store problemer med IBM bundkort til Aptiv~
Fra : John Hinge

Dato : 07-02-02 23:59

Er der ikke en lov imod at lave bundkort uden dokumentation af stik
og jumpere ?

Jeg har lige anskaffet mig et splinternyt Chieftech kabinet fordi
min aptiva efterhånden har strømproblemer med det antal kort
jeg byder den at håndtere.
for det første :
Hvorfor s.. i hede hule kan intel ikke dy sig for at skifte
design i ny og næ..
Det er i forvejen ret svært at finde slot 1 tilbehør, og jeg fandt
ud af, efter at ha splittet min P3 ad, pillet ibm's aluminiums
køleprofil af, at min nyindkøbte noname køleprofil med blæser
til P2/Celeron ikke også er til Slot 3 P3'ere.. LO*T og had..

nå. jeg beslutter mig for at der er jo også en dag i morgen, og
jeg kan vel gå rundt til alle århus's edb butikker indtil jeg
finder en som vil sælge mig en rigtig ægte garanteret til P3
køledims+blæserbørge..
nå.. jeg fortsætter med at splitte min aptiva ad, og har en
blok klar til at notere mig hvilke stik der skal sidde hvor..
kun for at finde ud af at ibm ikke alene ikke har dokumenteret
stikkene på bundkortet.. det havde jeg gættet... næ nej..
alle ledninger til power+reset+speaker+hdd-led sidder samlet
i 1 lille aflangt stik...
Med andre ord.. jeg vil slet ikke kunne montere det bundkort
i mit fine nye kabinet..
Jamen for saaadenhedehuleogdenenetildenanden...

I det mindste virker min aptiva igen, efter jeg satte P3'en
sammen med det der sorte sno-snor man binder kabler og den
slags op med.. (det ligesom om det der at skille en P3 ad
er en envejs proces, man kan godt få ibm's den medfølgende
aluminiums køleprofil af, men ikke på igen, man er nød til
at knække noget plastik sjov som holder det sammen)

Er der nogen som tilfældigvis kender placeringen af de der
power+reset+speaker+hdd-led 's rækkefølge i det af ibm
ganske udokumenterede stik ?

Jeg vil nemlig synes det er ret træls hvis jeg ligefrem
også skal til og ud at købe et nyt mb.. grrrrrrr
Specielt fordi slot 1 bundkort jo ikke ligefrem hænger
på træerne.. :(

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : orbital

Dato : 08-02-02 09:13

On 07 Feb 2002 22:58:41 GMT, John Hinge
<sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

>Er der ikke en lov imod at lave bundkort uden dokumentation af stik
>og jumpere ?

Det gør de. Type 2178 er ikke nok. Modellen skal med. F.eks. 85G.

http://www.pc.ibm.com/support?page=IBM+Aptiva;doctype=Downloadable+files;subtype=BIOS#documents

indtast 2178-85G, f.eks., i quick path window og Go.
eller bare 2178, så finder du at der er en rimelig ny bios fra april
2001.

Tryk derefter Product Information i Venstre margin, så vælg Index
under 'Select a category'
Så Aptiva 2178/2198 Product Index

Så finder du denne side:
http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4HUN8Y.html

Den har værdifulde oplysninger om bundkort, memory moduler (under
service parts), specifikationer, f.eks. power supply watt (145 watt).

Du kan f.eks. se, at maskinen kunne leveres med op til 933 MHz PIII,
45 Gbyte harddisk, 128 Mbyte ram modul (max ?).

Bundkort layout. Sådan en svend har alt i bios, næsten.

Men det med stikkene, - det skal man vide. Det er typisk IBM. De
supporterer heller aldrig cpu opgradering: siger, køb en ny PC. Det er
jo også det nemmeste.

mvh

John

Fra : John Hinge

Dato : 08-02-02 12:21

On 08 feb 2002 orbital was heard to say:

> Så finder du denne side:
> http://www.pc.ibm.com/qtechinfo/MIGR-4HUN8Y.html

Se *det' var snedigt ! Rak skal du ha :)

> Den har værdifulde oplysninger om bundkort, memory moduler (under
> service parts), specifikationer, f.eks. power supply watt (145
> watt).

Se sellv :) der *er* behov for en ny strømbasse..
145 watt.. puuuu...

> Men det med stikkene, - det skal man vide. Det er typisk IBM. De
> supporterer heller aldrig cpu opgradering: siger, køb en ny PC.
> Det er jo også det nemmeste.

Jep..
Nu er problemet så bare, at det fine oversigtskort de har, godtnok
viser at jumper 6 er connector til power og led's
men det er jo ikke heeelt nok at vide..
Der skal jo lissom bruges en oversigt over selve stikkets opdeling
så den bunke stiks der er i det nye kabinet kan sættes på de rigtige
pins, ellers kommer der nok ikke så meget liv i dyret..

Jeg har downloadet den der hardware ref pdf ting, så håber jeg svaret
står der...

Fra : John Hinge

Dato : 08-02-02 12:33

On 08 feb 2002 John Hinge was heard to say:

> [...]
> rigtige pins, ellers kommer der nok ikke så meget liv i dyret..
>
> Jeg har downloadet den der hardware ref pdf ting, så håber jeg

Men det gjorde det ikke...
Det er sgisme da flabet at man ikke liger bruge nogle linjer
på at fortælle hvilke pins der er hvad i det stik.

Så må jeg jo lege detektiv når jeg kommer hjem efter at ha været
hele århus rundt efter en P3 køleprofil+blæser.

Fra : orbital

Dato : 08-02-02 13:01

On 08 Feb 2002 11:32:45 GMT, John Hinge
> [...]

>Så må jeg jo lege detektiv når jeg kommer hjem efter at ha været
>hele århus rundt efter en P3 køleprofil+blæser.

Tag lup eller læsebriller på. Står det ikke på bundkortet ? eller i
låget på kabinettet ?

mvh

John

Fra : John Hinge

Dato : 08-02-02 13:21

On 08 feb 2002 orbital was heard to say:

> Tag lup eller læsebriller på. Står det ikke på bundkortet ? eller i
> låget på kabinettet ?

Desværre nej.
Bundkortet er ustyrligt anonymt, det eneste der står
er de dybt indlysende ting, såsom : Slot 1 - CPU
og så er der et sted der står : IBM - made in china blablabla..
stakkels lille mig :)