Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
omregning af brændvider mellem negativform~
Fra : Fenger-Olesen

Dato : 09-02-02 22:30

hej

kan du hjælpe med en lille formel som kan regne brændviderne ud mellem
forskellige neg. formater

søren

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 10-02-02 03:10

Fenger-Olesen wrote:

> kan du hjælpe med en lille formel som kan regne brændviderne ud mellem
> forskellige neg. formater

Du kan sådan cirka gå ud fra, at normalobjektivet i mm., nogenlunde
svarer til diagonalmålet fra hjørne til hjørne i mm., ved ikke
kvadratiske negativformater f.eks. 24x36, skal det beregnes ud fra et
kvadrat, der er 36x36 mm.

Eksempelvis er normal objektivet for flg. formater:

24x36 mm. = 50 mm
6x6 cm. = 80 mm
4x5" = 180 mm

Fra : Langgaard

Dato : 10-02-02 12:04

Hej

Normaloptikken har altid en billedvinkel på ca. 50 grader, uanset hvilket
negativ format der arbejdes med.

Til sammenligning:

24x36mm
21mm = 90 grader.
50mm = 45 grader.
100mm = 24 grader.

6x6cm
38mm = 90 grader.
80mm = 52 grader.
180mm = 25 grader.

6x9cm
53mm = 90 grader.
105mm = 53 grader.
250mm = 24 grader.

Som jeg husker det, er det som ovenstående.

Håber du kan bruge det !

--
Venlig hilsen / Best regards

Leif Langgaard

Mail: langgaard@klarupnet.dk

Søger du brugt fotoudstyr eller har du for meget !
så prøv http://langgaard.subnet.dk/

PS: Jeg samler på gamle kameraer og fotoudstyr, har du noget ?

-= H =-

Fra : Henrik Lindemann

Dato : 11-02-02 01:11

Hej Søren
Der findes nogle forholdstal som giver en rimelig god omregning fra
forskellige mellemformater til 24x36 mm. Fra 4,5x6 skal du gange med 60%, så
får du den tilsvarende værdi for et 24x36 objektiv.
F.eks 75 mm x 60% = 45 mm.
6X6 = 54%
6x7 = 50%
6x9 = 42%
Tallene er faktisk ret præcise.

Hvis du vil regne den anden vej, altså finde et objektiv der f.eks. svarer
til et 90 mm på dit 24x36,
skal du på 4,5x6 gange brændevidden med 1,6.
Altså 90 mm (24x36) x 1,6 = 150 mm (4,5x6)
6x6 = 1,83
6x7 = 2
6x9 = 2,38

Jeg kan ikke huske tallene for storformaterne.

God fornøjelse

Henrik Lindemann

P.S. Hvad i alverden skal du dog bruge det til?

Fra : Fenger-Olesen

Dato : 11-02-02 18:41

hej til jer alle !

og mange tak for hjælpen ! det rigtig dejligt at kan få svar på næsten alt
her !!!!!

søren