Texas TI83
Fra : Torben Wridt

Dato : 08-02-02 15:03

Kære NG!
Jeg er muligvis meget O.T., men bær venligst over med mig, ved ikke hvor jeg
ellers skulle henvende mig.
Det drejer sig om brugen af logiske operatorer på den i subj. nævnte regner.
Et eksempel: 7 and 8. Her svarer TI83'eren: 1, hvor det rette svar burde
være 0. Til problemet 7 or 8 svarer den også 1, resultatet burde være 15.
Både Texas' TI68 og den nye TI36X-II svarer "korrekt". Hvad har jeg
misforstået?
En Texas TI89 popper op med en fejlmelding på de nævnte "problemer", det til
trods for, at manualen angiver en syntaks som hedder "heltal1 and heltal2".
Resultatet skulle så blive angivet i den forudvalgte talbase.....suk.

Hvad siger du?

Venligst Torben Wridt.

Fra : Per Abrahamsen

Dato : 08-02-02 15:35

"Torben Wridt" <oz6tw@qsl.net> writes:

> [...]
> være 0. Til problemet 7 or 8 svarer den også 1, resultatet burde være 15.

> Både Texas' TI68 og den nye TI36X-II svarer "korrekt". Hvad har jeg

Umiddelbart lyder det som forskellen på logisk og/eller (&&/||) og
binært og/eller (&/|) i programmeringssproget C.

Når man bruger && eller || regner C i et system hvor 0 betyder falsk
og alt andet end 0 betyder sand. Resultatet af de operatorer er altid
0 eller 1. I det system bliver

"7 && 8 == 1" til "sand og sand = sand"
og
"7 || 8 == 1" til "sand eller sand = sand"

der jo begge er korrekte.

Hvis man bruger binært og/eller får man

(7 & 8 == 0) && (7 | 8 == 15)

som er hvad du forventer.

Fra : Torben Wridt

Dato : 08-02-02 15:43

"Per Abrahamsen" <abraham@dina.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> "7 && 8 == 1" til "sand og sand = sand"
> og
> "7 || 8 == 1" til "sand eller sand = sand"

Hej Per!
Klart nok. Jeg er helt opmærksom på forskellen. MEN: Manualen til TI89 siger
jo, at de indtastede tal omsættes til binære værdier og at der herefter
foretages en bitvis binær "testning", hm.....
Men tak for dit superhurtige svar!

Venligst Torben Wridt.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-02-02 15:57

Per Abrahamsen wrote:

> Når man bruger && eller || regner C i et system hvor 0 betyder falsk
> og alt andet end 0 betyder sand. Resultatet af de operatorer er altid
> 0 eller 1. I det system bliver

Det er netop det TI-83 gør.

Hvis man har samme manual til TI-83 som jeg, fremgår det tydeligt nok
af side 2-28 at det er sådan "and", "or", "xor" og "not(" fungerer.
Hvis du har brug for bitvis og/eller, må du nok programmere det selv.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Torben Wridt

Dato : 08-02-02 15:58

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that

Hej Jeppe!!
Tak for dit svar også...havde desværre ikke manualen indenfor rækkevidde!

Venlig hilsen!
Torben

Fra : Torben Wridt

Dato : 09-02-02 15:53

> [...]
> Jeppe Stig Nielsen <URL:http://jeppesn.dk/>. «
>
> "Je n'ai pas eu besoin de cette hypothèse (I had no need of that

Hej Jeppe!
OK! Jeg må med skam sige, at jeg "troede", at TI83 og 89 ville opføre sig
ens. Egentlig skulle jeg nok ha' henvist til TI89 i subjekt, men jeg regner
ikke med, at den er så udbredt som TI83. Mit egentlige problem er altså med
en TI89 som giver en fejlmelding, og i dens manual fremgår det tydeligt, at
and-funktionen er en bitoperator. At den så måske kan bruges som logisk
testning i egne programmer...., det er en ganske anden sag.
Mvh Torben!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-02 15:57

Torben Wridt skrev:

>Jeg er muligvis meget O.T.

Næ nej, logik - både praktisk og teoretisk - er helt relevant.

> [...]
>være 0. Til problemet 7 or 8 svarer den også 1, resultatet burde være 15.
>Både Texas' TI68 og den nye TI36X-II svarer "korrekt". Hvad har jeg

Det lyder sært i hvert fald.

>En Texas TI89 popper op med en fejlmelding på de nævnte "problemer"

Ikke min som har et par år på bagen. Den regner rigtigt: 0 og 15
henholdsvis.

--
Bertel

Fra : Torben Wridt

Dato : 09-02-02 15:56

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder sært i hvert fald.
>
> Ikke min som har et par år på bagen. Den regner rigtigt: 0 og 15
> henholdsvis.
>
> --
> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Hej Bertel!
Hvis jeg indtaster det nævnte på min TI89 skriver den: "Argument must be a
Boolean expression or integer"! Æhhh....et syvtal og et ottetal er vel
integers, hm...
And-funktionen kan jo findes på flere måder. Dels i "catalog" og dels i
"math" under "test". De virker ens.

Mvh, Torben!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-02 20:23

Torben Wridt skrev:

>Hvis jeg indtaster det nævnte på min TI89 skriver den: "Argument must be a
>Boolean expression or integer"! Æhhh....et syvtal og et ottetal er vel
>integers, hm...

Du har måske en nyere firmware (med en bug) end jeg har?

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-02 16:03

"Torben Wridt" <oz6tw@qsl.net> skrev:

> En Texas TI89 popper op med en fejlmelding på de nævnte
> "problemer",

Med TI89:

7 and 8 = 0
7 or 8 = 15

Altså ingen fejlmeddelelser på en TI89 fra 98 eller 99 dog med
opdateret styresystem. Jeg tror næsten du må gøre noget galt.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Brian Axelgaard

Dato : 08-02-02 18:27

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Med TI89:
>
> 7 and 8 = 0
> 7 or 8 = 15

Sætter du regneren op til at regne på en speciel måde? Jeg har en TI92-II.
Skriver jeg 7 and 8 [enter] skriver den "Error: Argument must be a Boolean
explicit"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-02-02 18:42

"Brian Axelgaard" <axelgaard@mail1.stofanet.dk> skrev:

> Sætter du regneren op til at regne på en speciel måde?

Jeg blev idag nødt til at resette lommeregneren da den gik ned så den
kører med standardindstillingerne.

> Jeg har en
> TI92-II. Skriver jeg 7 and 8 [enter] skriver den "Error: Argument
> must be a Boolean explicit"

Man skulle næsten tro, der var tale om en bug i regnemaskinens
software. Har du version 2.05 af softwaren?

Den kan hentes på
http://epsstore.ti.com/webs/ProdInfo.asp?deptid=163&catid=514&sku=798

Fra : Torben Wridt

Dato : 09-02-02 16:01

> [...]
> kører med standardindstillingerne.
>
> Man skulle næsten tro, der var tale om en bug i regnemaskinens
> software. Har du version 2.05 af softwaren?

Hej Morten!
Se, se....nu bliver det interessant! Min maskine oplyser: "Hardware version
2.0 og software 1.05 fra 6/2-1999". Det kunne måske være svaret på mine
trængsler?! Jeg har forgæves forsøgt at finde en oversigt over "known bugs"
på nettet, men intet held. Har desværre endnu ikke noget link-kabel, men det
kan jeg efterhånden godt fornemme et behov for....
Tak for svar!!
Mvh, Torben W.!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-02-02 20:26

Torben Wridt skrev:

>Se, se....nu bliver det interessant! Min maskine oplyser: "Hardware version
>2.0 og software 1.05 fra 6/2-1999".

Min siger: version 1.00 27/7/1998 (omsat til dansk dato).

--
Bertel

Fra : Torben Wridt

Dato : 12-02-02 09:52

> Min siger: version 1.00 27/7/1998 (omsat til dansk dato).
>
> --
> Bertel
> http://lundhansen.dk/bertel/ FIDUSO: http://fiduso.dk/

Hej igen!
Tak for info!! Jeg vil nu prøve at skrive/ringe til nogle folk i
Texas-koncernen.....
Tak for venlig deltagelse!
Venligst, Torben W.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-02-02 10:01

"Torben Wridt" <oz6tw@qsl.net> skrev:

> Se, se....nu bliver det interessant! Min maskine oplyser:
> "Hardware version 2.0 og software 1.05 fra 6/2-1999". Det kunne
> måske være svaret på mine trængsler?!

I går prøvede jeg rent faktisk "and"/"or" funktionen på en TI89 med den
gamle software og her kom samme fejlmeddelelse som du får. Så jeg tror
næsten det må være sikkert, at der er en fejl i softwaren.