Forkølelse
Fra : Tue Lehn-Schiøler

Dato : 08-02-02 17:48

Hvordan kan det være at man bliver forkølet af at sidde i træk?

Tue

Fra : Sven Nielsen

Dato : 10-02-02 16:39

In article <3C64014E.92ECB9F0@worldonline.dk>, tuels@worldonline.dk
says...

> Hvordan kan det være at man bliver forkølet af at sidde i træk?

Det gør man faktisk ikke. Man bliver forkølet af at blive smittet med en
virus, der giver forkølelse.

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.

Fra : Jes Hansen

Dato : 09-02-02 16:55

> Det gør man faktisk ikke. Man bliver forkølet af at blive smittet med
en
> virus, der giver forkølelse.

....men det hjælper sikkert ikke at sidde i træk, for så skal kroppen jo
bruge en masse krudt på at holde på varmen i stedet for at bekæmpe
virus.

Med venlig hilsen

Jes Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-02 20:27

Jes Hansen skrev:

>...men det hjælper sikkert ikke at sidde i træk, for så skal kroppen jo
>bruge en masse krudt på at holde på varmen i stedet for at bekæmpe
>virus.

Vi går konstant rundt med en eller flere former for forkølelses-
eller influenzabakterier i kroppen.

--
Bertel

Fra : Tue Lehn-Schiøler

Dato : 09-02-02 19:38

> Det gør man faktisk ikke. Man bliver forkølet af at blive smittet med en
> virus, der giver forkølelse.

Det er sikkert rigtigt at man skal smittes med en virus for at blive
forkølet, men er det ikke også rigtigt at det at være udsat for træk
eller pludselige temparatur ændringer øger hvor hårdt man bliver ramt af
forkølelsen.

F.eks bliver jeg altid forkølet, når jeg har for lidt tøj på de første
forårsdage, og også tit når det er rigtig varmt om sommeren, og jeg
futter ud og ind a airconditionerede rum.

Tue

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-02-02 19:58

Tue Lehn-Schiøler wrote:

> F.eks bliver jeg altid forkølet, når jeg har for lidt tøj på de første
> forårsdage, og også tit når det er rigtig varmt om sommeren, og jeg
> futter ud og ind a airconditionerede rum.

Jeg sidder og tænker på, om mon ikke visse forhold kan udtørre -
eller på anden måde belaste - slimhinderne i mund og næse, sådan
at de bliver mere sårbare over for angreb?

--
Peter Knutsen

Fra : Sven Nielsen

Dato : 09-02-02 21:54

In article <3C656C79.A1EEDD38@worldonline.dk>, tuels@worldonline.dk
says...

> [...]
> forkølet, men er det ikke også rigtigt at det at være udsat for træk
> eller pludselige temparatur ændringer øger hvor hårdt man bliver ramt af

Da dette jo er dk.videnskab, er det nok værd at slå fast, at det ikke er
videnskabeligt bevist at kulde og træk forårsager eller forværrer
forkølelse. Der er er heller ikke nogen grund til at forvente at det
skulle virke sådan, da forkølelse er en smitsom virusinfektion, som
smitter gennem dråber i luften fra nys og hoste, og via smitstof som ofte
overføres ved at man får det på hænderne (så vask hænder ofte) og rører
ved en person eller en genstand, som en anden person så rører ved,
hvorefter personen piller sig i næsen eller gnider sig i øjnene.

Med venlig hilsen Sven.
--
Kissmeyer Basic er et system. Det er et godt system.