Hankatten var kridhvid. Får killingerne fa~
Fra : Kirsten Hess

Dato : 10-02-02 13:32

Hej NG.

Frida kom endelig for alvor i løbetid. Nu venter vi spændt på, om der er
små på vej. Der skulle gerne komme mindst 4 stk. killinger. Der ventes
på dem med længsel hos de kommende katteforældre.

Frida er trefarvet - hvid-mørkegrå-kanel. Hun er udekat med egen
kattelem. Jeg har set 2 friere - en helt kridhvid og ellers ret pæn
hankat, hvor det ikke er lykkedes mig at komme så tæt på, at jeg kunne
se øjenfarven. Der har også været en anden ret lille sorthvid kat med
meget små ører. Den har også været her i området, før Frida kom i
løbetid, så jeg ved ikke om den er en kastrat eller ej.

Jeg ved godt, at der kan være flere fædre til et kuld killinger.

Da den ene han, som jeg er ret sikker på er fertil, altså var kridhvid,
så vil jeg gerne vide, om killinger efter ham altid vil blive hvide.
Altså på samme måde som to menneskeforældre med blå øjne altid vil få
børn med blå øjne. Ikke at farverne betyder noget for, hvor højt
killingerne vil blive elsket. Men jeg mener at vide, at der er en
sammenhæng mellem den hvide farve og døvhed hos katte.

Vi vil selv beholde mindst en af killingerne. Er der nogen som har
erfaring med mor og barn/børn kattehold?

Er det ligegyldigt om vi beholder døtre eller sønner?

Med venlig hilsen

Kirsten Hess

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-02-02 15:12

Hej Kirsten

Der er en sammenhæng mellem farven hvid og døvhed, men langt fra alle hvide
katte er døve. For øvrigt kan en døv kat få et langt og godt liv, hvis den
holdes som indekat.

Helt fritlevende og forvildede katte, vil normalt smide sønnerne ud, når de
bliver kønsmodne, mens hunnerne ofte bliver i flokken. Jeg tror derfor det
er lettere/mere naturligt, hvis I beholder en hunkilling

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Kirsten Hess

Dato : 10-02-02 16:28

Mange tak for svaret.
Med venlig hilsen
Kirsten

Nina El Falaki skriver:

Fra : Grit Wessel

Dato : 10-02-02 16:06

> Da den ene han, som jeg er ret sikker på er fertil, altså var kridhvid,
> så vil jeg gerne vide, om killinger efter ham altid vil blive hvide.

Hej Kirsten

Hvis det er den hvide han, der er faren, vil 50% af killingerne rent
statistisk blive hvide. I kan naturligvis godt risikere at alle eller ingen
af killingerne bliver hvide... moder natur lader sig ikke styre af
statistikken

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 10-02-02 18:06

Hej Kirsten!
Vi har også haft glæden af at få et kuld killinger, det var virkelig en skøn
oplevelse. Vi besluttede at beholde to han-killinger, til trods for at vi
havde aftagere til dem. De var bare SÅ søde, og endnu sødere sammen, så vi
kunne simpelthen ikke skille os af med dem. De er nu lidt over 8 måneder
gamle, og trives fint med både deres mor og vores 3 andre katte. Vi fik dem
kastreret for nogle uger siden, før de begyndte at strinte og udfordre de
andre katte for alvor. Lille Fie-mor og hendes to sønner både hyggeputter og
leger sammen, så hankillinger har vi kun haft gode erfaringer med.

Hilsen Dorthe
P.S. Billeder af killingerne og de andre katte kan ses her:
http://www.kishka.dk/fie.html

Kirsten Hess skriver:

Fra : Ann K

Dato : 10-02-02 17:49

Hej Kirsten.
Min kulsorte, guløjede, korthårede Saga parrede sig med en kridhvid
norsk
skovkat...
Resultat: 1 hun, korthåret, hvid m lys grå "kalot"... 1 hun, korthåret,
hvid med "sodmærke" og et blåt/et grønt øje (hørende!)... 1 han,
korthåret,
sorttabby m. meget hvidt... 2 hanner, semilanghårs, sorttabby m. hvidt
(den ene _meget_ "skovkattetypet" og m. meget hvidt). Alle killinger
havde grønne øjne.
Så som Grit siger... moder natur lader sig ikke styre af statistikken

Sammenhængen mellem hvid kat og døvhed, har faktisk endnu en komponent,
nemlig blå øjne... Dvs at katten både skal være hvid og have blå øjne...
Men det er en sammenhæng som man indenfor racekatteverdenen ihærdigt har
forsøgt at avle væk - og som i naturen straffes hårdt (en døv
fritlevende kat overlever ikke længe!)

Det er ikke mig du skal spørge om erfaringer ang at beholde en/flere
killinger... Jeg har kun dårlige erfaringer med dette... Meeeen dét
skyldes nok mest Saga's - hmmmm - ja, der var ordet - PERSONLIGHED
)))
Hvis din kat ikke er lige så kattehadende som min Saga (jeg fatter
stadig ikke, hvordan den hankat fik lov til at parre hende!!!)... ja, så
kan det da sagtens være at det vil gå let og uden problemer
Og så har jeg en teori om, at det også har noget at gøre med
moderkattens alder... jo yngre og mere legesyg, jo lettere vil det nok
gå at der lige pludselig er flere om at dele opmærksomheden....

Mvh Ann - og Saga, der stadig fortryder sin forelskelse ;)

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 10-02-02 18:21

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:a4693g$fei$1@sunsite.dk...

> [...]
> Men det er en sammenhæng som man indenfor racekatteverdenen ihærdigt har
> forsøgt at avle væk - og som i naturen straffes hårdt (en døv

Jeg har i øvrigt lige fået at vide fra en tysk bekendt at det i visse tyske
delstater (Hessen) er forbudt *overhovedet* at avle hvide katte, på grund af
risikoen for døvhed! Hun fortalte også at der arbejdes på at gøre det
forbudt i hele Tyskland. Hun har selv lige købt en helt hvid skovkat (der er
forresten et billede af ham her:
http://www.beetlejuice.de/beetlesite/deutsch/einzels/aktuell1/salem94t_d.htm
l, jeg synes han er fantastisk flot) men er der andre der har hørt om det
eller har hun misforstået noget? (det ligner hende ikke, men det lyder
omvendt så åndssvagt at jeg håber det...) Jeg spurgte om det kun var
blåøjede men hun sagde det gjaldt for ALLE hvide katte...

Hilsen
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Ann K

Dato : 10-02-02 18:57

Hej Lisbeth.
Desværre har din veninde IKKE misforstået noget :(
Loven forbyder deuden avl på "ekstremer" og er som sådan et udtryk for
et (temmelig sjusket!) forsøg på at lovgive omkring dyre-(katte-)
etik...
Dette betyder altså at katteracer, der er kendetegnet med _meget_ hvidt
også er uønskede - uagtet at den genbetingede døvhed er fuldstændig
avlet ud af racen (jeg mener at det fx gælder racer som burmilla - der
faktisk er silver - tyrkisk angora og tyrkisk van)...
Jeg mener at det var Nina, der engang havde et link til den pågældende
tyske lov???

Mvh Ann - der gyser ved tanken om, måske at have været tvunget til at
aflive i hvertfald to af Saga's fuldstændig sunde og raske, hørende
killinger!

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 10-02-02 19:26

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in message news:a46d5e$ac1$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Mvh Ann - der gyser ved tanken om, måske at have været tvunget til at
> aflive i hvertfald to af Saga's fuldstændig sunde og raske, hørende

Ja, hun har været på jagt efter en tyrkisk Angora eller alternativt en hvid
skovkat :) Og det blev så Salem - det skulle være sådan en "Duchesse-kat"
*L*
Og jeg må da sige at jeg osse MEEEEGET let kunne blive fristet af en hvid
skovkat...de er faktisk ret flotte (Jeg foretrækker altså ensfarvede katte)

Hilsen
Lisbeth

Fra : Grit Wessel

Dato : 10-02-02 21:32

> Jeg mener at det var Nina, der engang havde et link til den pågældende
> tyske lov???

På den tyske klubs hjemmeside http://www.dekzv.de/, nederst på forsiden, er
der et link der hedder "Aktueller Sachstand $11b TschG - Qualzucht". Mit
tyske er ikke så imponerende, men jeg vil tro, at det omhandler den lov.

> Mvh Ann - der gyser ved tanken om, måske at have været tvunget til at
> aflive i hvertfald to af Saga's fuldstændig sunde og raske, hørende
> killinger!

Jeg *tror* nu ikke, at der er tale om aflivning, snarere udstillings- og
avlsforbud.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-02-02 22:16

Jeg husker ikke linken mere, men det drejer sig om utroligt mange racer.
Alle katte med meget hvidt, inkl. alle tyrkisk angora, (også dem uden
hvidt), katte med flade snuder, katte med blå øjne (dvs. alle siamesere og
birma), katte uden pels og/eller knurhår, katte med krøllede knurhår osv.
osv. Der er ikke mange racer tilbage, og faktisk vil de gerne have loven til
at gælde i hele EU.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-02-02 03:19

Nina El Falaki wrote:

> [...]
> osv. Der er ikke mange racer tilbage, og faktisk vil de gerne have loven til

Jøsses da...

(En målløs Ann klapper sine to blåøjede darlinger - der hører _alt_ hvad
de vil høre

Fra : Nina El Falaki

Dato : 10-02-02 22:18

Nej Ann, det er den hvide farve, der hører sammen med døvhed uanset
øjenfarve, men indrømmet de hvide blåøjede er hårdest ramt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 11-02-02 00:21

Ann K wrote:

> Sammenhængen mellem hvid kat og døvhed, har faktisk endnu en komponent,
> nemlig blå øjne... Dvs at katten både skal være hvid og have blå øjne...

Til gengæld mener jeg at have hørt at der er en undtagelse: Den hvide
siameser (Foreign White). De er ikke døve - ikke oftere end "kulørte"
katte, i hvert fald. Forklaringen skulle være noget med, at det genetisk
er en masket kat i "hvid frakke". Er der nogen der ved mere om det?

Mange hilsner fra Ann R

Fra : Kirsten Hess

Dato : 12-02-02 12:51

Ja, vi får se, hvad der kommer ud af det. Jeg er nu beroliget med hensyn
til evt. døvhed. Mindst en af killingerne skal være indekat, medens den
eller de vi beholder skal være inde og ude.

Før vi fik Frida var vores have fælles katteområde for flere nabokatte.
Frida "gider" ikke selv holde territoriet, for hun er meget glad for
andre katte. Næ.. før Pingo døde (som selv havde bestemt, at han ville
være hos os og Frida, og kun én gang skulle se hende bruge kattelemmen
for at vide, at nu kunne han også gå og komme som han ville) holdt han
justits, og nu er det hans makker Abu en meget stor tigerstribet kastrat
- ellers meget doven eller flegmatisk, der søger at holde "fremmede"
ude. Medens Frida var i brunst holdt han sig dog klogeligt væk.

Frida og naboens katte holder meget sammen, og hun besøger også naboen.

Frida en min kat, forstået på den måde, at når jeg er der duer farmand
ikke. Til gengæld elskede Pingo farmand meget højt og omvendt forstås.
Så vi håber jo på, at en lille ny vil knytte sig mest til Søren.

Med venlig hilsen

Kirsten

Fra : Kirsten Hess

Dato : 12-02-02 12:59

Hej.
Tak for alle svar og indlæg. Det er dog utoligt med den tyske lov. Jeg
håber bestemt ikke, at der kommer en EU-bestemmelse. Personligt er jeg
ikke vild med alt for flade snuder/hoveder hverken hos katte eller
hunde, men det er jo en smagssag, hvis altså ikke dyrene får indavlet
vejrtrækningsbesvær o.l.

Med venlig hilsen
Kirsten.