Float positionering, scroll og højde i Net~
Fra : Rasmus Rasmussen

Dato : 09-02-02 15:43

Jeg har et lille problem med et site, jeg bygger på.

Jeg bruger CSS float til at positionere to spalters tekst inde i
en div. Højden på denne div er 100%, men hvis siden bliver så
lang, at der kommer scrollbar på, så stopper div'en ved bunden af
første skærmbillede i Netscape.

Det betyder at min sidespalte, som er positioneret til højre,
falder ned under hovedteksten (som i øvrigt pludselig også er
uden baggrund).

Er der nogen som kan fortælle mig, hvordan jeg løser det problem?

Som sagt opstår det kun i Netscape. Jeg har testet på IE 5.5 og
Netscape 6.0 (PC).

Stylesheet: http://www.acutecut.com/acutestyle.css

På forhånd tak for hjælpen,
- Rasmus Rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-02-02 17:47

Hej Rasmus

Rasmus Rasmussen wrote:
> [...]
> en div. Højden på denne div er 100%, men hvis siden bliver så
> lang, at der kommer scrollbar på, så stopper div'en ved bunden af

Dette vil jeg tro er korrekt opførsel ifølge W3C standarden. De 100%
referer til højden af dit browser-vindue (content-area), så det er nok
meningen det skal opføre sig sådan. Måske IE6 der skulle følge W3C
standarderne bedre end IE55, også opfører sig ligesom N6 i dette
tilfælde ? (jeg ved det ikke, men gætter).

Du kan evt. prøve at bruge style "min-height: 100%;", men jeg ved ikke
hvilke browsere den er understøttet af.

En anden mulighed er at undlade at sætte højden i HTML/CSS koden, men
sætte den dynamisk (med Javascript/DHTML) efter siden er loadet. Du kan
så sætte height til 100% hvis indholdet fylder mindre end der er plads til.

Du kan også sætte en style "height: 100%; overflow: auto;" på din DIV.
Det vil sætte en scrollbar på når det er nødvendigt. Men ved ikke om du
synes det er en æstetisk acceptabel løsning.

> Det betyder at min sidespalte, som er positioneret til højre,
> falder ned under hovedteksten (som i øvrigt pludselig også er
> uden baggrund).

Sker ikke i min Mozilla 0.9.8 og Netscape 6.21, eller også forstår jeg
bare ikke hvad du mener.

Mvh. Stig
stig@rockland.dk
* Bedre (D)HTML ? --> http://www.rockland.dk/stig/upghtml.html *

Fra : Stig Nygaard

Dato : 09-02-02 18:50

Hej Rasmus

Jeg fik en mystisk fejl da jeg ville se mit tidligere svar. Ved ikke om
det er generelt problem, eller bare hos mig, men i hvert fald poster jeg
lige endnu engang...

Fra : mola

Dato : 09-02-02 19:12

"Rasmus Rasmussen" <rasmus@theprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en div. Højden på denne div er 100%, men hvis siden bliver så
> lang, at der kommer scrollbar på, så stopper div'en ved bunden af

Drop højdeangivelserne.

> [...]
>
> Er der nogen som kan fortælle mig, hvordan jeg løser det problem?
>
> Som sagt opstår det kun i Netscape. Jeg har testet på IE 5.5 og

Det opstår også i Opera 6. Det er fordi du faktisk ikke har EN sidespalte,
men FLERE (hver "barhead"- og "bar"-div).

Du er nødt til at lave en div der omkranser dine "bar"- og
"barheads"-div'er. Denne nye div kan du så "floate", men "float" skal så
samtidig fjernes fra førnævnte div'er.

Burde løse dit problem.

Og så bør du nok rette din "Tech-Spec" til noget i retning af:

"... If this page looks like shit - blame the creator..."

mvh
mola