håndtering af gedder efter fangst - ved ge~
Fra : Schuberti

Dato : 11-02-02 12:19

tjah.....når man ser billeder af folk der har fanget gedder holder de dem
altid i gællerne...er det, det rigtige at gøre...? tager fisken ikke skade?

overvejede det...

mvh
schuberti

Fra : Kenneth Dexter

Dato : 10-02-02 12:53

Hej!

Ja, jeg kan kun give medhold i S´s betragtninger, jeg har endda set folk (på
billeder vel at mærke) veje gedder i gællerne. Enten det, eller også står de
netop med dem i gællerne, og kun disse. Under billederne kan man så altid
læse at efter en nænsom behandling blev gedden genudsat. Ja tak, så er det
sgu´ lige før jeg hellere ville gokkes i nødden!
En carp-sack ville måske være på sin plads at bruge til vejning, det er vist
også et spørgsmål om moral, tror jeg.

Mvh

Kenneth

Schuberti <kasbonderup@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c6656d8$0$204$bc7fd3c@news.sonofon.dk...

Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 10-02-02 17:40

Jeg vil give jer ret i, at det er forkert at veje dem i gællerne, men at
holde gedden i "gællegrebet" mener jeg er det bedste ved afkrogning.
Fidusen ved metoden er, at man netop ikke hører geddens gæller, men kun
gællelåget, ellers river man sig nemlig på geddens gæller der har
tænder/spidser!
Jeg mener dette er at foretrække fremfor gabåbnere.

Mvh Brian

<64t98.5989$B43.341029@news000.worldonline.dk>...

Fra : Martin Nystrup Rasmu~

Dato : 10-02-02 23:03

"Brian Kristoffersen" <brian-k@get2net.dk> wrote in message
<Klip>

> Fidusen ved metoden er, at man netop ikke hører geddens gæller, men kun
> gællelåget, ellers river man sig nemlig på geddens gæller der har
> tænder/spidser!

Nu var Schuberti ikke interesseret i at få at vide, hvor skånsom metoden var
over for fiskeren, Brian - det var fiskens ve og vel, der var til
diskussion. Bare fordi det er praktisk at håndtere fisken på dén måde, er
det jo ikke nødvendigvis godt for fisken. Men det er da muligt, at fisken
overlever en sådan håndtering. Jeg fisker ikke selv efter gedder, så hvad
med nogle facts?

Mvh.

Martin

Fra : ...

Dato : 11-02-02 01:17

Martin Nystrup Rasmussen <nystrup@adslhome.dk> skrev i
> [...]
> overlever en sådan håndtering. Jeg fisker ikke selv efter gedder, så hvad

Nu er jeg ikke biolog, meeen ............................
Jeg har tidligere fisket en del geder, og min største fangst overhovedet,
satte jeg ud igen så en anden fisker evt. også kunne have glæde af fighten.
Et par uger senere fangede jeg den samme igen, og denne gang fik den et gok,
så hele familien ikke længere kunne ryste på hovedet af min
"lystfiskerhistorie".
Da jeg fangede den anden gang, var den lige så sund som første gang jeg
fangede den.
Og jeg er helt sikker på at det var den samme fisk, for jeg fandt rester af
min spinder i maven på den. Spinderen nænnede jeg ikke at tage ud første
gang, for den sad langt nede, og jeg havde hørt at fisk kan "fordøje" evt.
mistede kroge.
Jeg er før blevet bidt af en gede, og det er ikke en udpræget fornøjelse at
se på en gedde, der har klappet kæberne sammen om hele ens hånd, så jeg er
ikke særligt "sød" ved dem. Jeg har nu altid et par gode svejsehandsker med,
hvis jeg skal ud på geddejagt. !!
Hvis den har en rimelig størrelse, har jeg en nogenlunde sikker teknik til
at få krogen ud. Jeg sætter en fod ind i gabet på den, trækker op i
"overlæben", og sætter en pind af passende størrelse ind i flaben på den. Ja
den ligger der, og ligner noget fra en gammel Tarzan film. Så er den nem at
holde styr på, imens man har tænger og fingre inde i uhyret for at rede sit
dyrebare grej.
Det klarer en gedde altså fint, og kan fanges igen.
I øvrigt blev den trukket ud af vandet i gællerne, og kastet 2 - 3 meter ind
på græsset. Når man nu har kæmpet med svinet i en halv time, så vil man jo
godt lige hilse ordentligt på den.

Når man holder på en gedde, kan man også mærke at slimlaget er meget
anderledes end på f.eks. en karpe, så jeg tror at geder generelt er meget
robuste.
Så hvis man har fat i gællelåget på den, så tager geden nok ikke meget skade
af det.
Selvfølgelig skal man ikke hugge gaffet igennem låget og flå gællerne op,
eller tage den i øjnene. Men hvis man håndterer den med hænderne, så er der
større risiko for at man selv kommer til skade end at gedden gør det..

Pinefuldt for fisken.........................
For mig, er det vigtigt at få fisken ud i vandet igen, hurtigt. Så længe
fisken er ude af dens naturlige miljø, må den være under det størst
tænkelige stres. Så det gælder altså om at få fisken i vandet, og ikke så
meget om den kan li´ behandlingen eller ej. For det kan den
ikke....................

Mvh
Thomas

Fra : S. Mckinley

Dato : 12-02-02 00:45

Hej
Gællerne er fiskens lunger. Hvordan ville du selv have det med at blive
løftet i lungerne?

I øvrigt tager fisken skade af at man holder den, idet man nemt risikerer
at "skrabe" noget af fiskens slimlag af, hvilket gør den sårbar for overfor
angreb for skadelige mikroorganismer.
Jeg har læst om undersøgelser på hvor mange fisk der overlever efter
genudsættelse, og det er under halvdelen!

Jens

Fra : Henric

Dato : 11-02-02 22:02

Huvaligen va det måste vara jobbigt att vara gädda och fångas av dig.
En fot och en pinne i käften på en sprattlande gädda... och sedan kastad upp
på gräset.
Nog måste väl gäddfiskare ha skonsammare tekniker än detta för en gädda som
skall få friheten åter?
Jag har lagt ner gäddfisket nu för tiden men min erfarenhet är att de flesta
av gäddorna jag fångar på drag är krokade i "läppen" och kan relativt enkelt
krokas av när gäddan är kvar i sitt rätta element.
En annan tanke: Det är väl fighten som är central och inte en "ordentlig
hälsning" på land?
Jag har läst att en spinnare i halsen KAN döda en gädda. Undrar vilket som
är vanligast...?
Mvh Henric

Fra : Michael Gramkow

Dato : 11-02-02 21:16

Det er jo lidt svært at komme med facts på dette område. Jeg er enig med
Brian i at gællegrebet er det mest skånsomme, også for gedderne.
Gællegrebet er nok også en forkert betegnelse, da man griber om
gællelåget, og derved undgår at røre gællerne. Dette er dog ikke altid
smertefrit da store gedder udvikler små tænder i dette område.
Selvom man bruger gællegrebet bør man undgå at holde fisken i en lodret
position ved samtidig at støtte fisken under bugen. Dens indre organer
er jo ikke beregnet til at være uden for vandet.
Det bedste er selvfølgelig at lade fisken blive i vandet og kun lige
løfte hovedet op under afkrogning. Ved denne behandling spræller de
meget sjældent, hvilket er en stor fordel for både fisk og fisker.

Fra : Rene Bendixen

Dato : 11-02-02 21:59

Hej...Nu er jeg heller ikke biolog, men jeg mener der må være noget
Schuberti måske har taget en anelse fejl i når han har set "Geddebilleder" !
Det er højst sansynligt GÆLLELÅGET og ikke gællerner fangeren har haft fat
i. Så vidt jeg ved sidder der nemlig også en slags tænder på selve gællerne
og det må ikke være rart at holde ved dem.
Jeg mener også at have hørt og læst fra flere "Geddeeksperter" at
"Gællegrebet" er det mest effekttive og skånsomme greb.

Mvh.
Rene

Michael Gramkow <michaelgramkow@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2c018db41b3866aebdab663b51141d9d.69106@mygate.mailgate.org.

Fra : Brian Kristoffersen

Dato : 11-02-02 22:42

Nej jeg er godt klar over det var fiskens ve og vel det drejede sig om, men
fordelen er jo netop at man ikke rører fiskens gæller ved afkrogningen og
derved skader man ikke fisken.

Mht. facts kan vi jo ikke spørge gedden, men fx. Peter Kirkby anbefaler
metoden i "Søfiskeri" og Thomas Søbirk har også nævnt denne metode som den
eneste rigtige i flere artikler.

Den metode der nævnes med at stikke en fod i gabet og sætte en pind i klemme
mener jeg derimod ikke lyder særlig skånsom.

vh Brian

Fra : HB

Dato : 19-02-02 00:28

Jeg fisker selv gedder og det eneste jeg bruger til at håndtere fiskene med
er mine 10 (i anledningen) våde fingre. Redskaber som fangstnet, gaf, pinde
eller arbejdshansker har jeg aldrig benyttet mig af. Jeg har altid "taget"
gedderne i gællelåget da det er MIN opfattelse at det er det mest skånsomme.
At jeg så har en stærkt forøget risiko for at blive ridset af fiskens tænder
er så en anden ting. Jeg er tit blevet hullet efter nærkontakt med en gedde
men det kalkulerer jeg ligesom med når jeg har været ude og fiske gedder.
Hvis jeg ikke har ridsede fingre når jeg kommer hjem så har det sikkert
været mindre sjov tur end normalt.