Abit BX133- hvor hurtig Celeron CPU ?
Fra : petersen_michael

Dato : 09-02-02 13:04

jeg kan sætte multiplier til 11 og FSB til 133 MHz

men Celeron CPUerne "plejer" at være multiplier locked :-/

så med mindre jeg kan få en Celeron 1100 til at kører 11*133
så kommer jeg vel ikke højere op, end de 1100 ?

eller er der håb med en ny BIOS ? altså højere multiplier ?

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : MVP

Dato : 10-02-02 12:05

Hey Michael

Da dit Abit er bestykket med BX chipsættet, kan du ikke bruge de nyere
FC-PGA Celly'ere - jeg mener PPGA-typen ikke når højere op end 533 Mhz
Skal du have mere hastighed, skal du skifte til en PPGA - P3 CPU, men igen
når du ikke de teoretiske 1100 Mhz, da standarden også her blev ændret til
FC-PGA, hvilket betyder andre benforbindelser og core spændinger..

Mads

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> wrote in
message news:3c651034$0$22342$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : petersen_michael

Dato : 10-02-02 13:57

MVP skrev i meddelelsen ...

> [...]
til
>FC-PGA, hvilket betyder andre benforbindelser og core spændinger..

jeg bliver nødttil at korigerer dig

ABIT BX 133 er et FC-PGA board, beregnet for Celery 300-733 FSB 66MHz
og P3 op til 1G FSB 100MHz ( det var de CPUer der var fremme, da
manualen blev trykt )

pt kører jeg med en Celeron 700 MHz

generelt må jeg give dig ret mht. BX boards, men Abit BX 133
kan dels kører FSB 133 MHz, dels er det socket 370, og multiplieren går
op til 11 X

men jeg ønsker at finde en måde, hvor jeg kan nå en højere multiplier
( over 11) eller få en celery, til at kører stabilt ved 133MHz FSB

hvad er kravene for at kører "Tualatin" CPUer ?

Fra : MVP

Dato : 10-02-02 15:41

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemaage.mail.tele.dk> wrote in
message news:3c666e26$0$260$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> jeg bliver nødttil at korigerer dig

Det er ok...

> ABIT BX 133 er et FC-PGA board, beregnet for Celery 300-733 FSB 66MHz
> og P3 op til 1G FSB 100MHz ( det var de CPUer der var fremme, da
> manualen blev trykt )

Ok, jeg har forsket lidt i det, og jeg har tilsyneladende blandet FC-PGA1 og
2 sammen, det beklager jeg.
-Jeg skiftede til AMD platformen på det tidspunkt, og har ikke rigtig fulgt
med udviklingen i S 370-regi siden.

> [...]
>
> men jeg ønsker at finde en måde, hvor jeg kan nå en højere multiplier
> ( over 11) eller få en celery, til at kører stabilt ved 133MHz FSB

Jeg vil tro (med mit gamle Abit BP6 i tankerne) at du stadig kan downloade
reviderede BIOS opdateringer, og derved muligvis kan få højere multiplier -
dette kunne jeg ihvertfald...men tjek deres site ud, Abit er flinke til at
supporte selv deres udgået modeller.

> hvad er kravene for at kører "Tualatin" CPUer ?

Sikkert et MB med FC-PGA2 socket - der findes adaptorer, men de virker vist
ikke tilfredsstillende - dual drift er ihvert fald udelukket (igen mht BP6)

Mads

Fra : petersen_michael

Dato : 10-02-02 18:32

MVP skrev i meddelelsen ...

>Ok, jeg har forsket lidt i det, og jeg har tilsyneladende blandet
FC-PGA1 og
>2 sammen, det beklager jeg.

helt ok

> [...]

multiplier -
>dette kunne jeg ihvertfald...men tjek deres site ud, Abit er flinke til

jepser, havde selv BP6 før jeg skiftede til BX133
( BP6 er jo igen en tidligere S370 PPGA, ikke at forveksle med FCPGA )

ok

Fra : orbital

Dato : 10-02-02 14:59

On Sat, 9 Feb 2002 13:03:53 +0100, "petersen_michael"
> [...]

>så kommer jeg vel ikke højere op, end de 1100 ?
>
>eller er der håb med en ny BIOS ? altså højere multiplier ?

ja, mon ikke. ZM6 har da op til 12x i bios.

Nyeste bios er fra maj 2001:
http://www.abit.nl/

abit bx133-raid

alletiders bundkort !!

Pas på ikke at købe de tualatin baserede celerons, som er med 256
kbyte cache, for de kan ikke køre. De kræver fcpga2.

Du skal også være opmærksom på at agp porten bliver på divider 2/3
helle vejen op fra fsb 100. Så ved 133 kører agp 89 MHz. Voodoo3
kortene og nyere kan køre hermed, og en del geforce kort kan også,
samt alle radeons.

Du må se i øjnene at celerons for fsb 100 (og ej tualatin) topper
omkring 1250-1350 MHz. Chancerne er derfor gode med en celeron 900,
for 9x133=1200. Jeg har prøvet 2 stk. af dem. Den første sl5mq kører
9x133 ved 1.85 volt, hammerstabilt. Den anden skal have 2.2 volt (det
kan lade sig gøre med en slocket). Det vil jeg ikke byde den, så jeg
kører denne ved 9x124 ved 1.85 volt. Men fsb 133 er langt mere
optimalt for både ram og pci, hvis det virker.

mvh

John

Fra : petersen_michael

Dato : 10-02-02 18:27

orbital skrev i meddelelsen ...

>ja, mon ikke. ZM6 har da op til 12x i bios.

okie, jeg har set at jeg kan få en ny BIOS, der står bare ikke noget
om hvilke features, den indeholder..

men jeg må jo nok prøve lykken..
føler mig ikke helt tryk, ved at flasche BIOS, har hørt mange historier
om at
det er gået galt :-/

>Pas på ikke at købe de tualatin baserede celerons, som er med 256
>kbyte cache, for de kan ikke køre. De kræver fcpga2.

jeg lurer lidt på et ABIT ST6
http://prices.maximumpc.co.uk/hardware/pricemagnifier.asp?productid=2610
76&categoryid=MOBO
siger at det er FCPGA2..
men hvorfor f. står der i manualen at den kun kan tage 512MB RAM ?!?
der er jo plads til 3 moduler a´256 MB = 768 MB ( det benytter jeg nu )
men multiplier går op til 16 x ~

> [...]
>helle vejen op fra fsb 100. Så ved 133 kører agp 89 MHz. Voodoo3
>kortene og nyere kan køre hermed, og en del geforce kort kan også,

jeg har et Matrox G400 Dual 32MB

> [...]
>for 9x133=1200. Jeg har prøvet 2 stk. af dem. Den første sl5mq kører
>9x133 ved 1.85 volt, hammerstabilt. Den anden skal have 2.2 volt (det

hvad er en slocket ?

>Det vil jeg ikke byde den, så jeg
>kører denne ved 9x124 ved 1.85 volt. Men fsb 133 er langt mere
>optimalt for både ram og pci, hvis det virker.

okie

--
ttp://www.petersensweb.dk

Fra : Lars

Dato : 10-02-02 23:19

On Sun, 10 Feb 2002 18:26:57 +0100, "petersen_michael"
> [...]

>76&categoryid=MOBO
>siger at det er FCPGA2..
>men hvorfor f. står der i manualen at den kun kan tage 512MB RAM ?!?

Fordi den bruger i815ep chipset og det kan max bruge 512MB.

>der er jo plads til 3 moduler a´256 MB = 768 MB

Nej, der er plads til op til tre moduler som tilsammen max må
være på 512MB. Du kan heller ikke bruge 512MB moduler i det.

> ( det benytter jeg nu )

Ja, på et 440BX-board.

vh
--
Lars,
<http://home3.inet.tele.dk/hgaarde/>

Fra : petersen_michael

Dato : 11-02-02 16:04

Lars skrev i meddelelsen
<3c66f200$0$17221$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Fordi den bruger i815ep chipset og det kan max bruge 512MB.

tak for info, så fik jeg det bræt sorteret fra