11-02-02 15:25

"Bent Fleron" <bent@fleron.dk> skrev

> [...]
> enhver art - skal - man angive sine kilder. Prøv blot at spørge en
> studerende hvilken karakter han/hun ville få for et i øvrigt vel udført

Ja, kildehenvisning skal der være, men er man forpligtet til at spørge om
lov først, eller handler det mere om morale.

Nu kommer jeg til at tænke på at hvis en folketælling har værkshøjde hvad
gør man så med indtasningerne for 1916 og 1921
da det skal gå 70 år efter ophavsrets personen er død.
Og denne person må jo være vedkommende som i sin tid foretog / nedskrev
folketællingen.

Mon DDA har indhentet tilladelse til det

Fra : Lars Svane

Dato : 11-02-02 12:26

Michael Hedeman skrev i meddelelsen
> [...]
>
>Er det rimeligt at når en folketælling er udgivet af DDA at man så skal
>kontakte indtasteren og skal have lov af indtasteren til at ligge

Ja jeg synes det er ganske rimeligt, idet de indtastede tællinger er gjort
tilgængelig via DDA hvortil disse alene er sendt.
Det er i min selvforståelse ikke det samme som en anden kritikløst kan
kopiere hele indtastningen og lægge den ud.
Derfor en link til siden hvor materialet ligger, eller en forudgående accept
fra opretshaveren er det mindste man kan forvente.

> [...]
et
>1 år efter, for når telefonrøret er lagt på sidder man tilbage med sorgen

De sidste kommentarer finder jeg ganske upassende.

Med venlig hilsen
Lars Svane

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-02-02 12:28

> [...]

>"Hver gang jeg har indsendt en FT får jeg et brev, hvor der står,
>at min FT er frit tilgængelig for ikke-kommerciel anvendelse."

Problemet ligger i ordet _anvendelse_. Det betyder, at man bruger FT i
sin private forskning. Det inkluderer derimod ikke _videregivelse_ af
hele den originale indtastning.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Michael Hedeman

Dato : 11-02-02 14:55

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev

> Problemet ligger i ordet _anvendelse_. Det betyder, at man bruger FT i
> sin private forskning. Det inkluderer derimod ikke _videregivelse_ af
> hele den originale indtastning.

Kunne det være en ide, at i det følgebrev som indtasterne får, mere
tydliggøre hvad _anvendelse_ betyder set med DDA´s øjne.

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 11-02-02 15:44

On Mon, 11 Feb 2002 14:55:13 +0100, "Michael Hedeman"
<genealogi@alternativ-forum.dk> wrote:

>Kunne det være en ide, at i det følgebrev som indtasterne får, mere
>tydliggøre hvad _anvendelse_ betyder set med DDA´s øjne.

Det kunne det godt. Det er iøvrigt under revision.