Rejseholdet... teknik...
Fra : Christer Østergaard

Dato : 10-02-02 20:51

Hey!

Jeg har lige et filmteknisk spørgsmål, som jeg håber nogen af jer kan svare
mig på: I Rejseholdet bruger de en "slørende" effekt, måske for at fjerne
den hårde visning af filmen (måske optaget på DV?). Anyways, jeg kunne da
godt tænke mig at vide, hvordan de laver den. Har vi fat i effekt svarende
til Adobe Premiere's Echo-effekt?

På forhånd tak!

Mvh.
Christer

Fra : Zeki

Dato : 10-02-02 21:03

Prøv med 'Gaussian Blur'.
Hvis du bruger Premiere og har BorisFX som plug-in, giver det det bedste
resultat.

Zeki

Fra : Zeki

Dato : 10-02-02 21:05

....derudover giver det en federe effekt hvis du derudover skruer op for
kontasten (efter at du har tilsat 'Gaussian Blur'). Prøv også at leg lidt
med hue, gamma og satuation.

Zeki

Fra : Christer Østergaard

Dato : 10-02-02 21:29

Jeg kender godt Gaussian Blur, men jeg synes det ser ud som om, at sløringen
er mere bevægelsesmæssigt orienteret. Altså at der er tale om efterslør, og
ikke en konstant, tillagt effekt. No?

Christer

Fra : Zeki

Dato : 10-02-02 21:37

"Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> wrote in message
> [...]
sløringen
> er mere bevægelsesmæssigt orienteret. Altså at der er tale om efterslør,

Jeg må indrømme at jeg ikke ser Rejseholdet, men gik ud fra at du mente den
der slør-effekt som der også bliver brugt i reklamer og musikvideoer.
Premiere's standard Gaussian Blur er noget skod, men med BorisFX plug-innen
er der mulighed for at få det der ligner. Jeg mener man kan downloade en
demo et sted til Premiere version 5.1 og 6.0.

Zeki

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-02-02 21:31

"Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I Rejseholdet bruger de en "slørende" effekt, måske for at fjerne
> den hårde visning af filmen (måske optaget på DV?).

Jeg er ikke sikker på, at jeg forstår? Hvis du tænker på seriens bløde
billedstil, så skyldes det filtersætningen. SVJH er Rejseholdet optaget på
Digi-Beta med halv black og halv promist-filtre.

MVH
Jens

Fra : Christer Østergaard

Dato : 10-02-02 21:49

Ahhh... ja, jeg er selvfølgelig blindt gået ud fra, at den bløde billedstil
var tillagt i post production. Men ok, de filrte du nævner nedenfor er altså
også med til at give den bløde, til tider slørerede resultat? (Vi er enige
om, at det er "fartstriberne" ved hurtige kamerabevægelser, vi snakker om,
no?)

Jeg har som amatør med miniDV cam umiddelbart ikke andre udveje (eller?),
end at forsøge at ramme effekten ved at lave den i postproduction. Med
hue/Saturation har jeg mindsket farve "volumen", så jeg bl.a. ikke har så
meget lyserødt. Men da jeg synes stadig mit billede er lidt for klinisk i
forhold til "rigtig" film, kunne jeg vildt godt tænke at finde frem til
alternativer. Any good suggestions?

Mvh.
Christer

Fra : Zeki

Dato : 10-02-02 22:03

> Any good suggestions?

Jeg går ud fra at du bruger Premiere?
Multifilteret BigFX (FilmFX) er indrettet til at få digitale filmoptagelser
til at ligne 'rigtig' film.
Der er nogle ret interessante pre-definerede presets, blandt andet 'Saving
Private Ryan' (hmm, har de mon licens til at bruge navnet?) og 'Old News
Reel' 'color home movies' og lignende.

Prøv demoen, du kan altid 'finde' den rigtige/færdige version derude. (den
slags filtre koster en millaird...million)
http://www.bigfx.com/bigfx_main_page.htm

Zeki

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-02-02 23:58

> [...]
> om, at det er "fartstriberne" ved hurtige kamerabevægelser, vi snakker om,

Hvis det er striberne, du tænker på, så skyldes det sandsynligvis fiflen med
lukkerindstillingen. Det produkt, Zeki omtaler, lyder dog ret interessant.
Det ser ud til at kunne lægge alt muligt spændende på i post-produktionen og
sikkert også denne effekt.

MVH
Jens