Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
arkivopløsning
Fra : j.larsen

Dato : 10-02-02 18:04

Hvilken opløsning bør jeg vælge, hvis jeg ønsker at scanne en masse
papirbilleder og arkivere dem på CDrom?

Dels ønsker jeg at "sikre" mine forældres billeder for eftertiden (da de
fleste negativer er gået tabt), og dels ønsker jeg at få lavet kopier fra
dem. Her har jeg tidligere fået lavet dem hos fotohandleren ud fra de
originale billeder, men min tanke var at justere farvebalancen og
kontrasten, da mange af billederne (særlig fra begyndelsen af 1980erne) er
blevet røde. Og det er ikke sikkert, at de om yderligere 20 år er til at
kopiere (og CDerne kan sikkert heller ikke læses om 20 år...)

Billederne ligger i 9x13, 10x10 og 10x15.

Mit eget gæt er, at ukomprimeret TIFF eller BMP i opløsningen 400dpi vil
være tilstrækkeligt, hvis jeg ønsker "friske" kopier i formatet 10x15cm.

mvh
Joachim Larsen

Fra : emj

Dato : 10-02-02 22:35

j.larsen skrev i <3c66a696$0$22326$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Hvilken opløsning bør jeg vælge, hvis jeg ønsker at scanne en masse
>papirbilleder og arkivere dem på CDrom?

300 PPI er rigeligt til at malke alle informationer ud af et
papirbillede og det er også dækkende, hvis du skal have lavet nye
papirfotos.

>Dels ønsker jeg at "sikre" mine forældres billeder for eftertiden (da de
>fleste negativer er gået tabt),

HVIS du har negativerne, så er der chance for at få et bedre resultat,
end hvis du indscanner papirfotos, som for længst har tabt deres
farveinformationer.

> [...]
>originale billeder, men min tanke var at justere farvebalancen og
>kontrasten, da mange af billederne (særlig fra begyndelsen af 1980erne) er

Hvad med at gå i gang og prøve. Jeg tvivler stærkt på, at du kan
justere dig ud af farveproblemerne, hvis billederne er blevet røde.

>Og det er ikke sikkert, at de om yderligere 20 år er til at
>kopiere (og CDerne kan sikkert heller ikke læses om 20 år...)

Foreløbig er det jo ret let at bevare dem på cd og der tager de ikke
yderligere skade.

>Billederne ligger i 9x13, 10x10 og 10x15.
>
>Mit eget gæt er, at ukomprimeret TIFF eller BMP i opløsningen 400dpi vil
>være tilstrækkeligt, hvis jeg ønsker "friske" kopier i formatet 10x15cm.

Opløsning på 300 PPI er tilstrækkeligt. Du kan ikke hente flere
informationer ud af et papirfoto end der er at hente og ved at bruge
højere PPI opnår du intet ekstra udover at billederne blere tungere at
danse med i dit billedbehandlingsprogram.
Tiff er et godt formatvalg. BMP kan man ikke bruge til noget
fornuftigt.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Kasper Christensen

Dato : 11-02-02 10:23

> 300 PPI er rigeligt til at malke alle informationer ud af et
> papirbillede og det er også dækkende, hvis du skal have lavet nye
> papirfotos.

Ja 300 er rigeligt. Jeg arbejder til dagligt med elekbilleder og 72 dpi er
rigeligt. Det er kun hvis du vil på det trykte medie at du skal bruge mere.

Mvh

Kasper

Fra : emj

Dato : 11-02-02 12:54

Kasper Christensen skrev i
<3c678dab$0$245$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>:

>Ja 300 er rigeligt. Jeg arbejder til dagligt med elekbilleder og 72 dpi er
>rigeligt. Det er kun hvis du vil på det trykte medie at du skal bruge mere.

72 PPI er ikke bestemt ikke rigeligt til en mand, som spørger om,
hvilken kvalitet, han skal skanne sine gamle fotos ind i
(ARKIV på CD-rom), når han vil kunne bruge dem til at få lavet
papirbilleder af, så hold op med at komme med sådan noget bavl.

Hilsen emj

Fra : j.larsen

Dato : 15-02-02 20:44

Jeg takker for svarene.