FT-1845 Bråby sogn - Tydning af tekst
Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 08-02-02 04:30

Hej i NG.

Er i fuld gang med indtastning af min anden FT-1845 og kunne godt
bruge gruppens højt kvalificerede assistance til tydning af nogle
rigtig grimme kragetæer.

Har lige lagt 8 små .JPG scans fra ovennævnte FT-1845 ind på

dk.binaer.historie

og spørgsmålene herfra er:

39.jpg - Hvad er Adams B? Peder Andersens første mellemnavn ?

44.jpg - Står der Ditløv Christopher Rung og Heinrich Sander ?
    Også, hvor er disse mennesker født ?

46.jpg - Jeg ser: Th?? Ferdinand Fjelsted - Hvad bydes der på ?

47-1.jpg - Titel mv på Frederik Christian Danneskjold Samsøe og
    Christiane Kaas, hans moster, boende på Gisselfeld.
    Jeg kan kun læse cirka halvdelen af teksten.

47-2.jpg - Christian August ??? og Ane Sophie ??? fød Walther?

50.jpg - Th?? Cordelian? Wilhelm Andreassen ??

51.jpg - Christopher Hernbruth ?? - og hvor er han født ?

58.jpg - Juliane Janette Witgel ??

Alle bud modtages med åbne arme.

Mvh

Ejvind Vestergaard
Toronto

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 08-02-02 08:05

On Thu, 07 Feb 2002 22:29:56 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

> [...]
>
>39.jpg - Hvad er Adams B? Peder Andersens første mellemnavn ?
>
>44.jpg - Står der Ditløv Christopher Rung og Heinrich Sander ?
ja.

>    Også, hvor er disse mennesker født ?
hhv. Holsten og Meklenborg

>46.jpg - Jeg ser: Th?? Ferdinand Fjelsted - Hvad bydes der på ?

jeg mener de to fornavne begynder ens, så måske:

Fred. Ferdinand

>47-1.jpg - Titel mv på Frederik Christian Danneskjold Samsøe og
>    Christiane Kaas, hans moster, boende på Gisselfeld.
>    Jeg kan kun læse cirka halvdelen af teksten.

Geheime Conferentsraad
Besidder af Grevskabet Sams-
øe, Over(reck?)teur for Gissel-
feld adelige Jomfrukloster,
Storkors af Dannebroge
Huusfaders Moster, ?? Stiftsdame paa Walløe Kloster

>47-2.jpg - Christian August ??? og Ane Sophie ??? fød Walther?
Hensler

>50.jpg - Th?? Cordelian? Wilhelm Andreassen ??
Therefius Cordelius

>51.jpg - Christopher Hernbruth ??
ja, det tror jeg.

> - og hvor er han født ?
?? S, Schlesvig

>58.jpg - Juliane Janette Witgel ??
eller Witzel
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Hedvig Pitzner-Jørge~

Dato : 08-02-02 10:22

"Over(reck?)teur for Gissel-
feld adelige Jomfrukloster,#

Overdirekteur for Gisselfeld adelige Jomfrukloster

Mvh
Hedvig

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 08-02-02 11:13

Lars Jørgen Helbo skrev i meddelelsen ...

> [...]
>feld adelige Jomfrukloster,
>Storkors af Dannebroge
>Huusfaders Moster, ?? Stiftsdame paa Walløe Kloster

Over(reck?)teur = Overdirekteur
?? = Frøken

Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 08-02-02 11:11

Ejvind Vestergaard <vestergaard@canada.com> skrev i en
> og spørgsmålene herfra er:
>
> 39.jpg - Hvad er Adams B? Peder Andersens første mellemnavn ?
meget usikker men noget i retning af Birthue, Pirthue el. Pirtkue

> 44.jpg - Står der Ditløv Christopher Rung og Heinrich Sander ?
> Også, hvor er disse mennesker født ?
Ja, det mener jeg. Som fødested er angivet Holsteen og Meklenborg.

> 46.jpg - Jeg ser: Th?? Ferdinand Fjelsted - Hvad bydes der på ?
Frede.

> 47-1.jpg - Titel mv på Frederik Christian Danneskjold Samsøe og
> Christiane Kaas, hans moster, boende på Gisselfeld.
> Jeg kan kun læse cirka halvdelen af teksten.
Geheimee Conferentsraad Besidder af Grevskabet Samsøe,
Overdirecteør for Gisselfelds adelige Closter, Storkors af
Dannebroge.
Huusfaders Moster, Frøken Stoftsdame paa Valløe Closter

> 47-2.jpg - Christian August ??? og Ane Sophie ??? fød Walther?
Hencler
> 50.jpg - Th?? Cordelian? Wilhelm Andreassen ??
Therchius Cordelius

> 51.jpg - Christopher Hernbruth ?? - og hvor er han født ?
Ja. - Døttebøll S. Schlesvig

> 58.jpg - Juliane Janette Witgel ??
Mitzel el. Vitzel

Med nogen usikkerhed.
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 08-02-02 11:23

Sv. Haakon Jensen <sv-haa@post5.tele.dk> skrev i en
> Overdirecteur og ikke Overdirecteør

> ikke Stoftsdame men Stiftsdame

Hilsen
Svend Haakon

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 09-02-02 03:09

Hej i NG

I løbet af kun 24 timer har jeg modtaget løsningen på de fleste af
mine otte gåder. Mange tusind tak til følgende flinke mennesker for
veludført arbejde:

Lars Jørgen Helbo
Svend Haakon Jensen
Ulrich Klug
Steven Gloerfelt-Tarp
Hedvig Pitzner-Jørgensen og
Anders B. Christophersen

Det er simpelt hen imponerende så beredvillige medlemmer af gruppen er
mht hjælp og assistance, når det kniber med at tyde de gamle
kragetæer.

Fra : Steven Gloerfelt-Tar~

Dato : 08-02-02 16:15

"Ejvind Vestergaard" <vestergaard@canada.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Christiane Kaas, hans moster, boende på Gisselfeld.
> Jeg kan kun læse cirka halvdelen af teksten.

Hvis jeg ikke husker helt galt, har alle Danneskjold-Samsøe på Gisselfeld
været Overdirektører.
Vedr. Christiane Kaas:
Jeg har en Kirstine Kaas (første barn) f. 03.01.1766 d. 29.03.1842
gift 22.05.1793 med
Baron Holger Stampe f. 28.08.1754 d. 12.09.1827
hendes søster (sjette barn)
Johanne Henriette Valentine Kaas f. 12.08.1776 d. 28.07.1843
gift 30.11.1795 med
Greve Christian Conrad Sophus Danneskjold-Samsøe f. 11.06.1774 d. 06.06.1823
til Grevskabet Samsøe og til Næsbyholm, Bavelse, Raunstrup, Holmegaard,
Nordfeld og Aalebækgaard.
Kammerherre, Geheimeraad, Overdirektør for Gisselfrld, Amtmand over Præstø
Amt.
deres barn (andet barn)
Greve Frederik Christian Danneskjold-Samsøe f. 14.05.1798 d. 14.07.1869
til Grevskabet Samsøe, Overdirektør for Gisselfeld
hans yngre bror
Greve Christian Conrad Sophus Danneskjold-Samsøe f. 16.09.1800 d. 04.04.1886
til Grevskabet Samsøe og til Holmegaard
Geheimekonferentsraad, Overskænk, Overdirektør for Gisselfeld
gift (første gang) 25.07.1833 med
Lady Elisabeth Bruce f. 14.04.1807 d. 06.11.1848
deres barn (andet barn)
Greve Frederik Christian Danneskjold-Samsøe f. 29.04.1838
til Grevskabet Samsøe
Hofjægermester, Overdirektør for Gisselfeld, Medlem af Landstinget,
Præcident i det Kgl. Landhusholdningsselskab, Jernbaneraadsmedlem(*),
Formand i Statsdyrskuekommissionen.
(*) den første jernbane på det Europæiske kontinent, Baron Salomon de
Rothschild, blev indviet 07.07.1839 i Østrig - "Kaiser Ferdinand Nordbahn".

mvh

Steven Gloerfelt-Tarp

Fra : Ole Grau

Dato : 08-02-02 16:46

"Steven Gloerfelt-Tarp" <stevencc@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (*) den første jernbane på det Europæiske kontinent, Baron Salomon de
> Rothschild, blev indviet 07.07.1839 i Østrig - "Kaiser Ferdinand

Nürnberg-Fürth blev åbnet i 1835.

Ole Grau

Hjørring

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 09-02-02 05:24

Hej igen i NG.

Her er anden ombæring af hæslige kragetæer fra FT-1845 Bråby Sogn.

I var alle særdeles dygtige i går, men nu bliver det straks sværere:

Har lige lagt 11 nye .JPG scans fra ovennævnte FT ind på

news:dk.binaer.historie og spørgsmålene herfra er:

1.jpg   Genganger fra i går. Hvad er Adams Peder Andersens første
   mellemnavn ? Birth??

20-21.jpg   Huusmoders Fader, har Pen-sion fra ??? ??? ???
      Længere nede: Dyrlæge og ???

33.jpg   Hvor er Sidse Hansdatter født?
   Kan det være Vejlø S. eller Valløby S. Præstøe Amt ?
   Præstøe Amt er sikker nok. Jeg mener at det første bogstav
   er et 'V' eller 'W', og der er ikke andre gode kandidater i
   amtet.

63.jpg      Forpagter af ???

71.jpg      har ??? i Vesteregede

89.jpg      ???

102-3-4.jpg   Fem så godt som ulæselige fødesogne.
      Her er hvad jeg kan læse:
      S??, Sorøe A.
      Tystrup S. Sorøe A. (tror jeg nok)
      S??, Sorøe A. (samme som den første)
      Vesteregede S. Præstøe A. (denne er sikker nok)
      ?? S. Præstøe A.

107.jpg & 128.jpg   ???. lever af sin Jord.

133.jpg   M?? S. Præstøe A.

147.jpg   ???mand. Tjener hos Huusfader ?

På engelsk ville vi kalde tydning af denne skrift "cruel and unusual
punishment".

Assistance og gode bud modtages med åbne arme.

Med venlig hilsen,

Ejvind Vestergaard

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 09:09

On Fri, 08 Feb 2002 23:23:31 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

>71.jpg      har ??? i Vesteregede

har fast Tjeneste i Vesteregede

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 09:15

On Fri, 08 Feb 2002 23:23:31 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

>63.jpg      Forpagter af ???

Birkedommer-lodden

eller måske -jorden

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 09:16

On Fri, 08 Feb 2002 23:23:31 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

>89.jpg      ???

handler med Hvedebrød

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 09:17

On Fri, 08 Feb 2002 23:23:31 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

>133.jpg   M?? S. Præstøe A.

Mehrn

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 09:26

On Fri, 08 Feb 2002 23:23:31 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

>102-3-4.jpg   Fem så godt som ulæselige fødesogne.
>      Her er hvad jeg kan læse:
>      S??, Sorøe A.

Sneesløv, d.v.s. Sneslev

>      Tystrup S. Sorøe A. (tror jeg nok)
>      S??, Sorøe A. (samme som den første)
>      Vesteregede S. Præstøe A. (denne er sikker nok)
>      ?? S. Præstøe A.

Ulsøe, d.v.s. Ulse

Fra : Bent Fleron

Dato : 09-02-02 09:33

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Sneesløv, d.v.s. Sneslev

> Ulsøe, d.v.s. Ulse

Det er rigtig flot Lars, på denne måde lærer jeg osse' lidt hen ad vejen.
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 09:31

On Fri, 08 Feb 2002 23:23:31 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

>20-21.jpg   Huusmoders Fader, har Pen-sion fra ??? ??? ???

det tør jeg ikke byde på

>      Længere nede: Dyrlæge og ???

Grovsmed

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 10-02-02 02:32

On Sat, 09 Feb 2002 09:31:04 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

>Grovsmed

Hej Lars.

Det mente jeg godt nok der stod, men kunne ikke rigtigt se hvordan
Dyrlæge og Grovsmed kunne forenes. Stakkels dyr!!

Mvh
Ejvind Vestergaard

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 10-02-02 08:49

On Sat, 09 Feb 2002 20:31:42 -0500, Ejvind Vestergaard
<vestergaard@canada.com> wrote:

>Det mente jeg godt nok der stod, men kunne ikke rigtigt se hvordan
>Dyrlæge og Grovsmed kunne forenes. Stakkels dyr!!

Ja, men hvis grovsmeden først og fremmest laver hestesko er springet
måske alligevel ikke så stort.

Fra : Jesper Holgersen

Dato : 10-02-02 12:28

Det er vist ikke ualmindeligt at smeden også var dyrlæge: En af mine aner
var fanesmed i husarregimentet - ihvertfald i starten af hans karriere
derinde. Senere var titlen ændret til regimentsdyrlæge. Se i øvrigt også
følgende artikel i "Siden Saxo":
http://www.sa.dk/lak/saxo/spoerge/fanesmed.htm

- Jesper (http://home1.stofanet.dk/jeho)

Fra : Alf Christophersen

Dato : 10-02-02 16:59

On Sun, 10 Feb 2002 12:27:58 +0100, "Jesper Holgersen"
<jeho@mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>var fanesmed i husarregimentet - ihvertfald i starten af hans karriere
>derinde. Senere var titlen ændret til regimentsdyrlæge. Se i øvrigt også

Min tippoldefar i Drøbak var visst både smed og dyrlege.
I den ene folketellingen er han registrert som det ene og i den neste
10 år etter var han dyrlege.

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 09-02-02 15:03

> Hej igen i NG.
>

> 1.jpg Genganger fra i går. Hvad er Adams Peder Andersens første
> mellemnavn ? Birth??
måske Birthaz, men se ny tekststykke i news:dk.historie.binaer
Adam.jpg

> 20-21.jpg Huusmoders Fader, har Pen-sion fra ??? ???
som Invalid - men se ny tekststykke i news:dk.historie.binaer
Invalid.jpg

> Længere nede: Dyrlæge og ??? Grovsmed

> 33.jpg Hvor er Sidse Hansdatter født? Veiløe

> 63.jpg Forpagter af Birkedammer Lodden>

> 71.jpg har ??? i Vesteregede enig m. L.J.H.
>

> 89.jpg ??? enig med L.J.H
>
> 102-3-4.jpg Fem så godt som ulæselige fødesogne.
> Her er hvad jeg kan læse:
> S??, Sorøe A. - Sneesløv
> Tystrup S. Sorøe A. (tror jeg nok) - Thestrup
> S??, Sorøe A. (samme som den første) - Sneesløv
> Vesteregede S. Præstøe A. (denne er sikker nok) - ja
> ?? S. Præstøe A. - Ulsøe
>
> 107.jpg & 128.jpg ???. lever af sin Jord. - Prclst. = Parcellist
(ordet ses mindst tre gange i tællingen)

Fra : Sv. Haakon Jensen

Dato : 09-02-02 15:30

> Ejvind Vestergaard <vestergaard@canada.com> skrev i en

> som Invalid - men se ny tekststykke i news:dk.historie.binaer
> Invalid.jpg

Jeg glemte at gøre opmærksom på, at han måske var blevet invalid under
"Slaget på Reden, 1801"
Hilsen
Svend Haakon

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 15:57

On Sat, 9 Feb 2002 15:29:33 +0100, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Jeg glemte at gøre opmærksom på, at han måske var blevet invalid under
>"Slaget på Reden, 1801"

Nå ja

nederste linie hedder jo:

qvæstede og Saarede 1801

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 16:16

<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

>Jeg glemte at gøre opmærksom på, at han måske var blevet invalid under
>"Slaget på Reden, 1801"

Nå ja

/: af fondet for
qvæstede og saarede 1801 /:

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 09-02-02 15:53

On Sat, 9 Feb 2002 15:02:51 +0100, "Sv. Haakon Jensen"
<sv-haa@post5.tele.dk> wrote:

> måske Birthaz, men se ny tekststykke i news:dk.historie.binaer
>Adam.jpg

Jeg tror den sidste vokal skal være et u. Kringlen ovenover ligner den
over u'erne i Huusmoderens. Dermed kunne det også blive noget i stil
med Berthus eller Brutus.

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 10-02-02 02:34

On Sat, 09 Feb 2002 15:52:58 +0100, Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
wrote:

Hej Lars Jørgen og Svend Haakon.

> [...]

>Jeg tror den sidste vokal skal være et u. Kringlen ovenover ligner den
>over u'erne i Huusmoderens. Dermed kunne det også blive noget i stil

Mange tusind tak for et flot stykke arbejde. Det er simpelt hen
imponerende.

I ovenstående sag har jeg nu indtastet navnet som 'Birthus' men med et
vedhængt spørgsmålstegn.

Jeg mener ganske sikkert, at der er en tydelig prik over bogstav
nummer to, som derfor bliver et 'i'. Vi kan sikkert blive enige om,
at the næstsidste bogstav er et 'u', da Skolærer Koefoed har i
dusinvis af disse inkl. 'kringler' spredt rundt i denne FT.
Derfor således: Birthus?

Igen, mange tak for særdeles veludført arbejde.

Mvh
Ejvind Vestergaard

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 11-02-02 00:22

Hej Erling

> Derfor således: Birthus?

det kunne vel egentlig også være Virthus?? det navn er jo hørt både før og
siden

Venligst
--
Jytte Frank Dekov
Munkebjergvej 102 DK-2770 Kastrup

Fra : Ejvind Vestergaard

Dato : 11-02-02 00:42

On Mon, 11 Feb 2002 00:22:18 +0100, "Jytte Frank Dekov"
<jytte.dekov@mail.dk> wrote:

Goddag Jytte.

>Hej Ejvind

>det kunne vel egentlig også være Virthus?? det navn er jo hørt både før og
>siden
>Venligst

Det kunne det for så vidt godt være. Der er bare det ved det, at det
første bogstav er et flot og meget tydeligt 'B'.

Med venlig hilsen
Ejvind Vestergaard

Fra : Jytte Frank Dekov

Dato : 11-02-02 23:12

God aften Ejvind.

> Det kunne det for så vidt godt være. Der er bare det ved det, at det
> første bogstav er et flot og meget tydeligt 'B'.

Jeg beklager men jeg kan ikke mere se dit indlæg i dk.binaer, de bliver
slettet efterhånden som jeg har kigget på dem. Derfor var jeg ikke i stand
til at gå ind og genlæse. Men det var da et forsøg værd, ikk'?? )

Venligst