Killinger - forberedelser ?
Fra : Martin & Lisbet

Dato : 10-02-02 22:34

Jeg har et spørgsmål. Hvis man har en kat der skal have killinger, skal man
så have en særlig plads til formålet - en særlig kasse eller noget ??
Der må jo være nogen her der har prøvet det før.

Fra : Camilla Baird

Dato : 10-02-02 23:08

"Martin & Lisbet" <Webcat@post1.com> wrote in message

> Jeg har et spørgsmål. Hvis man har en kat der skal have killinger, skal man
> så have en særlig plads til formålet - en særlig kasse eller noget ??
> Der må jo være nogen her der har prøvet det før.

Det er absolut en god idé at have en kasse som hunkatten kan føde
killingerne i og hvor killingerne kan kravle sikkert rundt inden de får
øjne.
mvh Camilla

Fra : Maj-Britt

Dato : 10-02-02 23:21

Hej.

Nu har jeg godt nok ikke selv prøvet at have en drægtig kat, men jeg ved fra
min veninde, at hun i god tid arrangerede en fødekasse til missemor ( og
havde også et par alternativer parat, hvis nu damen ikke syntes om den
første mulighed ). Til formålet brugte hun en transporttaske ( til katte,
hvor hele siden kan lynes op ) og lagde en dyne omkring siderne og "taget",
så det blev en rigtig hyggelig hule og missemor ( og senere killinger ) blev
beskyttet mod træk og kulde.

Jeg vil anbefale jer, at investere i Politikens kattebog, da I der kan finde
svar og gode råd i forbindelse med tiden før, under og efter fødslen,
killingernes opvækst og på ufatteligt mange andre ting i øvrigt

Held og lykke med familieforøgelsen

Mvh Maj-Britt

Fra : Helle Andersen

Dato : 11-02-02 00:36

"Maj-Britt" <mbrha@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
"taget",
> så det blev en rigtig hyggelig hule og missemor ( og senere killinger )

Du kan se omtalte fødearrangement her:
http://kattenet.dk/killingebilleder1.htm
Missemor var ganske begejstret for det, så det
bliver på samme måde, når hun skal føde igen.

Efter fødsler ver overstået lagde jeg, som Maj-Britt
beskriver, en dyne omkring kassen. Det gør at
temperaturen i kassen holder sig høj og killingerne
bruger derved minimal energi på at holde varmen,
men bruger den i stedet på at tage på og vokse
som de skal.

Helle
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk

Fra : Maj-Britt

Dato : 10-02-02 23:23

Hej.

Fra : Morten Skjershede

Dato : 10-02-02 23:59

> [...]
> så have en særlig plads til formålet - en særlig kasse eller noget ??
> Der må jo være nogen her der har prøvet det før.

Tilykke...det er vel nok dejligt. Vi venter selv killinger ca. d. 20/2 ..
Som andre allerede har skrevet er det en god ide med en form for
fødekasse..hyggelig og rar. Min erfaring er dog at ikke altid bruger
missemor denne..men finder et sted hun selv mener er bedre egnet..Men
alligevel gør forsøget og se om hun ikke benytter den. En god ide er at
anbringe den et stille og roligt sted.
Masser af held&lykke

Morten Skjershede
http://www.yeoman.sunet.dk