DK's dårligste kundeservice
Fra : Jørgen Hansen

Dato : 23-01-01 10:13

"DK's dårligste kundeservice"!

Denne titel er Sonofon efter min mening en lovende kandidat til.

For det første skal man være ufatteligt tålmodig for at komme igennem til
deres telefoniske kundeservice - halve og hele timer er ikke usædvanligt.

For det andet har de en administrationstid der ligger langt over hvad man
kan forvente. Min kæreste og jeg har (desværre - endnu) to
Sonofon-abonnementer, og dem vil vi naturligvis have samlet i Sonofons
Familietakst, så vi kan ringe billigere indbyrdes. Mellem jul og nytår
afleverede vi det underskrevne skema i vores lokale Sonofon-butik, hvor vi
fik at vide at der pga. travlhed nok ville gå et lille stykke tid, før det
var etableret. Vi tænkte at det var nok en uge eller max 14 dage, men her
snart en måned efter er det stadig ikke på plads.... Måske når vi at få det
inden vi om 4 måneder kan (og vil) sige vores Sonofon-abonnementer op.

Tredje eksempel er, at vi for 14 dage siden bad om koden til den ene
mobiltelefons simm-lås, da mobilen er 8 mdr. gammel. Den kunne "sør'me ikke
sådan lige låses op", for koden skulle først bestilles ved Ericsson - det
ville tage en uges tid. Ja, det er flot - nu er der gået 14 dage, og jeg
gætter på vi er langt inde i februar før vi får koden. Hvor er det ynkeligt
af Sonofon, og hvor kunne de dog lære af f.eks. Mobilix - Da jeg efter et
halvt år med Mobilix Mayday skulle have låst en Siemens C25 op tog det ca. 5
minutter fra jeg ringede op, til koden var udleveret og mobilen var låst op.

Fjerde eksempel har ikke så meget med kundeservice at gøre, men mere
almindelig service. Det har også været nævnt her i gruppen flere gange,
nemlig Sonofons ufatteligt ringe "e-mail til SMS"-service (videresendelse af
e-mail til xxxxxxxx@note.sonofon.dk) . Alle andre mobilselskaber i DK har en
lynhurtig og stabil SMS-service, men bruger man Sonofon, så modtager man
sådan ca. 2 ud 3 beskeder på telefonen, og når de endelig kommer, så er det
med op til timers forsinkelse. Her har jeg da i det mindste fået et klart
svar fra Sonofon - "Denne service prioriterer de ikke", så det skal man nok
ikke forvente bliver anderledes.

Sonofon er tilsyneladende ved at blive kvalt i deres egen succes. Vi har
forøvrigt forlængst opgivet at rykke for de nævnte ting, pga. ventetiden i
telefonen, og jeg er sådan set også ligeglad nu, for om 4 måneder har
Sonofon 2 kunder færre.

Jeg er ikke en kværulant - jeg er bare træt af at spilde min tid på at vente
i telefonen de få gange man har brug for service, træt af at vente på ting
der burde kunne ordnes på under en uge og træt af funktioner der ikke
fungerer tilfredstillende - altså træt af Sonofon.

/Jørgen Hansen

Fra : Fischer

Dato : 23-01-01 12:11

> Mellem jul og nytår afleverede vi det underskrevne skema i vores
> lokale Sonofon-butik, hvor vi fik at vide at der pga. travlhed nok ville
> gå et lille stykke tid, før det var etableret.

Nedenstående er klippet fra Politiken.

(F)

------------------

Lang ventetid på billige mobiltakster

Politiken tirsdag: Teleselskaberne bruger ofte for meget energi på at lokke
kunder til og for lidt på at servicere dem, når de først er blevet
abonnenter, mener Forbrugerrådet. »Det virker, som om at når først folk er
kommet ind i folden, er selskaberne ekstremt sløve til at hjælpe dem videre
til andre abonnementstyper«, siger Claus Brøgger, informationschef i
Forbrugerrådet.

Forbrugerrådet bygger kritikken på klager, som rådet selv, Telestyrelsen og
Forbrugerstyrelsen har modtaget.

Sonofon har haft stor succes med omkring 350.000 kunder til sit
Variant-abonnement, hvor taksterne skifter automatisk, alt efter hvor meget
du taler. Men mange har oplevet, at det går knap så automatisk, hvis de ved
købet eller senere har bedt om at få Familietakst-rabatter.

Med Familietakst kan man tale billigt sammen indbyrdes og får desuden rabat
på abonnementet. Men det kræver udfyldelse af et særskilt skema - og op til
40 dages ventetid, hvor man stadig skal betale den almindelige mobiltakst.

Sonofon afviser, at man lader kunderne vente med vilje.

»Det ville kun medføre, at de blev irriterede og skiftede selskab.
Ventetiden skyldes, at Familietakst er meget efterspurgt, og at vi har brug
for faktuelle oplysninger. Desuden samler de fleste også deres
fastnetstelefoner, og de skal overføres fra konkurrenter, der ikke er så
glade for at sige farvel til kunder«, forklarer journalist Bo Heimann fra
Sonofons informationsafdeling.

Nej til rabat i ventetid
Teleselskabet vil ikke give Familietakst-rabatten i ventetiden, fordi man
ikke teknisk kan gøre det for de kunder, der skifter fra et andet selskab.
Sonofon tager dog nu konsekvensen af den lange ventetid og forenkler
proceduren, så man kan bestille Familietakst med en enkelt underskrift ved
køb. Desuden har man ansat 20 nye folk til at få bugt med sagspuklen.

Er forbrugerne stadig utilfredse, er klagemulighederne stærkt begrænsede,
oplyser fuldmægtig Christian Lüders fra Forbrugerstyrelsen og fuldmægtig
Lasse Andersen fra Telestyrelsen. Sager som disse falder uden for
Telestyrelsens område, og heller ikke Forbrugerklagenævnet kan hjælpe, da
sagerne i nævnet skal handle om beløb over 500 kroner.

Kun hvis det er konkurrenterne, der spænder ben for et skift, er der
muligvis hjælp at hente - i Konkurrencestyrelsen. Men det vil kræve en
større granskning. Aage Frandsen fra SF har bedt forskningsminister Birte
Weiss (S) undersøge, om langsom sagsbehandling ved overførsel af kunder
bremser konkurrencen mellem teleselskaberne.

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 23-01-01 14:24

> Nedenstående er klippet fra Politiken.

I rest my case!

"Hellere lille og vågen, end stor og doven".

/Jørgen Hansen

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 23-01-01 14:27

> Nedenstående er klippet fra Politiken.

Hvor på www.politiken.dk fandt du det?

/Jørgen Hansen

Fra : Fischer

Dato : 23-01-01 14:44

> Hvor på www.politiken.dk fandt du det?

Øøøøhhhh ...... et eller andet sted på forsiden skulle jeg til at sige, men
åbenbart ikke .....?

Nope. 'Erhverv' og under 'seneste nyt' (så længe det varer).

Eller her:

(F)

Fra : Klaus Thuesen

Dato : 23-01-01 17:51

Jeg er for ½ mdr siden skiftet tilbage til Sonofon, endelig.... efter at
have været både på TeleDanmark (føj!) og Sonofon taletid (okay, men taletid
og mig, nej tak...) og til sidst, et godt stykke tid hos Telia, både med
taletid og abonnement.

Det smarte hos Telia var, at hvis man sms'ede et nr fra sonofon, well ja, så
skal man forvente 5 minutter til 15 timers levering... ringede til dem da
det havde stået på i 1 måned "vi er klar over problemet, og arbejder på
sagen"..... 1 måned senere er det stadig sådan. Så jeg er på Variant nu, og
det er jeg virkelig glad for .. især billig zonen til 35 øre til fastnet om
aftenen....

Kundeservicen har jeg været tilfreds med. Dog lige nu (læs: nu!) er deres
nr, optaget, underligt, og nogengange er der lang ventetid, men jeg kan ik
huske jeg har ventet mere end 5-10 minutter.

--

Med venlig hilsen,
Klaus Thuesen

Fra : Niels

Dato : 24-01-01 14:07

Jeg har nu ikke problemer med alm. sms hos Sonofon. Det er e-mail -> sms
der er langsom. Forklaringen jeg fik var at det efterhånden var umuligt at
følge med mht. konverteringen af e-mail til sms. Servicen er gratis og
derfor havde den ikke prioritet. Servicen blev i sin tid lavet så kunden
kunne forwarde sine egne mails til sin telefon så man på den måde kunne
holde øje med hvornår der var post. Nu bliver servicen jo udnyttet af
1000vis af www sider som reklamere med gratis sms og reelt tjener penge på
en service som teleselskaberne har stillet gratis til rådighed.

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 24-01-01 21:42

> Det er e-mail -> sms
> der er langsom. Forklaringen jeg fik var at det efterhånden var umuligt at
> følge med mht. konverteringen af e-mail til sms.

Det er jo bare mærkeligt at både Tele-DK, Telmore (benytter Tele-DK) og
Mobilix kan finde ud af at videresende e-mail til SMS på under et minut hver
gang, når Sonofon er så dårlige til det.

/Jørgen Hansen

Fra : Deaster

Dato : 25-01-01 09:03

"Jørgen Hansen" <j.f.hansen@forum.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hver
> gang, når Sonofon er så dårlige til det.

Det gjaldt ikke i går, der var Mobilix 3 og 6 timer om at sende mig en sms
besked, med mine emails, så det kan smutte.

Jesper (Deaster)
Bare fordi man er bange og paranoid, kan
man godt have ret i, at der er nogen efter en.

Fra : Fischer

Dato : 25-01-01 09:28

> Det gjaldt ikke i går, der var Mobilix 3 og 6 timer om at sende mig en sms
> besked, med mine emails, så det kan smutte.

Ja - mobilix kører faktisk halvskidt for tiden. Jeg bruger dem til E-mail
'alert'.

Normalt kommer beskeden med det samme, men de seneste par dage har der været
store forsinkelser.

(F)

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 25-01-01 09:50

> Det gjaldt ikke i går, der var Mobilix 3 og 6 timer om at sende mig en sms
> besked, med mine emails, så det kan smutte.

Selvfølgelig kan det smutte, men med Sonofon virker det bare konsekvent
aldrig!

Jeg har både en Mobilix-mobil og en Tele-DK mobil på arbejdet, og der er så
godt som aldrig problemer med videresendelse af e-mail til dem.

/Jørgen Hansen

Fra : N/A

Dato : 23-01-01 15:59

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-01-01 15:59

Hvis det er så vigtig en besked du skal gi', hvorfor ringer du så ikke
bare til vedkommende? Det virker da noget mere seriøst på mig.

Thomas

Fra : Fischer

Dato : 25-01-01 08:12

> Hvis det er så vigtig en besked du skal gi', hvorfor ringer du så ikke
> bare til vedkommende? Det virker da noget mere seriøst på mig.

Det har ikke noget med det at gøre!!!
Vi er nogen der bruger E-mail -> SMS til f.eks. at alarmere om E-mails.
Der findes også kalender-programmer som bruger denne praktiske funktion.

Men hvis 1 ud af 3 ikke kommer frem, og en stor del af resten er timer
forsinket, så er det ubrugeligt.

(F)

Fra : Christian Jørgensen

Dato : 02-02-01 14:10

Min kæreste og jeg har tit sammenlignet sms- > email-tiden. Hun har Sonofon
og jeg har Mobilix. I 98% af tilfældende kommer beskeden meeget før på min
(mobilix), og mange gange kommer beskeden aldrig frem til hendes.
SONOFON - Fiks jeres lort! ¤/#%#

Mvh
Christian