Slægten Bagge fra Bornholm
Fra : Michael Hedeman

Dato : 10-02-02 23:18

Kildehenvisning til evt efterslægt til disse 3 brødre søges:

Mads Bagge, død efter 1595
Niels Bagge til Baggesgaard som han i 1606 solgte til Peder Kofod.
Oluf Bagge, død efter 1595

Venlig hilsen

Michael Hedeman
michael@alternativ-forum.dk
Nordisk Slægtsdatabase: http://www.alternativ-forum.dk/genealogi/
Alternativ behandling og selvudvikling: http://www.alternativ-forum.dk

Fra : Per Nermo

Dato : 11-02-02 20:29

"Michael Hedeman" <genealogi@alternativ-forum.dk> wrote in message
> Kildehenvisning til evt efterslægt til disse 3 brødre søges:
> Mads Bagge, død efter 1595
> Niels Bagge til Baggesgaard som han i 1606 solgte til Peder Kofod.
> Oluf Bagge, død efter 1595

Hvordan var denne Peder Kofod beslektet med den
Peder Hansen Kofoed fra Blykobbegård, Nyker, Bornholm
(f. 15 Jun 1598, død 24 Des 1648) som ble forvist fra Danmark
etter overgivelsen av Bornholm til Svenskene i 1645
(noe som ble betraktet som landsforræderi) ?

Han var eldste sønn av 7 barn, og hadde selv 15 barn.
Han døde i Lübeck men er begravet i Rønne kirke på Bornholm.
Han var kaptein, rådmann og borgermester i Rønne.

Hans sønn Hans var gm. Mette Absalonsdatter Bagge, som
døde 1690 i Rønne. Hans var også borgermester i Rønne.

Hvordan er Mette eventuelt beslektet med de 3 nevnte brødre ?

Vennlig hilsen

Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Michael Hedeman

Dato : 12-02-02 15:00

"Per Nermo" <nermo@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> etter overgivelsen av Bornholm til Svenskene i 1645
> (noe som ble betraktet som landsforræderi) ?

Det kan jeg ikke lige umiddelbart sige dig, da jeg ikke har arbejdet
kildemæssigt med Kofoed slægten endnu,
og primært også pt. kun arbejder med adelsslægter.
Men disse 3 brødre´s mor var en søster til landsdommer Jens Kofod.

> Hvordan er Mette ( Absalonsdatter Bagge ) eventuelt beslektet med de 3
nevnte brødre ?

Det ved jeg pt. heller ikke noget om, men der er ikke nævnt en Absalon Bagge
i Dansk adels årbog, som må formodes at være navnet på hendes far.

Hverken i:

De bornholmske Bagge´r
Bagge af Holmegaard i Norge
De Norske Bagge´r