Opløftet i
Fra : Soren Olesen

Dato : 08-02-02 01:44

Nolge der kan sige mig hvorfor denne funktion ikke virker..70^-1.3925
Den giver -71 og skulle rigtigt give noget med
0.0026958826224312629029820992832727

/help

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-02-02 02:07

On Fri, 8 Feb 2002 01:44:20 +0100, "Soren Olesen" <mail@sark.dk>
wrote:

>Nolge der kan sige mig hvorfor denne funktion ikke virker..70^-1.3925
>Den giver -71 og skulle rigtigt give noget med
>0.0026958826224312629029820992832727

$ php -q
<?
print pow(70,-1.3925);
?>
0.0026958826224313

--
- Peter Brodersen

Fra : Soren Olesen

Dato : 08-02-02 07:04

Tak. men synes nu det virkerunderligt at man ikke 'bare' kan bruge ^
iistedetfor pow();

/søren

Fra : Anders Johannsen

Dato : 08-02-02 09:49

"Soren Olesen" <mail@sark.dk> wrote in message

> Tak. men synes nu det virkerunderligt at man ikke 'bare' kan bruge ^
> iistedetfor pow();

^ er XOR

/A

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 09-02-02 22:27

> Tak. men synes nu det virkerunderligt at man ikke 'bare' kan bruge ^
> iistedetfor pow();

<nørdmode>
Du skriver jo ikke ^ i matematik, vel? :)

Det er rent "tilfældigt" hvad ^ betyder i computer-verdenen - nogen gange
betyder det XOR, nogen gange "opløftet til", nogen gange intet osv.
Desværre!

** har også været brugt i nogen programmeringssprog, altså f.eks. 2**3 = 8.

I hvert programmeringssprog er der nogle få ikke-standardiserede
operationer/operatorer, som man ikke kan være sikker på virker før man har
tjekket det - power/**/^ er et klassisk eksempel! ;)
</nørdmode>

http://dk.php.net/manual/en/language.operators.php er et rigtigt godt sted
at se PHP-operatorer! :)

Her er bemærke man så at man under Arithmetic Operators *ikke* kan finde
power/**/^. Så må man i gang med at lede i manualen...

Man finder dem så under "Mathematical Functions":
http://dk.php.net/manual/en/ref.math.php

:)
--
Mvh. Mogens
Bach.scient. i datalogi. Søger IT-job på Fyn!