Menneske/menneskeabe hybrid
Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-02-02 23:12

Genligheden mellem mennesker og deres nærmeste slægtninge er større end
ligheden mellem æsler og heste.
Af den grund skulle man kunne slutte at det må være muligt at avle en
hybrid ved at krydse de to arter.
De etiske overvejelser udelukker selvfølgelig alle eksperimenter, men
det undrer mig at der ikke i civilisationens brogede historie har været
forsøg i den retning.

Nogen der kender noget til emnet?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 11-02-02 00:19

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> [...]
> De etiske overvejelser udelukker selvfølgelig alle eksperimenter, men
> det undrer mig at der ikke i civilisationens brogede historie har været

Jeg kommer til at tænke på at ordet mulat smagløst nok er afledt af
ordet muldyr.

Efter min opfattelse véd man alt om at mennesker og chimpanser samt
mennesker og bonoboer ikke kan få afkom. Derimod kan chimpanser og
bonoboer vistnok godt få (ikke engang sterilt?) afkom.

Jeg har dog ikke lige nogen referencer, det er efter min egen hukom-
melse.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-02-02 02:15

> [...]
> De etiske overvejelser udelukker selvfølgelig alle eksperimenter, men
> det undrer mig at der ikke i civilisationens brogede historie har været

Vi har forskelligt kromosomtal fra de andre menneskeaber. De har
alle et kromosompar mere end vi, men på et eller andet tidspunkt
i udviklingshistorien så smeltede to af menneskeabe-kromosomerne
sammen og blev til et kromosom.

Og der kan ikke opnås afkom ved parring af individer med forskelligt
kromosomtal, uanset hvor ens det genetiske materiale så end er. Det
er et stykke tid siden jeg har haft biologi, så jeg kan ikke redegøre
for hvorfor, men hvis du kan få fat i en gymnasiebog om humanrepro-
duktion, så finder du nok ud af det ret nemt.

Men... Hvis nu man kunne finde ud af at klippe det "sammensmeltede"
kromosom over, på det helt rigtige sted, så burde det være muligt
at få ikke kun afkom, men afkom der er i stand til at formere sig.
Hvis du altså har ret i, at forskellen mellem et menneskes og en
chimpanses/dværgchimpanses genetiske materiale (altså bortset fra
hvordan det er fordelt på kromosomerne) er mindre end mellem hest
og æsel (hvad du nok har).

--
Peter Knutsen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-02 08:24

"Peter Knutsen" <peter@knutsen.dk> skrev i en meddelelse
> Og der kan ikke opnås afkom ved parring af individer med forskelligt
> kromosomtal

Hmm, det kan jeg ikke huske fra min genetik, men det er selvfølgelig
nogle år siden.
Jeg har skimmet min lærebog og kan ikke lige finde noget på det.
Har du yderligere info?

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-02 12:06

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> Jeg har skimmet min lærebog og kan ikke lige finde noget på det.
> Har du yderligere info?

Erik Thomsen: Menneskets oprindelse, Niche 1985, idbn 87-981824-0-4,
side 27 øverst:

»Hver art har et ganske bestemt antal kromosomer. Mennesket har for
eksempel 46. De store menneskeaber (chimpanserne, gorillaen og
orangutanen) har alle 48. Gibbonerne har enten 44 eller 50.«
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-02-02 16:50

"Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
> »Hver art har et ganske bestemt antal kromosomer. Mennesket har for
> eksempel 46. De store menneskeaber (chimpanserne, gorillaen og
> orangutanen) har alle 48. Gibbonerne har enten 44 eller 50.«

Det er jeg klar over.. Men jeg kan ikke se at det er 100% logisk at der
kræves nummerisk lighed for at man kan få afkom.
(omend jeg har svært ved at forestille mig telofasen)

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-02 18:34

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote:

> (omend jeg har svært ved at forestille mig telofasen)

Og så er det at man føler sig hensat til folkeskolens
biologiundervisning, hvor vi skulle lære alle meiosens og mitosens
fasers navne - både på latin og dansk. Udenad. Og kunne risikere at
komme op i dem til mundtlig eksamen, i en eksamensform hvor man ikke
havde bøgerne med til forberedelsestiden ...

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-02-02 23:38

"Martin Højriis Kristensen" wrote:

> "Per Erik Ronne" <serse@diku.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er jeg klar over.. Men jeg kan ikke se at det er 100% logisk at der
> kræves nummerisk lighed for at man kan få afkom.

Det kræves der heller ikke, ellers ville arterne uddø inden de blev
uudviklet.
Skæve kromosom tal går udover frugtbarheden.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-02-02 01:48

> [...]
> De etiske overvejelser udelukker selvfølgelig alle eksperimenter, men
> det undrer mig at der ikke i civilisationens brogede historie har været

Inden den kinesiske kulturrevolution var der en chimpanse
som var gravid med menneske sæd, men den blev slået i ihjel.

Normalt vil hybriden være steril, men i et tilfælde af måske
100 000 vil aben have samme mutation som alle mennesker har.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-02-02 11:06

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> wrote:

> Inden den kinesiske kulturrevolution var der en chimpanse
> som var gravid med menneske sæd, men den blev slået i ihjel.

Nogen referencer? Jeg vil nemlig tvivle derpå, da chimpanse og menneske
har et forskelligt antal kromosomer.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 11-02-02 15:23

Per Erik Ronne wrote:

> Nogen referencer? Jeg vil nemlig tvivle derpå, da chimpanse og menneske
> har et forskelligt antal kromosomer.

En af de to kan være født med ukorrekt kromosomtal, ved at et af
menneskets kromosomer (altså et helt bestemt et) er gået over
(på det helt rigtige sted), eller ved at to af abens er smeltet
sammen (altså to bestemte).

Det er usandsynligt, og det byder mig imod at bekræfte noget som
helst der kommer fra POKs hænder, men der *kan* være noget om
snakken.

--
Peter Knutsen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 11-02-02 23:35

Per Erik Ronne wrote:

> Nogen referencer? Jeg vil nemlig tvivle derpå, da chimpanse og menneske
> har et forskelligt antal kromosomer.

Det har heste og æsler også!

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-02 00:55

Peter Ole Kvint wrote:

> Det har heste og æsler også!

Det er sandt, og heri ligger en væsentlig pointe!

http://www.sci-ctr.edu.sg/ScienceNet/cat_life/cat_bio07600.html

Forholdet mellem hest og æsel svarer måske fint nok til forholdet
mellem menneske og chimpanze/bonobo.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-02-02 00:41

> De etiske overvejelser udelukker selvfølgelig alle eksperimenter, men
> det undrer mig at der ikke i civilisationens brogede historie har været
> forsøg i den retning.

Kan vi så bruges bruges som rugemødre for hinanden?

mvh
Henning

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 12-02-02 00:42

"Henning Præstegaard" <uncle@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Kan vi så bruges bruges som rugemødre for hinanden?

Fy Henning det var da en fæl tanke.

mvh
Henning

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 12-02-02 01:20

"Henning Præstegaard" wrote:

> Fy Henning det var da en fæl tanke.

Så slipper vi for at udvikle kunstige livmødre, så skal vi bare frem-
avle nogle milliarder hunchimpanzer. Det vil være den ultimative
kvindefrigørelse!

Men hvad mon Gud siger, det er jo trods alt Hans velvalgte straf til
kvinden at hun skal bære og føde barnet.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 12-02-02 20:51

"Henning Præstegaard" wrote:

> Kan vi så bruges bruges som rugemødre for hinanden?

Kunne vi ikke bruge grise som ruge mødre i stedet, de kan jo føde 12 ad
gangen.