true type fonte
Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 08-02-02 12:31

Hej!
Jeg har et problem. En af mine kunder har en hjemmeside de VIL have fremvist
med en bestemt True Type Font.
Er det muligt automatisk at overføre fonten fra webstedet til klientens
computer? Hvis ja, hvordan? (kode eksempel ville være bedst *GGG*)

Hilsen
Thomas

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-02-02 13:17

Fri, 8 Feb 2002 12:31:16 +0100, skrev "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com>:

>Er det muligt automatisk at overføre fonten fra webstedet til klientens
>computer? Hvis ja, hvordan?

Du kan bruge Microsoft Weft til det, men det vil kun virke i IE.

<http://www.microsoft.com/OpenType/web/embedding/weft3/expert.htm>
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-02-02 14:14

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev

> En af mine kunder har en hjemmeside de VIL have fremvist
> med en bestemt True Type Font.

Som Knud var inde på, så virker Weft det kun i IE.

Det er dig som leverandør der skal rådgive kunden om hvad der
kan lade sig gøre og hvad der er hensigtsmæssigt i en
webproduktion.

Der er kun nogle ganske få skrifttyper folk med sandsynlighed har
installeret - og her kan man så skrive et prioriteret liste:

p{
font-family:verdana,arial,helvetica,sans-serif; /* og så videre */
}

Er fonten ikke installeret, vil det blive vist med browserens default-
skrifttype.

Vil du have overskrifter med en bestemt skrift, kan du med fordel
lave dem med grafik.

--
Allan

Fra : Mikkel Sørensen

Dato : 03-03-02 15:45

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
default-
> skrifttype.
>
> Vil du have overskrifter med en bestemt skrift, kan du med fordel

HeJ

Jeg faldt over dette lille css script....

We can download the font from our site server using Cascading Style
Sheets. So we'll make it right now!

Between the <head> tags, we should place CSS code that looks like this:

@font-face {
font-family: "name";
src: url("http://www.yoursite.com/font_file_name.ttf");
}

Where "name" is obviously the font name, which we will be using in
location of the font on your server. After that we can write normal
text using this font writing HTML code, between the <body> tags, simply
like below:

font</font>

Remember that this is only supported in CSS2 and will not work in older
browsers that use CSS1. However, in older browsers it will not cause
errors because of the @ symbol in front.

- Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-03-02 16:53

Sun, 3 Mar 2002 14:45:02 +0000 (UTC), skrev Mikkel Sørensen
<mikkel@mikkel.net>:

>Jeg faldt over dette lille css script....

Der er bare ingen browsere [1], der understøtter det endnu...

[1] IE, Opera, Mozilla og Netscape, uanset version gør ikke, om
en eller anden eksotisk browser gør ved jeg ikke.

Fra : Allan Vebel

Dato : 03-03-02 23:26

"Mikkel Sørensen" <mikkel@mikkel.net> skrev

> @font-face {
> font-family: "name";
> src: url("http://www.yoursite.com/font_file_name.ttf");
> }

Fint nok med et eksempel, men har du prøvet det?

Jeg har prøvet på http://www.vebel.dk/dialog.htm, som indeholder:

<head>
<title>Skrift</title>
@font-face {
font-family:abbey-medium;
src: url("http://www.vebel.dk/abbey-me.ttf");
}
body{
font-family:abbey-medium;
font-size:50px;
}
</head>
Tekst

Det ser ganske vist ud som om systemet henter fonten - men den bliver bare
ikke vist i de browsere jeg har prøvet. Filen abbey-me.ttf ligger klar - så kan
du jo eksperimentere videre.

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 03-03-02 23:45

Sun, 3 Mar 2002 23:26:26 +0100, skrev "Allan Vebel"
<allan@vebel.dk>:

>src: url("http://www.vebel.dk/abbey-me.ttf");

404

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-03-02 11:17

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> 404

Sorry, der skulle have stået abbey_me.ttf - men det gør ikke sagen
bedre - det virker i hvert fald ikke i IE5.

--
Allan

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 04-03-02 17:45

Mon, 4 Mar 2002 11:16:35 +0100, skrev "Allan Vebel"
<allan@vebel.dk>:

>Sorry, der skulle have stået abbey_me.ttf - men det gør ikke sagen
>bedre - det virker i hvert fald ikke i IE5.

Jeg kender heller ingen browsere, det virker i.