Hjælp til en begynder :-)
Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 16:02

Hej,

Jeg vil skrive en sætning som binære værdier.
Altså først køre bogstavet i gennem ord() og derefter decbin().

Det bliver noget i denne stil:
$a = ord("a");
$ab = decbin($a);
$b = ord("b");
$bb = decbin($b);
echo "$ab \n";
echo "$bb \n";

Jeg synes bare, det er meget at skrive for så lidt.
Er der ikke en nemmere måde at gøre det på, hvis man har mange bogstaver?

Ps. Hvorfor laver \n ikke linieskift? Det bliver kun til et mellemrum her.

På forhånd tak.

--
Best regards / Mes meilleures amitiés / Med venlig hilsen
Andreas Kryger Jensen

Fra : Dennis T.

Dato : 09-02-02 16:24

Andreas Kryger Jensen wrote:
> Ps. Hvorfor laver \n ikke linieskift? Det bliver kun til et mellemrum her.

Fordi, hvis du ser det i en browser, så er <BR> et linieskift.

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 16:31

> Fordi, hvis du ser det i en browser, så er <BR> et linieskift.
Vil det sige, at man ikke kan bruge \n til at lave linieskift i en browser?

Skal man så gøre sådan?
echo $ab;
echo "<br>";
echo $bb;

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-02-02 16:49

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> wrote in message
> Vil det sige, at man ikke kan bruge \n til at lave linieskift i en
browser?

Det er jo html du arbejder med.
Linjeskift vises ikke (kun i enkelte tilfælle), men kan gøre koden lettere
at læse.
Almindeligt linjeskift laves med <br>.

> Skal man så gøre sådan?
> echo $ab;
> echo "<br>";
> echo $bb;

Ja, fx.
Jeg kunne fx. finde på at gøre sådan her:

echo "$ab<br>\n";
echo $bb;

Mit \n-linjeskift er for at gøre den genererede html pænere, man bør ikke
kunne se forskel i browseren.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 17:05

> [...]
>
> Det er jo html du arbejder med.
> Linjeskift vises ikke (kun i enkelte tilfælle), men kan gøre koden lettere

Jo, det ved jeg godt, men i boget "Start på PHP" så der, at
\n laver en ny linie. Det troede jeg så også gjaldt i html, men jeg kan da
også
bare bruge <br>.

Tak for hjælpen.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-02-02 18:21

> Jo, det ved jeg godt, men i boget "Start på PHP" så der, at
> \n laver en ny linie. Det troede jeg så også gjaldt i html, men jeg kan da
> også bare bruge <br>.

Det er et definitions-spørgsmål. :)

echo "Linje 1\nLinje 2\nLinje 3";

Prøv så at kigge i selve kilden, så kan du se linjeskiftene. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 18:56

> Det er et definitions-spørgsmål. :)
>
> echo "Linje 1\nLinje 2\nLinje 3";
>
> Prøv så at kigge i selve kilden, så kan du se linjeskiftene. :)

Nå på den måde. Nu forstår jeg det.

Tak.

Fra : [5220]Maciek

Dato : 06-04-02 12:55

er det en god bog at starte med hvis man er nybegynder?
/maciek

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-02-02 16:54

> [...]
>
> Jeg synes bare, det er meget at skrive for så lidt.
> Er der ikke en nemmere måde at gøre det på, hvis man har mange bogstaver?

Fx. sådan her:

$string = "ab";
$length = strlen($string);
for ($i=0; $i<$length; $i++) {
echo decbin(ord($string[$i]))." <br>\n";
}

Eller newbie-versionen:

$string = "ab"; // Strengen der skal vises
$length = strlen($string); // Find antal tegn i strengen
for ($i=0; $i<$length; $i++) { // Gennemgå strengen ét tegn af gangen
$bogstav = $string[$i]; // Hent et bogstav
$dec = ord($bogstav); // Find værdi i decimaler
$bin = decbin($dec); // Konverter til binær
echo "$bin <br>\n"; // Udskriv med et mellemrum og et linjeskift.
}

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 17:18

> $string = "ab";
> $length = strlen($string);
> for ($i=0; $i<$length; $i++) {
> echo decbin(ord($string[$i]))." <br>\n";
> }

Det var godt nok smart.

Jeg har lige et par spørgsmål:
$string[$i]: vil det sige, at du finder det bogstav i $string, der
svarer til det nummer der er kommet til i for-løkken?
Er det et array? I så fald, lavet det automatisk af for-løkken?

$i<$length: $length skulle være være lig 2. Det vil sige, at for-løkken
løber fra 0 til og med 1? Det er jo skarp mindre end 2.

Fra : Jonas Delfs

Dato : 09-02-02 17:22

"Andreas Kryger Jensen" <xylofonius@hotpop.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har lige et par spørgsmål:
> $string[$i]: vil det sige, at du finder det bogstav i $string, der
> svarer til det nummer der er kommet til i for-løkken?

Ja.

> Er det et array?

Nej, det er en streng, men hvert bogstav kan tilgås som var det et array.

> $i<$length: $length skulle være være lig 2. Det vil sige, at for-løkken
> løber fra 0 til og med 1?

Ja. Array-indexes starter ved 0.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 17:31

> Nej, det er en streng, men hvert bogstav kan tilgås som var det et array.
Smart!

> Ja. Array-indexes starter ved 0.

Vil det sige, at hvis $string = "php er sjovt",
ville strlen($string) være 12 og
for-løkken løbe fra 0 til 11?

Fra : Jonas Delfs

Dato : 09-02-02 18:20

> Vil det sige, at hvis $string = "php er sjovt",
> ville strlen($string) være 12 og
> for-løkken løbe fra 0 til 11?

Ja, fra 0 til og med 11.

--
Mvh./Best Regards
Jonas Delfs, http://delfs.dk

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 18:57

> Ja, fra 0 til og med 11.

Ok - så blev jeg det klogere.

Tak.

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-02-02 18:25

> Vil det sige, at hvis $string = "php er sjovt",
> ville strlen($string) være 12 og
> for-løkken løbe fra 0 til 11?

Yeps. :)
(med det forbehold, at jeg ikke har talt bogstaver)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Andreas Kryger Jense~

Dato : 09-02-02 18:57

> Yeps. :)
> (med det forbehold, at jeg ikke har talt bogstaver)

Det skulle gerne passe.

Tak for hjælpen.