MAC adresse
Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 23:45

Hej,

Vi har en lille diskussion i gang over i php gruppen om MAC adresser.

Det går ud på, at http://scan.sygatetech.com/ kan skrives ens MAC adresse,
hvis man ikke er ordentlig sikret.

Spørgsmål er så, hvordan det kan lade sig gøre?
Nu har jeg både søgt på nettet og i google.groups, men
ingen er kommet med et brugbart svar.

Det skal selvfølgelig helst være en metode, der er platformsuafhængig.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-02-02 23:46

Andreas Kryger Jensen wrote:

> Det går ud på, at http://scan.sygatetech.com/ kan skrives ens MAC adresse,
> hvis man ikke er ordentlig sikret.

Den bruger et NetBios opslag, til at finde interfacets MAC.

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 23:51

> Den bruger et NetBios opslag, til at finde interfacets MAC.
Så man skal altså have NetBios slå til for at finde adressen?

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 09-02-02 23:51

> Så man skal altså have NetBios slå til for at finde adressen?

Ja, eller også skal der være en anden protokol der giver denne slags
informationer væk, hvilket jeg ikke har hørt om :)

Evt. kan snmp også bruges.

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 23:53

> Ja, eller også skal der være en anden protokol der giver denne slags
> informationer væk, hvilket jeg ikke har hørt om :)

Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.

Tak for hjælpen.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-02-02 00:18

Andreas Kryger Jensen wrote:

> Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.

SNMP, ja.

NetBios, hmmm, det lyder ikke muligt direkte.

Kik på ftp://ftp.microsoft.com/developr/drg/cifs/ for mere info.

Nedestående er en util jeg har:

$ ./netb.exe astat 192.168.9.44
NetB v.93 - Questions, comments, bitches and bugs to
sirdystic@cultdeadcow.com
Using local adapter # 0
Adapter status for machine: 192.168.9.44 <00>
Mac address: 00-D0-59-11-77-A5 AMBIT
MICROSYSTEMS CORP.
Software version: 3.0
Adapter type: Ethernet
Size of name table: 9

Name Svc Number Status Type Description
none <00> 1 REGISTERED UNIQUE Workstation svc
(name)
domain <00> 2 REGISTERED GROUP Domain Name
none <03> 3 REGISTERED UNIQUE Messenger svc
none$ <03> 4 REGISTERED UNIQUE Messenger svc
user <03> 5 REGISTERED UNIQUE Messenger svc
none <20> 6 REGISTERED UNIQUE File Server Svc
domain <1E> 7 REGISTERED GROUP Browser Svc
Elections
domain <1D> 8 REGISTERED UNIQUE Master Browser
??__MSBROWSE__? <01> 9 REGISTERED GROUP Master Browser
Success

De samme information kan måske indhentes via, "nbtstat.exe -r -A
192.168.9.44"

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 10-02-02 00:36

> SNMP, ja.

Ved du også hvordan, eller er det bare bygget ud fra et teoretisk grundlag?

> Kik på ftp://ftp.microsoft.com/developr/drg/cifs/ for mere info.
Ok

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 10-02-02 00:48

> Ved du også hvordan, eller er det bare bygget ud fra et teoretisk grundlag?

Min printer server, svarer bla. med følgende på en snmpwalk:

interfaces.ifTable.ifEntry.ifPhysAddress.1 = 0:50:ba:9:ee:23

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 10-02-02 00:28

In article <a4496m$65a$1@sunsite.dk>, Andreas Kryger Jensen wrote:

> Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.
Du snakkede (i news:dk.edb.internet.webdesign.serverside.php) om at du havde
fundet noget C-kode der kunne gøre det. Så det burde kunne lade sig gøre at
skrive det om til PHP (men det er nok ikke let). Alternativt kan du, som en
anden foreslog, kompilere C-programmet på serveren og køre det fra dit
PHP-script (med f.eks. exec()). Det kræver selvfølgelig at du har adgang til
det...

Mvh. Jonas

--
"A conservative is a man who is too cowardly to fight and too fat to run."
-- Elbert Hubbard

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 10-02-02 00:34

> [...]
at
> skrive det om til PHP (men det er nok ikke let).
Måske, men det er desværre uden for min kompetence.

> [...]
> anden foreslog, kompilere C-programmet på serveren og køre det fra dit
> PHP-script (med f.eks. exec()). Det kræver selvfølgelig at du har adgang
Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.

Koden kan ses her:
http://community.borland.com/article/0,1410,26040,00.html

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 10-02-02 01:07

In article <a44bj0$bvf$1@sunsite.dk>, Andreas Kryger Jensen wrote:
> havde
> at
> Måske, men det er desværre uden for min kompetence.
Så må du jo bare lære det.. :)

> til
> Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.
Hvis det skal afvikles fra din egen computer findes der flere gratis kompilere,
Borland (http://www.borland.com) har vist en, og ellers er der GNU's
(http://gcc.gnu.org/install/specific.html#windows). Ellers er der nok ikke så
meget at gøre...

Mvh. Jonas

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 10-02-02 01:24

> Så må du jo bare lære det.. :)
Ja, men ikke lige nu.

> Hvis det skal afvikles fra din egen computer findes der flere gratis
> [...]

Jeg prøver.

Tak for hjælpen.

Fra : Martin

Dato : 10-02-02 01:22

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> wrote in message
"klip"
> [...]
>
> --
> Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen

Du kan få noget Delphi/Pascal kode, hvis du kan bruge det ;)

mvh

Martin Damberg

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 10-02-02 01:23

> Du kan få noget Delphi/Pascal kode, hvis du kan bruge det ;)
Hvis jeg kan komplilere det i Delphi, vil jeg gerne det.

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-02-02 11:17

> Det var vist C++, men jeg har ingen sådan kompiler til rådighed.

Jeg plejer at bruge GCC. Den kan jeg nemlig bruge på både Linux og Windows.
Du kan evt. kompilere på en anden maskine, som har ca. samme CPU og ca.
samme OS. (Jeg tror i hvert fald det er det, der skal til)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-02-02 11:20

> Ok, så er spørgsmålet bare, om man kan det i php.

Nej, det næste spørgsmål er *hvordan* man gør det.

Når du ved det, så kan du skrive PHP'en til det. Jeg kan ikke forestille
mig, at det slet ikke skulle kunne lade sig gøre i PHP.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 10-02-02 12:03

> Nej, det næste spørgsmål er *hvordan* man gør det.
>
> Når du ved det, så kan du skrive PHP'en til det. Jeg kan ikke forestille
> mig, at det slet ikke skulle kunne lade sig gøre i PHP.

Nej, jeg er nu også overbevist om, at man ikke kan det i PHP.
I hvert fald ikke så det bliver platformsuafhængig.

Fra : Niels Andersen

Dato : 10-02-02 14:17

> Nej, jeg er nu også overbevist om, at man ikke kan det i PHP.

Omvendt. Hvorfor skulle man ikke kunne i PHP, hvis man kan i C?

> I hvert fald ikke så det bliver platformsuafhængig.

Det kan vel blive lige så platformsuafhængigt som i alle andre sprog?
I øvrigt, som jeg har forstået det, så er platformen ligegyldig. Det foregår
via SMB, som kan implementeres på en række platforme.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 10-02-02 18:49

> Omvendt. Hvorfor skulle man ikke kunne i PHP, hvis man kan i C?
Fordi PHP ikke er lige så udviklet som C?

> [...]
foregår
> via SMB, som kan implementeres på en række platforme.
Altså du kan jo f.eks. på Windows-platforme kalde "arp -a" og så
på en eller anden måde filtrere altså andet end den fra.
Noget filsvarende kan vel gøres på *NIX-platforme.

Jeg har meget svært ved at forestille mig, hvordan man kan gøre det i php.

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-02-02 09:10

> Fordi PHP ikke er lige så udviklet som C?

Jeg mener ikke at PHP kan alt ved C kan.

> Jeg har meget svært ved at forestille mig, hvordan man kan gøre det i php.

Eftersom det kan gøres over internettet, må det være noget med noget TCP og
UDP. Og det har PHP AFAIK ikke nogen problemer med.
Helt præcist hvad er det du mener, PHP ikke kan?

--
Mvh.

Niels Andersen