IP numre !!??
Fra : Sille Jensen

Dato : 08-02-02 18:04

Hmm, nu bliver jeg nødt til at spørge lidt dumt, men ellers får man jo
ikke noget at vide :)

Nogle steder bliver der refereret til IP adresser, og nu ville jeg
gerne vide, hvordan man får dem vist!

Jeg bruger grupperne via Google.com, og der ser man ikke disse!

Tak, MVH Sille

Fra : Jesper Harder

Dato : 08-02-02 18:39

sille@jensen.sh (Sille Jensen) writes:

> Nogle steder bliver der refereret til IP adresser, og nu ville jeg
> gerne vide, hvordan man får dem vist!
>
> Jeg bruger grupperne via Google.com, og der ser man ikke disse!

Når du har valgt en artikel på Google, kan du trykke på linket "Original
format", så kan se alle headere, bl.a. IP adressen hvis artiklen
indeholder en. Fx

<http://groups.google.com/groups?selm=3C615BE0.45083C6A%40jeppesn.dk&output=gplain>

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 08-02-02 18:47

sille@jensen.sh (Sille Jensen) writes:

> Hmm, nu bliver jeg nødt til at spørge lidt dumt, men ellers får man jo
> ikke noget at vide :)

Der er ingen dumme spørgsmål. Det er naturligvis ikke helt sandt, men
tæt nok på :) Det her er ikke dumt, men kunne bruge lidt mere information
om hvad det præcist er du ønsker at opnå...

> Nogle steder bliver der refereret til IP adresser, og nu ville jeg
> gerne vide, hvordan man får dem vist!

Først lidt om IP adresser og deres sammenhæng med domænenavne.

Internet er baseret på IP protokollen[1]. IP bruges til at route
pakker fra en maskine på internettet til en anden. Den eneste måde
at give adressen på en maskine er som et 32bit tal. Fordi tal mellem
0 og ca. 4 milliarder er svære at huske bliver de ofte skrevet som
fire 8bit tal, altså tal mellem 0 og 255, med punktummer imellem.
Dette kaldes på engelsk for "Dotted Quad" notation, og det er det
der ofte menes med IP adresser. Eksempler er 172.16.64.4, 212.10.10.4
eller lignende.

Nu er selv dotted quad notationen ikke særlig intuitiv, så derfor
er der lagt et niveau ovenpå som kan oversætte mellem domænenavne og
ip adresser, det der omtales som DNS, Domain Name Service. Din internet
udbyder har en DNS server kørende som din computer bruger til at oversætte
mellem domænenavne som foo.bar.com og IP adresser.

Så når du spørger hvordan man viser IP adresser, så må genspørgsmålet være:
Hvilke IP adresser :)

> Jeg bruger grupperne via Google.com, og der ser man ikke disse!

Hvis du er interesseret i at se IP adresser i Usenet(nyhedsgruppe)-
indlæg, så er det nok i headeren på indlægget at de står. Jeg kender
ikke Google's nyhedviser, men hvis den kan vise dem så led efter noget
der siger "show headers".

> Tak, MVH Sille

Håber det hjælper på en eller anden måde :)
/L 'For meget information? Hah! Um-possible!'

[1] Dobbeltkonfekt, lige som LCD display. IP står for Internet Protocol.
Men det lyder altså bedre.