dødsårsag
Fra : Regnar Simonsen

Dato : 10-02-02 23:08

Hej ng

Jeg har en ane, der i 1832 dør i barselsseng af "frysler" - hvad er det ?

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 11-02-02 00:18

Så vidt jeg kan se er der ikke noget, der hedder frysler, men derimod
frisler, som iflg. mit gamle Nordisk Conversationslexikon var " et
hududslet bestående af meget små, først klare, senere mælkede blærer på en
rød bund, vise sig ofter under visse acute sygdomme (gigt- og barselfeber),
især i svære tilfælde af disse, og kunne også optræde som en egen, med den
engelske sved nær beslægtet ondartet sygdom, Friselfeberen, der siden
begyndelsen af det 18. århundrede, herefter endemisk i visse egne af
Frankrig, Sydtyskland og Norditalien og undertiden også er optrådt epidemisk
uden for disse steder; den udmærker sig ved et hurtigt forløb, stærk feber,
gastriske og nervøse symptomer og en rigelig ildelugtende sved. Med F må
ikke forvexles svedblegner, der også kalde hvide F, i modsætning til de
egentlige røde F. "
Hilsen
Bodil

Fra : Hans Hjeds

Dato : 11-02-02 11:51

Jeg er helt enig i Bodil Madsens bekrivelse.
Frisler er imidlertid ikke selve dødsårsagen, men kun et symptom i form af
de nævnte blærer. Jeg mener at dødsårsagen i dit tilfælde er Barselsfeber.
mvh
Hans

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 11-02-02 14:46

Hej
Mange tak til Bodil og Hans for et hurtigt og udførligt svar

--
Hilsen
Regnar Simonsen