"RAM-fejl" på bundkort ? Er MemTest86 påli~
Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 10-02-02 18:54

Hej Gruppe! :)

Jeg har købt et Soltek DRV-2 (KT266a) og en AthlonXP 1700+, og har haft
store problemer med at installere WinXP på det. Derfor testede jeg for
RAM-fejl med MemTest86, http://www.teresaudio.com/memtest86/.

Jeg var meget overrasket over at programmet enten crashede eller fandet
hundredevis af RAM-fejl!

Jeg troede at det var min DDR-RAM-klods der var defekt så jeg købte en ny.
Men den giver nøjagtigt samme RAM-fejl i bundkortet! Jeg har også prøvet med
en Athlon Thunderbird 1000MHz uden nogen forskel.

Jeg har ikke haft mulighed for at teste RAM'en i andre DDR-bundkort, men det
virker fejlfrit på mine to Celeron300a-maskiner (med SD-RAM).

Så min mistanke går på at bundkortet er defekt. Er det rimeligt at formode
det? Eller kan man ikke regne med MemTest86?

Jeg skal jo betale timeløn hvis det viser sig at bundkortet *ikke* er
defekt, så jeg vil gerne være sikker i min sag! :-/

På forhånd tak!

--
Mvh. Mogens
B.Sc. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 10-02-02 20:04

"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> wrote in message

> Jeg har ikke haft mulighed for at teste RAM'en i andre DDR-bundkort, men
det
> virker fejlfrit på mine to Celeron300a-maskiner (med SD-RAM).

Ahem, her skulle have stået "MemTest86 virker fejlfrit på mine to
Cel300a-maskiner..."

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 10-02-02 22:40

"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg skal jo betale timeløn hvis det viser sig at bundkortet *ikke* er
> defekt, så jeg vil gerne være sikker i min sag! :-/

Jeg tillader mig et tillægsspørgsmål, idet jeg netop også er i gang med
memtest86 på et AK76-SN mb med ddr ram. Jeg har prøvet memtest ver. 2.25 og
2.28 og de giver begge en masse fejl på begge de moduler, som er i pc.en.
Det skal siges, at jeg har fået pc.en på besøg på grund af, at den fryser
uafbrudt m.m., hvorfor jeg havde mistanke til ram, men begge moduler? Der
står jo ikke så meget om det på hjemmesiden for memtest, men som jeg forstår
det, skulle det kunne teste alle slags memory moduler?

KUrt

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-02-02 00:44

"Kurt B. Andersen" <kurta@iname.com> wrote in message

> [...]
forstår
> det, skulle det kunne teste alle slags memory moduler?

Det lyder fuldstændig ligesom mit problem!!!

Jeg havde en mistanke til at det kunne skyldes rygterne om mange fejl i
VIA-chipsættene, men det er jo et AMD761 på det DFI-kort du nævner her...!

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 12-02-02 00:14

> [...]
> VIA-chipsættene, men det er jo et AMD761 på det DFI-kort du nævner her...!

Så vidt jeg kan se i manualen, er der på AMD og Via chipset på dette
bundkort?

Kurt

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-02-02 07:06

"Kurt B. Andersen" <kurta@iname.com> wrote in message

> "Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

> [...]
forstår
> det, skulle det kunne teste alle slags memory moduler?

Efter jeg så dette indlæg i går aftes, ville jeg lige prøve at teste min
maskine.
Det er en XP1600+ på et Soltek DRV2 med en stang Crucial (256MB)
RAM'en kører 133MHz som den skal, men RAM indstillingerne i BIOS'en
er sat så aggeressivt som muligt.
Jeg lavede en bootdisk med MemTest-86 v2.8 og startede den i aftes.
Da jeg stod op havde den kørt i over 7 timer (hvor lang tid ta'r det? )
Der var ikke meldt en eneste fejl så jeg vil tro at den både teste
DDR SDRAM og SDR SDRAM korrekt.

- Lars

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-02-02 07:31

"Lars Jørgensen" <lagojo@hotmail.DOT.com> wrote in message

> Jeg lavede en bootdisk med MemTest-86 v2.8 og startede den i aftes.
> Da jeg stod op havde den kørt i over 7 timer (hvor lang tid ta'r det? )

Jeg har heller ikke læst manualen ;) så jeg ved det ikke, men svj kan se
kører den et "uendeligt" antal "passes", dvs. den starter forfra når den har
været alt igennem.

> Der var ikke meldt en eneste fejl så jeg vil tro at den både teste
> DDR SDRAM og SDR SDRAM korrekt.

Det lyder da godt mht. programmets anvendelighed! Tak for tilbagemeldingen
:)

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-02-02 08:08

> [...]
>
> Jeg har heller ikke læst manualen ;) så jeg ved det ikke, men svj kan se
> kører den et "uendeligt" antal "passes", dvs. den starter forfra når den

Ahhh... der stod vist "pass 35" da jeg stoppede den. Så er den RAM vist
testet

- Lars

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 11-02-02 09:16

> Ahhh... der stod vist "pass 35" da jeg stoppede den. Så er den RAM vist
> testet

Var det med eller uden Cache? Har selv problemet for tiden, men kun når
cache er sat til "on".

Vh.

Mads.

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-02-02 16:47

"Mads Holmer-Jensen" <m.holmer-jensen@stofanet.dk> wrote in message

> Var det med eller uden Cache? Har selv problemet for tiden, men kun når
> cache er sat til "on".

35 passes (=gennemkørsler) uden fejl er da ikke noget problem? ;)

I øvrigt påstår MemTest86 at det både tester med og uden cache, altså at du
ikke selv behøver at slå den fra.

Fra : Mads Holmer-Jensen

Dato : 11-02-02 17:15

> 35 passes (=gennemkørsler) uden fejl er da ikke noget >problem? ;)

Rigtigt - problemet er, at min test ikke er fejlfri, så med "problemet"
mener jeg det, som du starter tråden med.

> I øvrigt påstår MemTest86 at det både tester med og >uden cache, altså at
du
> ikke selv behøver at slå den fra.

Ja - men hvis du har fejl tidligt i testen, så kan du hurtigt tjekke, om de
samme fejl gør sig gældende med/uden cache ved at slå den til/fra.

Vh.

Mads.

Fra : Søren Christensen

Dato : 11-02-02 21:58

> Ahhh... der stod vist "pass 35" da jeg stoppede den. Så er den RAM vist
> testet

Hehe jeg rundede flere hundrere før jeg stoppede den, lidt forvirrende at
den ikke bare stopper selv - har hørt fra en der havde lidt mere forstand på
programmet at det skulle være nok at køre 2 pass'

/Søren

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-02-02 23:39

Mogens Meier Christensen wrote:

> [...]
>
> Jeg skal jo betale timeløn hvis det viser sig at bundkortet *ikke* er
> defekt, så jeg vil gerne være sikker i min sag! :-/

Hvis Memtest86 finder mange fejl, er det snarere et problem med
maskine/opsætning end en decideret fejl i RAM-kredsene.

Det kan være for aggressive settings i BIOS, evt. for dårlig køling
eller for svag PSU.

Jeg bruger f.eks. Memtest86 til at se hvor langt jeg kan overclocke min
maskine: Når jeg begynder at få fejl, skruer jeg lidt ned igen, så kører
den stabilt.

www.realworldtech.com har de testet Memtest86 sammen med andre
RAM-test programmer, og det var på højde med de professionelle
programmer, og klart det bedste "hjemme"-program.

Så jeg ville bestemt regne med det.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 10-02-02 23:41

Et P.S.:

Det _kan_ selvfølgelig også være hardwarefejl, som f.eks. CPU eller
bundkort.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 11-02-02 00:42

"Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> wrote in message

> Hvis Memtest86 finder mange fejl, er det snarere et problem med
> maskine/opsætning end en decideret fejl i RAM-kredsene.

Det burde jeg have skrevet (men spørgsmålet var allerede langt :) - jeg
prøvede at underclocke RAM'en (100MHz i stedet for 133MHz og vildt
pesimistiske settings) uden at det hjalp noget - for begge moduler! :(

> Det kan være for aggressive settings i BIOS, evt. for dårlig køling
> eller for svag PSU.

Jeg har også prøvet at give DDR-RAM'en 2,6V og 2,7V for at se om det gjorde
en forskel at de fik lidt mere "guf" - men uden held.

Mht. køling - mener du så for CPU'en eller RAM'en? CPU-køleren er en
ThermalTake Silent Viking, og kabinettet stod åbent (har testet lukket
også), så der var i hvert fald ikke mere end 25°C i det.

Mht. PSU'en, så er den en 300W fra Codegen - håber da den kan klare det, der
var stort set intet andet i computeren (hverken HD eller andet krævende, kun
et grafikkort (GF2MX AGP hhv. et gammelt skod-PCI-kort). Men det er selvf.
en mulighed... :(

>Et P.S.:

>Det _kan_ selvfølgelig også være hardwarefejl, som f.eks. CPU eller
>bundkort.

Ja, det hælder jeg stadig til, mest MB-fejl da det sker med to forskellige
RAM-kredse, 2 CPU'er og 2 grafikkort.

1024 tak for svaret! :)

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 11-02-02 12:45

> [...]
> prøvede at underclocke RAM'en (100MHz i stedet for 133MHz og vildt
> pesimistiske settings) uden at det hjalp noget - for begge moduler! :(

Det lyder jo knap så godt!

> Jeg har også prøvet at give DDR-RAM'en 2,6V og 2,7V for at se om det gjorde
> en forskel at de fik lidt mere "guf" - men uden held.

Tjah, men jeg tror ikke din fejl ligger i RAM´ene.

> Mht. køling - mener du så for CPU'en eller RAM'en? CPU-køleren er en
> ThermalTake Silent Viking, og kabinettet stod åbent (har testet lukket
> også), så der var i hvert fald ikke mere end 25°C i det.

Køling af CPU´en. Du er nødt til at checke det i BIOS, for det kan jo
være en skævt monteret køler eller på anden måde dårlig kontakt.

> [...]
> et grafikkort (GF2MX AGP hhv. et gammelt skod-PCI-kort). Men det er selvf.

Hehe.., jeg har selv fundet ud af at Codegen´en er lidt svag til at
trække en XP´er. Den virkede lettere ustabil, og stod lavt i 3,3 og 5 V.
Jeg skiftede til en Chieftec på 340W, og det virkede bedre syntes jeg.

> Ja, det hælder jeg stadig til, mest MB-fejl da det sker med to forskellige
> RAM-kredse, 2 CPU'er og 2 grafikkort.

Jeps, men prøv evt. at låne en kraftigere PSU. Jeg stoler ikke rigtig på
den Codegen 300W.
Det du skal kigge efter, er effekt-ratingen på 3,3 + 5 V. Jeg mener den
helst skal være på 185W.

> 1024 tak for svaret! :)

Det var så lidt.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 13-02-02 01:11

> Det lyder jo knap så godt!

Nej, det synes jeg heller ikke :(

> Tjah, men jeg tror ikke din fejl ligger i RAM´ene.

Det er da altid noget vi er enige i vores formodninger! :)

> Køling af CPU´en. Du er nødt til at checke det i BIOS, for det kan jo
> være en skævt monteret køler eller på anden måde dårlig kontakt.

Det må jeg kigge på. Hvor varm kan en AthlonXP blive før den bliver ustabil?

> [...]

> den Codegen 300W.
> Det du skal kigge efter, er effekt-ratingen på 3,3 + 5 V. Jeg mener den

Suk, jeg skal altså enten have nyt MB eller kabinet? Hvor låner man lige et
340W kabinet at prøve med? :(

> Det var så lidt.

Tak igen! :)

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 13-02-02 12:22

Mogens Meier Christensen wrote:

> "Henrik Stavnshøj" <helian@nospam.dk> wrote in message

- snip -

> Det må jeg kigge på. Hvor varm kan en AthlonXP blive før den bliver ustabil?

Ifølge AMD skulle den kunne tåle 95 grader før den brænder af, men din
temperatur bør ikke ligge meget over 60 grader med blot en rimelig
køler, ihvertfald ikke i tomgang.

> Suk, jeg skal altså enten have nyt MB eller kabinet? Hvor låner man lige et
> 340W kabinet at prøve med? :(

Tjah...

Men til gengæld er jeg kommet til at tænke på at når den ikke engang vil
køre ordentligt ved 100 MHz på bussen, så er der noget galt.
Jeg synes du skulle indlevere hele skidtet, CPU, bundkort og RAM, til
forretningen og fortælle at det ikke vil køre.
Codegen´en burde nemlig i hvert fald kunne trække læsset ved 100 MHz.

Fejl i Memtest86 burde være argument nok.

I øvrigt, hvis du på et senere tidspunkt skulle få brug for en
kraftigere PSU, så kan du blot sætte den i dit gamle kabinet, de har
standardmål.
Så kan du sælge den gamle PSU og på den måde begrænse udgiften.
En Chieftec 340W har jeg set helt ned til 300 kr, det er da til at
overkomme.

Men jeg synes først du skal få set på dit bundkort m.m., og så se om
ikke det alligevel kan køre med din nuværende PSU, når det er i orden.

   Venlig hilsen
      Henrik

Fra : Søren Christensen

Dato : 11-02-02 21:56

> [...]
med
> en Athlon Thunderbird 1000MHz uden nogen forskel.

Jeg har testet mine 2 apacer ddr blokke med memtest86 v.2.8 til 80 timer i
streg (var ikke hjemme i weekenden uden at finde nogen fejl. Det var på
et soltek SL-85DRV board. Ved ikke om det hjælper din situation, men jeg
synes kun j har hørt positive udsagn om programmet.

/Søren

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 13-02-02 01:05

"Søren Christensen" <2760098m001-FJERN-@stofanet.dk> wrote in message

> Jeg har testet mine 2 apacer ddr blokke med memtest86 v.2.8 til 80 timer i
> streg (var ikke hjemme i weekenden uden at finde nogen fejl. Det var

> et soltek SL-85DRV board. Ved ikke om det hjælper din situation,

1) Mine problemer, nej!
2) Min fejlsøgning: Jo! :)

>men jeg synes kun j har hørt positive udsagn om programmet.

Det er jo rart at vide! Tak for tilbagemeldingen! :)