Danske karakterer i filnavne ved pakning v~
Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 09-02-02 17:15

Hej

Jeg sidder og knokler med et lille backup program. Det skal bl.a.
kunne zippe backup'en (så det er lettere at brænde til CD osv.).
Jeg er stødt på et problem med filnavne, som indeholder danske
karakterer (æ,ø,å,Æ,Ø,Å). Disse filer bliver godt nok zippet helt
fint, men de danske karakterer bliver erstattet med "underlige tegn".
Det er ikke så fedt, hvis backup'en skal pakkes ud igen og restores.

Er der nogen, som kan komme på en "workaround", så jeg kan beholde de
danske karakterer?

Platform: JDK 1.2.2 på Windows 2000

Kodesnippet:
String zipname = sourcefile.getName();
ZipEntry entry = new ZipEntry(zipname);
zipstream.putNextEntry(entry);
(forsætter nu med at zippe filen)

mvh
Karl Peder

Fra : Frederik Hansen

Dato : 10-02-02 21:20

Hej Karl Peder

Se på java bug parade, bug 4244499.

Iøvrigt så ser det ud for mig, at hvis du bruger java til at pakke ud
igen, så bliver filnavnene rigtige, men hvis du bruger f.eks et zip
tool, så går det galt?

--
Venlig hilsen

Frederik Hansen

Sun Certified Programmer
for the Java(tm) 2 Platform

email : frederik@roirex.dk
www : www.roirex.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-02-02 23:37

Frederik Hansen <frederik@roirex.dk> writes:

> Iøvrigt så ser det ud for mig, at hvis du bruger java til at pakke ud
> igen, så bliver filnavnene rigtige, men hvis du bruger f.eks et zip
> tool, så går det galt?

Ligner det UTF-8 tegn? Mange "Ã" tegn?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 11-02-02 19:43

On 10 Feb 2002 23:36:50 +0100, thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

>Ligner det UTF-8 tegn? Mange "Ã" tegn?
>--

Jeg giver lige et par eksempler, med de korrekte filnavne i parantes -
hvis ellers karaktererne slipper "korrekt" forkert igennem news..
Håber det kan bidrage til en løsning:
-----
+ÿkonomi      (Økonomi)
Ans+©g         (Ansøg)
5+Ñr2001.doc      (5år2002.doc)
B+ªverlejr 2001.doc   (Bæverlejr 2001.doc)
-----

mvh
Karl Peder

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-02-02 23:00

kpo@mail1dotstofanetdotdk (Karl Peder Olesen) writes:

> [...]
> Ans+©g         (Ansøg)
> 5+Ñr2001.doc      (5år2002.doc)
> B+ªverlejr 2001.doc   (Bæverlejr 2001.doc)

Det siger mig ikke lige noget. Kan du lave et minimalt eksempel og
smide i dk.binær?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 12-02-02 18:19

On 11 Feb 2002 23:00:19 +0100, thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn
Andersen) wrote:

<snip>

>Det siger mig ikke lige noget. Kan du lave et minimalt eksempel og
>smide i dk.binær?
>
>--
> Thorbjørn Ravn Andersen
> http://unixsnedkeren.dk

Et andet svar i tråden henviser til:
http://developer.java.sun.com/developer/bugParade/bugs/4244499.html

Den bug, som der beskrives, er netop det jeg oplever. Jeg tror at jeg
indstiller mig på at leve med problemet indtil videre - eller lader
være med at zippe med Java.

Ellers tak for hjælpen/interessen

mvh
Karl Peder

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 11-02-02 19:38

On Sun, 10 Feb 2002 21:20:06 +0100, Frederik Hansen
<frederik@roirex.dk> wrote:

>Se på java bug parade, bug 4244499.
>
>Iøvrigt så ser det ud for mig, at hvis du bruger java til at pakke ud
>igen, så bliver filnavnene rigtige, men hvis du bruger f.eks et zip
>tool, så går det galt?

Java bug parade - snakker vi her om sun's side? Jeg fik mig
registreret og loggede ind, men søgning på bug nr. 4244499 gav intet
resultat.

Jeg har iøvrigt ikke forsøgt at udpakke med Java. Ideen er at pakke en
backup automatisk. Til udpakningen (håber iøvrigt aldrig at det bliver
nødvendigt ) vil jeg egentlig gerne bruge mit sædvanlige zip
værktøj (det i Windows Commander).

Iøvrigt har jeg siden installeret JDK1.3.1 - men kører stadig med
1.2.2 runtime - (Netbeans, som jeg har lige har installeret kræver
JDK1.3, mens Internet explorer ikke vil leve med denne som runtime).
Det giver ingen ændring ift. JDK1.2.2, som jeg før skrev jeg kørte med

mvh
Karl Peder

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 11-02-02 22:45

"Karl Peder Olesen" <kpo@mail1dotstofanetdotdk> wrote in message

> Java bug parade - snakker vi her om sun's side? Jeg fik mig
> registreret og loggede ind, men søgning på bug nr. 4244499
> gav intet resultat.
Et direkte link
http://developer.java.sun.com/developer/bugParade/bugs/4244499.html

--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Karl Peder Olesen

Dato : 12-02-02 18:21

On Mon, 11 Feb 2002 22:44:56 +0100, "Mikkel Bundgaard"
<mikkelbu@teliamail.dk> wrote:

>"Karl Peder Olesen" <kpo@mail1dotstofanetdotdk> wrote in message

>Et direkte link
>http://developer.java.sun.com/developer/bugParade/bugs/4244499.html
>
>--
Det er netop mit problem. Og siden det ikke ser ud til at SUN har
tænkt sig at gøre noget ved det, så tror jeg at jeg lever med det
indtil videre. Jeg kan jo godt pakke zip-filen ud igen (med zip under
Windows Commander) - bortset fra de forkerte filnavne. Og siden det er
til backup, så gør det ikke så meget at det tager lidt tid at omdøbe
filnavne mv.

Kort sagt: Jeg giver op... (indtil videre)

PS: Problemet er også rapportet som bug 4415377.

mvh
Karl Peder