Gider ikke at spise
Fra : Søren Petersen

Dato : 09-02-02 17:29

Hej allesammen, håber I kan give mig lidt hjælp

Min hund - en labrador - kan ikke finde ud af at han godt må spise ved
kommandoen "værsgo", som han altid har gjort. Der er ingen tvivl om at han
gerne vil spise maden, men han tør ikke.

Det hænger sikkert sammen med at han for nogle dage siden begyndte at spise
før han fik lov, hvilket resulterede i en "fyyh" fra mig. Så gik der nogle
dage uden problemer, men pludselig vil han ikke spise maden i skålen. Jeg
kan sagtens smide maden ud på græsplænen, og så spiser han den også, men jeg
håber nogen har et råd til hvad jeg kan gøre, da det er lidt frustrerende.
Så snart jeg tager noget af maden op i hånden og siger værsgo, så spiser han
det også, men så længe det ligger i skålen så tør han simpelthen ikke nærme
sig skålen, selvom han er temmelig interesseret i at spise maden (piver og
går konstant frem og tilbage - som han plejer).

Mvh.
Søren Petersen

Fra : S. E

Dato : 09-02-02 20:02

Hej Søren

Jeg tror desværre ikke at din hunds problemer har noget at gøre med at den,
fordi du har sagt "fy" ikke tør spise.

Jeg har tidligere lagt et indlæg om operation af mandler hos hund - det har
du sikkert ikke set og jeg ved overhovedet heller ikke om din hunds
problemer ligner min hunds.
Nu får du alligevel historien.
For et par måneder siden ville min hund James, pludselig ikke spise sin mad
af skålen. Han er 6 år gammel og har altid haft stor motivation for at
spise - en hund som aldrig efterlod sig mad i skålen. Pludselig gik han ikke
til skålen med samme iver, som han plejede. Han begyndte stå og skubbe
underligt til sin madskål meget fortvivlet i
stedet for at spise. Han så meget usikker og underlig ud og jeg kunne
ikke afkode, hvad det handlede om umiddelbart. Jeg skiftede foder,
blødte det op etc. - og lige meget hjalp det. Det eneste der kunne gøre en
forskel, var netop også foder fra hånden eller en tilfældig godbid, jeg
tabte på gulvet. Det virkede som om, at han havde stor motivation for at
spise - altså appetit og kunne nogen gange ligefrem
gø og pive af skålen, som om han gerne ville spise, men som om noget
forhindrede ham i det. Måske smerte??
Jeg følte jeg mig efterhånden mere og mere sikker på, at kunne udelukke, at
det skulle handle om noget adfærdsmæssigt, kræsenhed eller lignende.
Min hund er trænet til et specifikt formål, og det firma jeg arbejder for,
afholder derfor mine dyrlægeomkostninger, når jeg anvender deres dyrlæge.
Jeg opsøger derfor denne som checker mund og hals ved at kigge på disse og
siger at
det er mandlerne, der er frygtelig hævede. Dette skulle tilsyneladende være
årsagen til at han har problemer med at spise. Han giver en pencilinkur og
siger, at hvis ikke den hjælper - giver vi en mere, hvorefter vi fjerner
mandlerne, hvis ikke der er bedring. Det finder jeg umiddelbart trøst i og
den første pencilinkur tager da også smerterne for min hund, da han hurtigt
vender tilbage til sin madskål, med samme iver som han har gjort i 6 år.
3-4 uger efter er den gal igen og vi giver en kur mere, uden at dyrlægen har
set ham. Denne tager igen smerterne. Efter 3 uger er den igen gal igen. Jeg
ringer nu til denne dyrlæge og har en mærkelig samtale med dennes kone, om
hvorvidt dyrlægen har tid til så at fjerne hundens mandler, nu hvor det
ligesom var det, vi var noget til. Vi finder heldigvis ikke ud af noget, da
samtalen ikke rigtig kører. Jeg har hele
tiden undret mig over det med at fjerne mandler hos en hund, idet jeg aldrig
har hørt om dette i mine år som aktiv hundeejer / fører. Og måske stillet
lidt spørgsmålstegn ved "diagnosen"....? Så derfor ringer jeg til en
anden dyrlæge, for at få dennes vurdering, mens jeg venter på at blive
ringet op af den første dyrlæge. Denne nye dyrlæge har så umiddelbart en
anden vurdering af sagen og ønsker at tage nogle blodprøver og gennemchecke
hunden for at stille en diagnose. Vi har en lang snak frem og tilbage og jeg
beslutter mig for at se denne dyrlæge. Hun konstaterer efterfølgende at det
intet har med mandlerne at gøre, eftersom disse så fine ud. Derimod har
han en hævelse i lymfekirtlerne ved halsen. Tilsyneladende årsagen til at
han har problemer med at spise.
James fik taget en blodprøve som jeg efterfølgende har fået svar på. Den
eneste ubalance der var, var i forholdet mellem røde og hvide blodlegemer,
hvilket tyder på en eller anden infektion. Han er nu på en bredspektret
antibiotikakur.
Så derfor vil jeg blot råde dig til at få din Lab undersøgt på kryds og på
tværs hvis dens adfærd bliver ved med at være underlig. Jeg har haft meget
dårlig samvittighed over, at jeg var så længe om at handle på det, mens min
hund bare har gået rundt og faktisk haft smerter. Hører gerne fra dig - om
hvordan det går.

Mange hilsner og god weekend
Sharon

Fra : Søren Petersen

Dato : 19-02-02 18:35

Tak for svarene

Jeg har i de sidste mange dage stille og roligt startet op igen med at spise
af skålen. Jeg tror stadig han har en eller anden traume over den madskål,
eller hvornår tilladelsen til at spise falder.

Jeg fandt ud af at han godt ville spise af hånden (nede i madskålen) - så de
første par dage hældte jeg skålen fuld, og tog nogle håndfulde op og sagde
værsgo, og der spiste han med samme vellyst som før i tiden. Så fandt jeg ud
af at han også godt ville spise af skålen hvis der bare lå 3-4 stykker
tørfoder. Så det har jeg udvidet stille og roligt, og lige nu spiser han 1
dl. ad gangen, men han skal dog lige startes op med 3-4 stykker tørfoder.
Til sidst hælder jeg 2 dl i, uden problemer. Så jeg er ret sikker på at det
er et spørgsmål om tid, så han igen er sikker på at det er helt i orden at
han spiser af skålen.

Mvh.
Søren Petersen

Fra : Elin

Dato : 22-02-02 18:58

Hvis en hund i en periode ikke vil spise, kan det hjælpe at hælde lidt
lunken bouillon over foderet. Du kan også prøve med lidt leverpostej opløst
i lunkent vand.

Venlig hilsen
Elin

Søren Petersen <spet98@musik.auc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a4u2l7$1fb$1@sunsite.dk...

Fra : maskin03

Dato : 01-03-02 10:21

Har du prøvd med B-vitaminkonsentrat dette er noe som du kan kjøpe på en zoo
foretning og det hjelper på hundens apetit.
Hilsen Bjørn V
Elin <elimosa@worldonline.dk> skrev i
meldingsnyheter:yQvd8.4895$PE.158978@news000.worldonline.dk...

Fra : Rikke Vang Olsen

Dato : 10-02-02 19:03

Jeg tror jeg ville starte nogenlunde således: (Forudsat at det ikke er noget
sygdomsmæssigt naturligvis)

Da han gerne vil spise af hånden så tage noget af det op og rose når han
spiser - måske fodre på den måde et par gange.
Efterhånden flytte dig helt hen ved siden af skålen (Jeg ville sidde på
gulvet så jeg i hvert fald ikke kom til at læne mig truende ind over hunden
af vanvare - det er ikke lige det han har brug for lige nu)
Stadig med ros hver gang han spiser af hånden vil jeg flytte hånden tættere
på skålen så han til sidst må komme helt hen til skålen og med næsen næsten
nede i den (Stadig spise af din hånd og stadig bruge meget ros)
Hvis du bruger værsgo kommando før han må spise så endelig ikke trække den
så han skal se på maden et stykke tid før han får lov - sig værsgo samtidig
med at du tager maden op i hånden.
Når han spiser af hånden som er lige over skålen så lad endelig værsgo
kommandoen gælde foderet i skålen hvis han viser initiativ og begynder at
spise derfra af sig selv.
Når han så er begyndt at spise af skålen af sig selv igen - ville jeg være
hurtig med værsgo kommandoen et stykke tid - lad den komme samtidig med at
du sætte skålen ned eller umiddelbart efter.
Jeg tror bestemt du kan få ham til at spise af skålen i løbet af en uges tid
*S*

Rikke Andersen